Exuberant espectacle visual en clau dramàtica

- Advertisement -

El clàssic llibre infantil de Frances Hodgson Burnett, sota el títol The Secret Garden, va publicar-se per fascicles el 1910 i l’any següent ja va sortir en una edició completa. Des d’aleshores ha estat adaptat a la petita i gran pantalla en diverses ocasions: la primera el 1949 dirigida per Fred M. Wilcox i la més recent de la mà d’Agnieszka Holland el 1993, tot i que el 2000 i 2001 va comptar amb unes seqüeles centrades en la idea original de descobrir el jardí. Curiosament, va tenir una sèrie d’animació japonesa entre 1991 i 1992 amb gairebé 40 capítols i el 1994 una pel·lícula animada feta directament per consum domèstic. Malgrat ja haver-se explicat la història diverses vegades, enguany arriba una nova adaptació que compta amb la direcció de Marc Munden i amb Colin Firth, Julie Walters i Dixie Egerickx encapçalant l’elenc. El film arriba el pròxim 14 d’agost als cinemes de la mà de DeaPlaneta.

La pel·lícula ens presenta Mary Lennox (Dixie Egerickx), una nena de 9 anys que viu amb els seus pares a l’índia, on el seu pare treballa pel govern anglès. Quan els seus pares moren a causa del còlera, ella és enviada a viure en una immensa mansió amb el malhumorat i solitari oncle (Colin Firth) i la seva estricta majordoma (Julie Walters). Allà la nena es trobarà sola en una mansió amb més de 100 portes (la majoria tancades) i un jardí emmurallat on, amb l’ajuda de la fantasia i en companyia del seu malaltís cosí i un jove del poble, emprendran una meravellosa aventura.

- Advertisement -

- Advertisement -

The Secret Garden parteix d’una idea dramàtica que envolta tota la trama, però què gràcies a l’enginy i agudesa de la nena protagonista, agafa un camí ple de màgia i vistositat que ajuda a contrarestar els efectes devastadors de la tragèdia que ha marcat la seva vida. Aquesta adaptació sap capturar l’essència infantil del llibre, però li atorga un to més adult centrant-se en la tragèdia i cercant les vies d’escapament per restablir el cor. És un reflex sobre la capacitat innata que tenim per superar els mals moments i trobar quelcom per seguir endavant. Gràcies a l’amor per la natura podem retrobar-nos i superar els drames personals. Però aquí va més enllà i traça una història d’amor i amistat que convencerà més a adults que a nens, ja que el to seriós i lent pot acabar-los avorrint. Els personatges que interpreten els nens estan molt ben construïts i dirigits, en contra dels desdibuixats adults que no arriben a transmetre el perquè de la seva frustració. Surten molt poc temps en pantalla i no deixen indagar en la seva aspra i distant personalitat.

La història es va narrant de manera plana, sense cap mena de gir de guió, simplement avança, ja que no li cal res més que presentar una oda a la naturalesa i com la seva bellesa és capaç de sanar la ment i l’ànima. El més important és el jardí i el que implica per a tots els seus protagonistes. Ha estat ocult i abandonat durant molts anys, però gràcies a la perseverança i esforç dels nens, segueix endavant i manifesta amb els seus vistosos colors, grans flors i plantes les seves emocions i sentiments, establint així un vincle màgic; ja que l’escenari canvia en funció del seu estat d’ànim i a mesura que la Mary juga amb la imaginació i recorda l’acolorida vida a l’Índia, totalment oposada a la grisor i emboirada visió de l’Anglaterra que acaba de conèixer. Ella i el seu cosí són nens que han passat per un seguit de vicissituds a la vida que els han fet ser malcriats, malhumorats i infeliços, però gràcies al descobriment del jardí aprendran el valor de l’amistat i a superar els mals tràngols amb l’amor per la natura i per les altres criatures. El misteri i màgia que l’envolta serveix com a vincle entre ella i els seus amics, inclòs el gos pelut que troba per sorpresa.

En definitiva, malgrat ensopegar al tercer acte, el film és rescatat per l’exuberància dels jardins i la llum que desprèn la seva protagonista, que de mica en mica anirà captivant el cor de l’espectador. L’onirisme es fa present en tota la narrativa i ofereixen una atmosfera ideal d’acord amb el guió.

Veredicte

El millor: Visualment és meravellosa i deixa l’espectador aclaparat. 

El pitjor: Avança sense cap mena de sorpresa i a un ritme molt pausat. 

Nota: 6

- Advertisement -
Ylenia Cañadashttps://www.elcinefil.cat
Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària en el festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l'oportunitat de col·laborar com a crítica i redactora per a diversos mitjans de comunicació nacionals, així com a realitzar la cobertura de festivals de cinema o esdeveniments culturals. Ha exercit com Jurat de la Crítica, Méliès d'Or i Jurat Jove en el Festival de Sitges, de la crítica al BCN Film Festival,, l'Americana, TerrorMolins, Sant Cugat Fantàstic, TaShort Fest, l'Alternativa o Sabadell Film Festival, entre altres. Ha estat cap de premsa i programadora del Festival de Cinema Fantàstic de Sant Boi (Fantboi) i actualment és codirectora i programadora de la Mostra de Cinema Nòrdic de Barcelona (Nòrdica). A més, és membre de la Associació Catalana de la Crítica i l'Escriptura Cinematogràfica (ACCEC) i treballa en un cinema de Barcelona.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents