Desmuntant Laika Films

- Advertisement -

En aquesta ocasió canviarem una mica el sistema d’aquesta secció, no parlarem de la carrera d’un director sinó de la d’una productora, i per això n’hem triat una de molt especial, ja que no fa pel·lícules a l’ús, les fa d’animació, i no de l’estil clàssic com les mítiques pel·lícules de Walt Disney o Dreamworks, ni amb un modern 3D com tan bé ho fa Pixar. Utilitza la que probablement sigui una de les tècniques cinematogràfiques més antigues que existeixen, la de l’stop-motion. Consisteix en capturar fotogrames d’una figura (normalment feta de plastilina) i anar canviant-li la postura de manera molt subtil entre preses, en passar les imatges a velocitat es crea la il·lusió del moviment real. És una tècnica de cinema que es porta utilitzant des de pràcticament els començaments del setè art, com per exemple King Kong (1933) dirigida per Merian C. Cooper i Ernest B. Schoedsack o qualsevol altra pel·lícula de terror-ciència ficció que van trobar en aquesta tècnica la solució perfecta per animar els més horribles monstres que sabessin imaginar.

Però no estem aquí per parlar de l’stop-motion, si no de la productora que l’ha agafat pel coll i l’ha perfeccionat fins a tal punt que realment costa adonar-se que s’està utilitzant. Parlem de Laika.
Va ser fundada a finals dels 90 per Will Vinton, mestre de la tècnica que portava des dels 70 produint curtmetratges des del soterrani de la seva casa i de pas guanyant l’Òscar a millor curtmetratge d’animació l’any 1975 per Closed Mondays, la història d’un borratxo que entra en un museu d’art.

- Advertisement -


Inspirat directament per l’estètica d’Antoni Gaudí no va deixar de produir petites pel·lícules i depurant el seu art, com la trilogia de curtmetratges The Fairy Tales, que la formaven Martin the Cobbler (1977), Rip Van Winkle (1978) i The Little Prince (1979). Amb aquests treballs sota el braç i el seu propi petit equip de producció va començar a acceptar treballs per a publicitat, especials de televisió i sèries infantils com The PJ i la pel·lícula The Adventures of Mark Twain que va estar nominada a l’Òscar.

- Advertisement -

A finals dels anys 90 Will Vinton va fundar Will Vinton Studios i va trobar en la marca de roba esportiva Nike un inversor disposat a aixecar l’empresa i focalitzar els seus esforços en llargmetratges per a la seva projecció en sales de cinema. I sí que va aixecar l’empresa ja que l’any 2002 es va convertir en l’accionista majoritari de l’empresa i va acomiadar el seu fundador. Aquet, després de demandar-los va fundar una nova planta de producció, Will Vinton Freewill Entertainment on encara continua produint curtmetratges i programes de televisió.

L’any 2005 l’empresa va agafar l’actual nom Laika i va fitxar Henry Selick, consagrat director de Nightmare Before Christmas (1993) per encarregar-se del seu primer llargmetratge i supervisar projectes futurs. Selick es va posar a la feina en la producció de pel·lícules amb l’estil stop-motion. A continuació els projectes finalitzats fins ara:

Coraline (2009)

Dirigida per Henry Selick és una adaptació de la novel·la del mateix nom de Neil Gaiman llançada en 2002. Una aventura juvenil amb tocs de terror i plena d’escenes impactants i genials, realment com a primer projecte va ser tot un encert, ja que partint d’uns grans fonaments com són l’adaptació d’una obra del mestre Gaiman l’animació flueix meravellosament, manté un bon ritme i té un disseny de producció que faria plorar d’alegria a Tim Burton. Va estar nominada a millor pel·lícula d’animació tant en els Òscars com en els Globus d’Or.

Coraline va disposar d’un pressupost de 60 milions i en va arribar a recaptar 125.

https://www.youtube.com/watch?v=LO3n67BQvh0

Paranorman (2012)

Rodada igual que l’anterior en 3D i dirigida per Chris Butler i Sam Fell, van aconseguir evolucionar l’stop-motion agregant les impressores 3D que permetien imprimir els rostres i col·locar-los ràpidament en cada presa i no haver d’anar pintant damunt com fins ara, la qual cosa aconseguia un efecte més realista, un ventall molt més ampli d’emocions i una rapidesa més gran de rodatge, per això es van arribar a imprimir fins a 31.000 rostres diferents. Una pel·lícula molt divertida, plena d’aventures i terror apte per als nens.

La pel·lícula va tenir un pressupost de 88 milions i va aconseguir-ne recaptar 107.

The Boxtrolls (2014)

- Advertisement -

Pel·lícula dirigida per Graham Annable i Anthony Stacchi, és una adaptació de la novel·la Here Be Monsters! escrita per Alan Snow i publicada l’any 2005. Un disseny de producció que frega la perfecció (amb un exquisit disseny victorià i steampunk) i una animació que ja ha tocat sostre, però que se la considera una mica inferior als anteriors treballs per tenir un guió bastant més pla, més preocupat per afegir acudits a les escenes que per crear un argument amb fonament. Però és el problema de tenir el llistó tan alt, ja que estem parlant d’una pel·lícula molt divertida amb un treball de fons incommensurable.

Va tenir una recaptació de 108 milions de dòlars amb un pressupost de 60.

Kubo and the Two Strings (2016)

I ja ha arribat a les sales la seva nova pel·lícula Kubo and the Two Strings dirigida per Travis Knight, el fill del propietari de l’empresa Phil Knight que ens porta al Japó feudal en una història sobre l’herència, la mitologia i molta aventura. Les crítiques la posen com una de les millors.

https://www.youtube.com/watch?v=p4-6qJzeb3A

- Advertisement -
Oriol Hernández
Nascut a mitjan dels 80 al Baix Llobregat té un parell de graus superiors de professions en les quals pràcticament mai ha exercit. S'ha passat mitja vida en escenaris tocant la bateria o foten brams i intenta escriure quan se li ajunten dues frases al cap. Fins i tot ho ha intentat amb això del teatre. Es va ficar de cap en el món adult obrint una llibreria i més li valdria haver-ho pensat millor. Actualment col·labora fent crítiques de cinema al portal 'Terror Weekend' i a 'El cinefil' Ha vist infinitat de pel·lícules dolentes i ha cobert informativament diferents festivals amb el terror com a gènere preferit. Si algú no li ho impedeix per la força, seguirà fent-ho.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents