DocsBarcelona, 25 anys amb els millor documentals

DocsBarcelona ha presentat els títols que formaran part de la seva 25a edició, una mostra del millor de la producció mundial de documentals amb 29 llargmetratges, 12 curtmetratges i 4 títols més a la secció Docs&Teens, procedents de 26 països de tot el món. Amb els Cinemes Aribau, la Filmoteca de Catalunya i el CCCB i com a seus, i amb Filmin com a finestra virtual, DocsBarcelona celebra un quart de segle de vida.

DOCS22_Navalny
‘Navalny’ (Daniel Roher)

 El festival s’inaugurarà el 18 de maig amb la producció nord-americana Navalny, de Daniel Roher. Guanyadora del Premi del Públic al Festival de Sundance, aquest thriller d’espies retrata la figura d’Aleksei Navalny, un dels més rellevants opositors de Vladímir Putin, avui engarjolat, i posa el focus en l’enverinament que va patir en un viatge en avió de Sibèria a Moscou, en la seva recuperació posterior i en la lluita per esbrinar qui hi havia darrere el seu intent d’assassinat. 

Una de les sessions especials connecta amb la més estricta actualitat. Es tracta del darrer treball de Laura Poitras, un curtmetratge titulat Terror Contagion que exposa les activitats de l’empresa israeliana NSO Group, creadora del programari espia Pegasus, utilitzat recentment per infectar els telèfons d’una seixantena de persones relacionades amb l’independentisme. 

La llum del documental català

Amb la producció catalana de la seva programació, DocsBarcelona continua apostant per l’inesgotable talent sorgit a casa nostra, i per la mirada particular que el nostre cinema dedica al gènere documental. Un dels plats forts d’aquesta edició del festival és Robin Bank, que signa Anna Giralt Gris, un thriller íntim sobre l’activista català Enric Duran, el Robin Hood del segle XXI. 

DOCS22_Robin Bank
‘Robin Bank’ (Anna Giralt Gris)

Dins de la Secció Oficial Panorama, es podrà veure Estimada Sara, dirigida per la catalana Patrícia Franquesa. Un film sobre l’activisme de les dones afganes que lluiten pels seus drets a partir de la figura de la Sara, la primera taxista dona a l’Afganistan, abans del retorn dels talibans. 

Quatre films catalans més formaran part de la Secció Latitud. A Tolyatti Adrift, la cineasta Laura Sisteró ens fa viatjar fins a Tolyatti, considerat com el Detroit rus, una localitat que en el passat simbolitzava l’orgull socialista per la seva potent indústria automobilística i que ara és un paratge sense futur. 

Entre les produccions catalanes, destacar també La cuina dels homes de Sílvia Subirós, film que construeix un relat alternatiu de la història de la cuina i l’anonimat de les dones; El vent que es mou, de Pere Puigbert, una crida a la importància de cuidar l’entorn, la terra i els pobles situada a l’Empordà; Erasmus in Gaza, de Chiara Avesani i Matteo Delbò, periple d’un estudiant de medicina italià que, durant el seu últim any de carrera, se’n va d’Erasmus a Gaza, convertint-se en el primer estudiant de fora de Palestina que entra a estudiar a una universitat del país. 

Missatge ecologista

Dins la programació de la Secció Oficial Panorama, destaquen pel·lícules amb un potent missatge ecologista, que posen el focus en conflictes mediambientals i en les amenaces al futur del planeta. Una d’elles, tant contundent com immersiva, és The Territory, d’Alex Pritz i produïda per Darren Aronofsky, guardonada a Sundance amb el Premi del Públic al Millor Documental. 

DOCS22_Fire Of Love
‘Fire Of Love’ (Sara Dosa)

Entre el relat iniciàtic i la denúncia dels efectes de l’escalfament global provocat pels països del primer món es mou l’emocionant coproducció francobelga Aya, del debutant Simon Coulibaly Gillard, que barreja documental i ficció i agafa com a títol el nom de la seva protagonista. I la lluita contra el canvi climàtic és també la raó de ser i d’actuar del col·lectiu d’activistes protagonistes de Rebellion, film britànic codirigit per Maia Kenworthy i la valenciana Elena Sánchez Bellot, que segueix un procés de lluita basat en la desobediència civil i l’acció directa, i que penetra en l’ànima, les lluites d’egos i el xoc generacional dels membres del grup Extinction Rebellion.

Fire of Love és l’èpica i emotiva aventura de Katia y Maurice Krafft, una parella de geòlegs francesos que van documentar durant més de vint anys la seva passió pels volcans de mig món, als quals s’hi acostaven més del què dictava el sentit comú. Ple d’imatges espectaculars, el film està dirigit per la canadenca Sara Dosa.

Mirada humanista

A la secció Panorama brillaran tres títols que aposten per les emocions i per una mirada humanista, fins i tot en entorns tan insòlits com els metaversos cada cop més presents a les nostres vides. A la britànica We Met in Virtual Reality, de Joe Hunting, entrem de ple en un món completament virtual per viure la intimitat i els sentiments que s’hi poden compartir i experimentar noves formes de viure la sexualitat, el dol o la diversitat funcional.

DOCS22_We Met in Virtual Reality
‘We Met in Virtual Reality’ (Joe Hunting)

Tan íntima com visualment enlluernadora és Mil incendis, guanyadora de la Setmana de la Crítica del Festival de Locarno. Dirigida per Saeed Taji Farouky, aquesta emotiva producció francesa segueix una família de Myanmar, que es guanya la vida amb l’extracció manual de petroli en un país que ha vist com el cultiu d’arròs deixava pas a una indústria petroliera semiartesanal. I els sentiments a flor de pell també estan present a la finlandesa Karaoke Paradise, d’Einari Paakkanen, que posa humor i ànima a aquest melancòlic retrat d’un grapat de personatges ben diversos, representants d’una societat que troba en els karaokes el lloc perfecte on oblidar durant una estona les seves preocupacions,  per greus que siguin.

Altres plats forts de la programació

Enguany, la Secció Panorama del DocsBarcelona proposa també títols tan potents com President, un trepidant thriller sobre les eleccions celebrades a Zimbawe el 2018, al poc que Robert Mugabe fos derrocat després de més de trenta anys de presidència, que es van convertir en una lluita per la democràcia en un sistema corrupte controlat pels militars. I un altre plat fort serà Myanmar Diaries, una impactant denúncia col·lectiva del terror perpetrat a Myanmar pel dictador Min Aung Hlaing que es van endur el premi a millor documental a la passada edició de la Berlinale.

DOCS22_Nelly and Nadine
‘Nelly and Nadine’

També es projectarà Dreaming Walls, un viatge cinematogràfic pel Chelsea Hotel produït per Martin Scorsese en què l’esperit lliure dels 60 xoca amb l’especulació immobiliària durant el procés de transformació de l’icònic hotel de Nova York en apartaments de luxe. I a Nelly and Nadine descobrirem una història d’amor excepcional entre dues dones avançades al seu temps que es van enamorar el 1944 al camp de Ravensbrück i van compartir una llarga vida apassionant després de sobreviure a l’horror del nazisme. 

I el públic jove es converteix en el target perfecte de la neerlandesa Shabu, una exuberant proposta musical signada per Shamira Raphaëla que va guanyar el premi a Millor documental juvenil al Festival IDFA. El film, que ofereix una imatge lluminosa que fuig dels estereotips, segueix un adolescent que viu a un suburbi de Rotterdam i que té tot un estiu per compensar la seva àvia després d’haver-li destrossat el cotxe: aprofitarà el seu talent amb la música rap per aconseguir-ho.

Redaccióhttps://elcinefil.cat/
'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a analitzar, explicar i difondre l’univers del cinema en tota la seva amplitud. Parlem de pel·lícules, sèries i festivals i també organitzem tot tipus d'esdeveniments relacionats amb el cinema. Ens agrada dir que som una revista en xarxa i en català. En xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. I tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents