‘Lamb’: pertorbadora mirada intimista sobre la maternitat

- Advertisement -

El Festival de Sitges cada any presenta diverses produccions interessants a tenir en compte, que acaben per sorprendre a l’espectador. Una d’aquestes propostes ha estat Lamb, la cinta islandesa dirigida per Valdimir Jóhannsson i protagonitzada per Noomi Rapace (The Trip o Seven Sisters) i Björn Hlynur Haraldsson (sèrie The Witcher o Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga). La cinta va rebre el Premi a l’Originalitat al Festival de Cannes dintre de la secció Un Certain Regard i el Premi a Millor Pel·lícula i actriu protagonista per a Noomi Rapace al Festival de Sitges. Aquest divendres, 26 de novembre, arriba a la gran pantalla de la mà de Vértigo Films.

La islandesa ‘Lamb’ guanya el Festival de Sitges

- Advertisement -

La trama se centra en un matrimoni sense fills que viu aïllat a les muntanyes amb el seu ramat. Un dia una de les ovelles té un xai estrany i la parella decideix quedar-se’l i criar-lo com si fos seu. El potencial de crear una família els porta molta felicitat, però també se’ls pot girar en contra.

- Advertisement -

Lamb és una cinta que combina diversos gèneres com l’intriga, el drama o la comèdia entortolligats per un folk horror orquestrat per un ritme nòrdic i una estètica freda, però que llueix una fotografia impecable. Tota aquesta amalgama junt amb unes interpretacions sublims, en especial la que realitza Noomi Rapace converteixen una història, a priori apta només per a un públic amant de les rareses, en una joia sòlida amb capacitat per a capturar la mirada de la resta d’espectadors. Ara bé, a mesura que avança la narrativa la seva atmosfera esdevé inquietant i pertorbadora.

El cineasta Valdimir Jóhannsson ofereix una experiència angoixant i tensa des del primer minut, ja que sap com capturar l’essència del seu relat i transmetre’l d’una manera directa i efectiva. Els plànols de presentació evoquen molt sentiment, però també drama, sense esmentar res de què ha succeït anteriorment en l’ambient es respira tristesa, rutina, però també amor i esperança. A més, compta amb molt pocs diàlegs, ja que les mirades dels personatges ho expressen a la perfecció el que volen dir. Però també amb la de les mateixes ovelles, ja que acaben per transmetre dolor i una sensació aclaparadora d’angoixa i nerviosisme.

Es tracta d’una obra intimista sobre la maternitat en tots els seus vessants, des de la tràgica per la pèrdua fins a la felicitat de tenir un nounat a la vida. Però també sobre les famílies disfuncionals i els problemes als quals s’han d’enfrontar dia rere dia, tant en la seva intimitat com en l’exterior. El drama rural es va construint a un ritme pausat que va retratant la solitària vida dels grangers. Es divideix en capítols que van aportant en cadascun més detalls sobre els fets estranys que estan tenint lloc i revelen el misticisme deixant de banda tota normalitat palpable en l’ambient.

En definitiva es tracta d’una producció sòlida, sensorial i mística, que sap transmetre tensió dins el peculiar estil narratiu. Però també és capaç de sorprendre amb pinzellades d’humor i encaixar les seves extravagàncies amb l’angoixa i el drama. Gaudeix d’una construcció efectiva i fascinant amb uns efectes visuals creïbles i que funcionen a la perfecció dins la seva ambigüitat.

Veredicte

El millor: tota ella en general és una meravella i eclipsa des del primer minut.

El pitjor: és probable que el públic convencional no entri en les seves rareses.

- Advertisement -

Nota: 8

- Advertisement -
Ylenia Cañadashttps://www.elcinefil.cat
Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària en el festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l'oportunitat de col·laborar com a crítica i redactora per a diversos mitjans de comunicació nacionals, així com a realitzar la cobertura de festivals de cinema o esdeveniments culturals. Ha exercit com Jurat de la Crítica, Méliès d'Or i Jurat Jove en el Festival de Sitges, de la crítica al BCN Film Festival,, l'Americana, TerrorMolins, Sant Cugat Fantàstic, TaShort Fest, l'Alternativa o Sabadell Film Festival, entre altres. Ha estat cap de premsa i programadora del Festival de Cinema Fantàstic de Sant Boi (Fantboi) i actualment és codirectora i programadora de la Mostra de Cinema Nòrdic de Barcelona (Nòrdica). A més, és membre de la Associació Catalana de la Crítica i l'Escriptura Cinematogràfica (ACCEC) i treballa en un cinema de Barcelona.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents