La plataforma streaming Netflix ha incorporat recentment al seu catàleg la pel·lícula The Old Guard, un blockbuster que ve podria haver estat estrenat als cinemes, ja que ofereix un entreteniment i escenes d’acció a l’alçada de la gran pantalla. I és precisament això el que, en part, no acaba de funcionar al seu visionat a casa. El film es tracta de l’adaptació del còmic sota el mateix títol i editat al nostre país per Norma Editorial. La direcció recau sobre Gina Prince-Bythewood (The Secret Life of Bees o Beyond the Lights), mentre que el guio ha estat desenvolupat per Greg Rucka, el qual ha estat creador de la novel·la gràfica en que es bassa la història.
La trama se centra en un grup de mercenaris immortals liderat per una guerrera anomenada Andy (Charlize Theron), els quals portem segles lluitant per protegir el món. Però, quan l’equip és reclutat per executar una missió d’emergència, les seves habilitats surten a la llum. Andy i Nile (Kiki Lane), la soldat més jove en unir-se a l’equip, hauran d’ajudar als seus companys per a eliminar l’amenaça d’aquells que busquen aprofitar-se dels seus poders.
La pel·lícula parteix d’una premissa molt interessant amb una trama centrada en el fantàstic i combinada amb escenes de lluita ben coreografies que ofereixen un entreteniment efectiu. El problema resideix en no acabar de profunditzar en la part fantàstica i desenvolupar una nova trama als 20 minuts. Aquest fet fa que la narració acabi sent maldestra i deixin uns forats argumentals que costen d’entendre. Probablement, la cinta vol deixar interès i misteri en com han sorgit aquests éssers immortals i donar més detalls en una seqüela (la qual no crec que triguin gaire en anunciar), però acaba fent aigües.
El gènere d’acció ha estat explotat en tantes ocasions que costa innovar i oferir atractius, en aquesta ocasió mira de reinventar-se, però acaba repetint un cànons massa convencionals que acaben per salvar-se gràcies al carisma dels personatges femenins. Les dues noies denoten química entre sí i generen interès, però els masculins no acaben d’aportar ho suficient, ja que no surten ho suficient ni s’explica gaire sobre el seu passat. Un altre dels punts en contra és que es prenen massa en serio les converses, les quals deriven en històries personals atapeïdes de drama i cercant la visió existencial. Potser caldria afegir en algunes escenes algun toc més còmic per restar pes a les reflexions psicològiques. I tampoc ajuda la durada, ja que s’acaba fent llarga i pesada i no acaba de tancar bé les incògnites. Per altra banda, està orquestrada d’una manera tan precisa, que les escenes d’acció acaben estant per sobre dels moments de reflexió sobre la vida i la mort (l’etern discurs del preu que es paga amb la immortalitat) i acaba per generar un cliffhanger prou interessant i potent de cara al futur.
El fet d’estar guionitzada pel propi autor de la novel·la gràfica fa que segueixi el ritme marcat per les vinyetes, però també hi juga un paper en contra, ja que cinematogràficament hi ha moments que no acaben d’encaixar en el pas de les transicions. Tot i que sembla ser una adaptació força fidel i encara queda història per explicar, ja que, en principi, seran un total de tres còmics; no acaba d’enganxar i de crear la necessitat de voler saber més o què hi passarà. L’aposta inicial queda desdibuixada per un desenllaç previsible i extens i amb un malvat al qual li manca carisma i la força que caldria per estar a l’alçada dels protagonistes.
En definitiva, es tracta d’un producte genèric de la plataforma creat merament per a entretenir i compleix amb la funció pel públic que cerca això. Ara bé, per aquells que esperen profunditzar més en la trama fantàstica hauran d’esperar a possibles seqüeles o a llegir els còmics, ja que aquí només s’estableixen les bases per al desenvolupament d’una franquícia.
Veredicte
El millor: Les coreografies a les escenes d’acció estan molt ben executades i realitzades, en especial per les dues actrius protagonistes.
El pitjor: Els forats de guio que no acaben d’explicar realment la història i deixen amb més dubtes dels inicials.
Nota: 6