Folklore basc d’aventures en un embolcall visual delectant

- Advertisement -

Al llarg dels darrers dies s’ha pogut gaudir de la 55a edició de Festival de Sitges, que tot just arriba a la seva fi. Ara bé, pel camí s’han projectat unes 200 pel·lícules de les quals han resultat premiades unes quantes deixant de manifest la bona salut del cinema de gènere. Una de les cintes més ovacionades ha estat Irati, el segon llargmetratge del cineasta basc Paul Urquijo (Errementari), que s’ha endut el Gran Premi del Públic i exaquo d’efectes especials, premi compartit amb Hatching (Ego).

Es tracta d’un film d’aventures i fantasia medieval ambientat al segle VIII i amb elements màgics de la mitologia basca. La trama està ambientada al segle VIII, en un moment on el cristianisme s’estén per Europa, mentre les creences paganes desapareixen. Front l’avanç de l’exèrcit de Carlemany en travessar els Pirineus, el líder de la vall demana ajuda a una deessa ancestral. Mitjançant un pacte de sang, derrota a l’enemic donant la seva a canvi, però abans, fa prometre al seu fill, Eneko, que protegirà i liderarà al seu poble en la nova era.  Anys més tard, Eneko afronta aquesta promesa amb una missió: recuperar el cos del seu pare enterrat de manera pagana junt amb el tresor d’en Carlemany. Malgrat la seva fe cristiana, necessitarà l’ajuda d’Irati, una enigmàtica pagana de la zona. Els dos joves s’endinsaran en un estrany i inhòspit bosc on “tot el que té nom existeix”.

- Advertisement -

- Advertisement -

Irati és una d’aquelles cintes que ho engloba tot, que cadascun dels seus fotogrames denota l’afecte que el seu director hi ha aportat i és que destil·la passió per tots els porus i això fa que l’experiència cinematogràfica sigui molt propera i fascinant. Des del primer minut es mostren uns paisatges preciosos i una fotografia acurada en tot detall i va introduint a l’espectador en un món d’aventures i folklore basc on regna l’emoció, la fantasia i les batalles èpiques. Amb aquest espectacular inici, ja es preveu que les dues hores vinents seran molt èpiques i un entreteniment per a tothom.

La seva combinació d’elements mitològics i com es van desenvolupant els fets provoquen una necessitat imperiosa de voler saber més sobre aquest univers èpic que va tenir lloc fa uns quants segles. En aquest tipus de produccions és fàcil caure en redundàncies, diàlegs llargs o escenes eternes de caminades per la muntanya, però a Irati no, va més enllà i transforma tot això en un discurs àgil on el ritme no decau i on tota la narrativa té un pes important. Les escenes de paisatges donen peu a uns plànols de la ciutadella o de la cova i el fet d’anar alternant fa que el viatge sigui amè i la mateixa fotografia respiri.

Els combats i les escenes d’acció estan perfectament coreografiats i aporten dinamisme i mantenen la tensió i alerta en tot moment. Això també és possible gràcies a la interpretació dels seus protagonistes, Edurne Azkarate i Eneko Sagardoy, ja que reflecteixen una vehemència inaudita, deixant de manifest que tot l’equip s’hi ha deixat la pell en la producció.  

En definitiva, es tracta d’una pel·lícula amb molta qualitat, on cada detall ha estat analitzat amb cura i que transmet aquest afecte a cada plànol i deixant anorreat amb la seva bellesa. L’espectador es delectarà amb tota la seva narrativa, posada en escena i el món mitològic que l’envolta, però també per la banda sonora que l’impregna i que transporta a un món èpic. La cinta arribarà a les pantalles el pròxim 24 de febrer de la mà de Filmax.

Veredicte

El millor: Tot està perfectament orquestrat i llueix perfectament gràcies a un elaborat guio, una acurada fotografia i unes excel·lents interpretacions.

El pitjor: El seu folklore regional pot fer que no tothom hi entri en la història i hagués estat interessant profunditzar més en les criatures que hi apareixen.

Nota: 8

- Advertisement -

- Advertisement -
Ylenia Cañadashttps://www.elcinefil.cat
Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària en el festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l'oportunitat de col·laborar com a crítica i redactora per a diversos mitjans de comunicació nacionals, així com a realitzar la cobertura de festivals de cinema o esdeveniments culturals. Ha exercit com Jurat de la Crítica, Méliès d'Or i Jurat Jove en el Festival de Sitges, de la crítica al BCN Film Festival,, l'Americana, TerrorMolins, Sant Cugat Fantàstic, TaShort Fest, l'Alternativa o Sabadell Film Festival, entre altres. Ha estat cap de premsa i programadora del Festival de Cinema Fantàstic de Sant Boi (Fantboi) i actualment és codirectora i programadora de la Mostra de Cinema Nòrdic de Barcelona (Nòrdica). A més, és membre de la Associació Catalana de la Crítica i l'Escriptura Cinematogràfica (ACCEC) i treballa en un cinema de Barcelona.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents