És cert que de cada cop costa més distingir les estacions. Però si pareu atenció veureu els senyals. I aquestes ens diuen que ja és a prop la primavera. I si hi ha primavera, hi ha festivals!
Des de fa ja catorze anys, una de les trobades més icòniques i imprescindibles de tot cinèfil barceloní és el D’A Film Festival. Amb una programació que sap recaptar el millor dels grans festivals, combinant mirades emergents amb noms reconeguts, no és estrany que s’hagi fet amb un lloc tan destacat entre l’oferta cultural de la capital catalana.
L’edició d’enguany se celebrarà entre els dies 4 i 14 d’abril, amb projeccions que es repartiran entre el CCCB, els Mooby Cinemes Aribau, la Filmoteca de Catalunya, el Zumzeig, la Casa Montjuïc i la sala Paral·lel 62.
Una inauguració amb talent de kilòmetre 0
Quan tot just falta un mes i escaig per encetar el festival s’ha fet públic un primer avançament de tot el que es podrà veure. Una primera selecció que ja ha fet salivar de valent els més entusiastes. Entre els primers anuncis, a més, hem pogut saber la pel·lícula que s’encarregarà d’inaugurar el festival: Segundo Premio, un (anti)biopic del grup musical Los Planetas dirigida pels catalans Pol Rodríguez i Isaki Lacuesta.
Però no seran els únics catalans que trobaran el seu lloc al Festival, ja que també podrem veure-hi Llobàs, el nou treball de Pau Calpe amb Pol López de protagonista reformulant el mite de l’home llop. A més, la vigatana Liliana Torres estrenarà Mamífera, que just acaba de ser presentada al SXSW de Texas i compta amb Enric Auquer i Maria Rodríguez de protagonistes.
Per altra banda, també trobarem molt talent espanyol amb les projeccions de Lolo & Sosaku – The Western Archive de Sergio Caballero o Historia de pastores de Jaime Puertas.
La volta al món a través del cinema
Com és habitual, el festival portarà a Barcelona títols guardonats en festivals de tot el món. Entre les primeres confirmacions hi trobem noms imprescindibles del cinema contemporani com el turc Nuri Bilge Ceylan, qui presentarà Kuru Otlar Üstüne (Sobre l’herba seca), títol guanyador del premi a Millor Actriu de la passada edició del Festival de Cannes.
L’argentí Lisandro Alonso, que es torna a reunir amb Viggo Mortensen com ja havia fet a Jauja (2014), estrenarà Eureka, un viatge a través del continent americà que barreja drama, western i tocs de fantasia. Però no serà l’única pel·lícula argentina que es podrà veure al festival, ja que també es projectaran els nous treballs de Martin Shanly, Arturo a los 30, i de Paula Hernández, El viento que arrasa, un relat sobre fanatisme, sentiments i sexualitat amb el català Sergi López de protagonista.
Tot i això, si hi ha un aspecte d’aquest festival que els seus seguidors més esperen és l’oportunitat de veure cinematografies tan llunyanes que difícilment hi podríem accedir d’altra manera. És el cas de Critical Zone, del director iranià Ali Ahmadzadeh, censurat al seu país d’origen. Del mateix àmbit hi trobaríem també Snow Leopard, obra pòstuma del director tibetà Pema Tseden (guanyadora del Festival de Tokio, amb Albert Serra de jurat), o Animal, de la directora grega Sofía Exarchou, on revela la cara fosca de Grècia a través dels ulls d’una treballadora precària del sector turisme. Una situació amb què la majoria de barcelonins i barcelonines segur que s’hi trobaran molt identificades.