Molts son els sectors que estan veient com el seu dia a dia canvia radicalment per la crisi derivada de la COVID-19. Ara bé, la cultura en general i el cinema en particular no només estan “afectats” per la malaurada situació sinó que pateixen perill de mort. En una nota de premsa l’Acadèmia del Cinema Català ha fet una primera fotografia de l’impacte de l’aturada a curt termini i les conclusions són molt preocupants. És per això que reclama a les administracions un paquet de quatre compromisos i accions immediates davant la situació dramàtica a la que es veu abocat el sector audiovisual. Però anem a veure pas a pas quin són els efectes en cadascun dels agents del món del cinema.
Plou sobre mullat pels professionals del cinema
Segons una enquesta distribuïda als acadèmics, més d’un 76% dels professionals del sector treballen sense estabilitat contractual i amb prestacions socials més limitades, ja sigui perquè són freelances (un 47%) o perquè treballen sota contractes per obra i servei en règim d’artistes. Aproximadament el 70% de les feines s’han vist aturades o cancel·lades i la majoria sense data coneguda de represa. Entre les feines afectades hi ha rodatges, estrenes i sales de cinema, però també, projectes en desenvolupament, preproducció i postproducció, així com festivals i docència. Com a conseqüència d’aquestes afectacions han calculat en més de la meitat previsió de decreixement de les seves retribucions professionals aquest segon trimestre de l’any. La xifra arriba al 65% si hi afegim els que calculen que els seus ingressos es reduiran entre un 30% i un 50%.
Els exhibidors afronten el seu pitjor any
Les sales de cinema catalanes calculen unes pèrdues diàries de 327.178 € de recaptació bruta no ingressada (xifra extreta en base a un càlcul de les entrades no venudes a Catalunya), amb una davallada d’un mínim del 21% d’espectadors respecte l’any passat en l’escenari més optimista de reobertura dels cinemes el mes de juny. Les 54 sales agremiades han fet ERTOs que han afectat ja al voltant de 2.000 treballadors. Respecte l’ajornament de les estrenes, Camilo Tarrazón, president del Gremi de Cinemes de Catalunya parla d’un reordenament en el calendari del segon semestre del 2020 i part de 2021: “L’aturada, a efectes d’estrenes, només serà un parèntesi, un canvi de calendari, això sí, de manera generalitzada. Atès que la producció o la post-producció de nous títols també s’ha aturat, les noves pel·lícules arribaran més tard al mercat i el ritme d’estrenes es normalitzarà”.
https://elcinefil.cat/2020/04/05/quan-i-com-tornarem-als-cinemes/
De moment, les vuit estrenes catalanes previstes d’ara fins al mes de juny s’han posposat: Ofrenda a la tormenta, de Fernando González Molina; Uno para todos, de David Ilundain; Isaac, de David Matamoros i Ángeles Hernández; El cerro de los dioses, de Daniel M. Caneiro; L’Ofrena, de Ventura Durall; La boda de Rosa, d’Icíar Bollaín; A Stormy Night, de David Moragas i Herencia, d’Ana Hurtado han ajornat la seva arribada a les sales. També confirmem que set produccions catalanes més en principi no veuran afectada per la crisi de la Covid-19 la seva previsió d’estrena a la tardor: Las niñas, de Pilar Palomero, No matarás, de David Victori; Sentimental, de Cesc Gay (Filmax); Libertad, de Clara Roquet; Coraje, de Rubén Rojo Aura; Sis dies corrents, de Neus Ballús i La vampira de Barcelona, de Lluís Danés.
Rodatge aturats i sequera al 2021
Segons dades facilitades per la Catalunya Film Commission i la Barcelona Film Commission, s’han aturat una cinquantena de rodatges que s’estaven duent a terme o estaven previstos durant els mesos de març i abril. D’aquests 50 rodatges, 3 són llargmetratges (1 de ficció i 2 documentals) i 6 són sèries (3 de ficció, 2 documentals i 1 websèrie). També destaquen els programes i documentals televisius, que suposen al voltant del 20% de les produccions registrades. Dels 50 rodatges registrats, més d’un 70% corresponen a producció catalana.
Aquests mesos, a més són els millors per rodar a Catalunya ja que hi ha més hores de llum natural i la meteorologia acompanya. Ho demostren dades d’anys anteriors (2018), que situen la xifra de rodatges acollits en aquest període al voltant del 30% dels rodatges anuals.
https://elcinefil.cat/2019/11/03/alerta-cultural-el-cinema-catala-toca-fons/
Les demanades a les administracions públiques
L’Acadèmia del Cinema Català reclama a les administracions catalanes i estatals el compromís amb l’audiovisual del país amb quatre accions immediates que podeu llegir íntegres segons han estat redactades:
1) QUE LA GENERALITAT COMPLEIXI LES AJUDES PROMESES
En un moment on les institucions començaven a ser conscients del drama que està patint el sector audiovisual català i de les oportunitats que s’havien deixat perdre, és necessari, més que mai, mantenir els compromisos adquirits en relació a subvencions i TV3. En la situació en la que ens trobem, demanem que el suport promès s’adapti a l’aturada que ha provocat la crisi sanitària avançant pagaments d’ajuts concedits i flexibilitzant absolutament terminis i imports de justificacions, protegint els festivals i obrint línies específiques compensatòries tant a sales com a distribuïdores per la manca d’ingressos generats a les sales durant tot aquest temps.
2) DESENCALLAR LES MESURES LABORALS DE L’ESTATUT DE L’ARTISTA
Aquesta aturada ha evidenciat la situació de vulnerabilitat i la desprotecció dels nostres artistes i professionals i la fragilitat dels mecanismes de contractació. Cal articular urgentement l’Estatut de l’Artista, en aquests moments encallat al Congrés espanyol, amb regulacions específiques com la aplicada a França amb els anomenats professionals “intermitents” de l’espectacle, per la qual els treballadors intermitents de l’audiovisual i dels espectacles en viu tenen accés a una prestació d’atur especial calculada en base a unes hores mínimes de contractació acumulades.
3) SEGUIR LES RECOMANACIONS DE L’OBSERVATORI EUROPEU DE L’AUDIOVISUAL I PROMOURE LA DIFUSIÓ DEL CINEMA PROPI
En un moment de confinament, amb el consum audiovisual més disparat que mai, les televisions públiques europees han d’estar obligades a emetre continguts de qualitat que promoguin el consum de producció audiovisual/cultural pròpia entre els ciutadans/es. Per això proposem l’engegada d’una programació especial de cinema català a TV3 sota el títol de Cicle Gaudí, amb títols guanyadors dels nostres premis nacionals de cinema, presentats pels nostres autors i creadors.
4) RESOLDRE LA INSUFICIÈNCIA DE LA CULTURA AUDIOVISUAL EN L’ENSENYAMENT
En un moment en què el Departament d’Educació s’enfronta a la necessitat d’activar un pla per seguir formant online al milió i mig d’infants i joves, l’audiovisual català i en català ha de ser una eina de formació. Sortirem canviats d’aquesta crisi, aprofitem per sortir-ne reforçats en cultura. Convertim aquesta situació d’excepcionalitat en una oportunitat per formar els nostres públics del present i del futur. Eduquem en i amb el nostre audiovisual.