No es tracta de la nova protagonista de ‘La volta al món en 80 dies’ sinó del nom d’una actriu i molt més que això. Com s’identifica una gran sèrie? Pel buit que deixa quan se’n va. No estem parlant del forat negre en el que centenars de milions de Westeros han caigut l’endemà del desenllaç de l’últim Game of Thrones. Sinó de la nostàlgia d’una part del públic britànic quan Fleabag, tragi-comèdia que combina desesperança i humor negre va emetre per BBC Three el dotzè i últim capítol.
Inquiets per l’estat emocional de bona part dels seus lectors, els periodistes de l’àrea Tv del Guardian van publicar una “Guia de com sobrevieure després de la fi de Fleabag”. La segona i última temporada de la sèrie, escrita i interpretada per la genial Phoebe Waller-Bridge (a qui també devem les sèries Crashing i sobretot Killing Eve) ja es pot veure a Amazon Prime. Fleabag (“Sac de puces”) és el nom de la protagonista que mai és pronunciat, una londinenca en la trentena, de caràcter estrambòtic, llenguatge cru i addicte al sexe que no pot dissimular una solitud infinita i una profunda tristesa. A la primera temporada l’origen dels seus patiments no triga a aflorar. Fleabag plora la Boo, la seva millor amiga, morta en una accident al carrer que sembla un gag… O un suïcidi?
Abans de portar-la a la pantalla, aquesta variació cínica i ferotgement divertida a l’entorn del dol va néixer sobre els escenaris gràcies a la one-woman-show Phoebe Waller-Bridge que la va presentar al festival d’Edimburg l’estiu del 2013 i que ha tornat a interpretar en un teatre del West End Londinenc aquest estiu amb totes les places venudes mesos enrere. D’aquesta primera experiència teatral se n’ha conservat, a part del seu to únic, desesperat i demolidor, una autèntica originalitat formal. Es tracta d’una relació intimista que l’antiheroïna estableix amb l’espectador en tot el que fa i viu, començant per les seves activitats sexuals fins als dinars familiars, adreçant-se directament a càmera.
“Phoebe Waller-Bridge i Harry Bradbeer, el realitzador, han treballat conjuntament en tota la primera temporada. Es coneixen prou bé, i s’entenen perfectament”. Explica la productora Sarah Hammond, que també diu “Ja en la escriptura, Phoebe dona moltes indicacions sobre el fora de camp, el ritme dels diàlegs… En el rodatge Harry fa tot per captar tota l’energia que Phoebe ha posat al guió. És una mecànica molt meticulosa”. El resultat es pot veure en el primer capítol de la segona temporada, amb un timming molt aconseguit.
Amb Hollywood trucant a la seva porta, amb proposicions per col·laborar a l’escriptura del proper James Bond i alhora per produir una nova sèrie per HBO, Run en la que també tindrà un paper, Phoebe Waller-Bridge ha declarat: “No tornaré a Fleabag abans de fer 50 anys.”