Un noir molt descafeïnat i desaprofitat

- Advertisement -

A la passada edició del Festival de Sitges es va presentar el darrer film del cineasta Gerardo Herrero (La playa de los ahogados o Maus), sota el títol El asesino de los Caprichos. La trama ens situa en un crim, el qual recau sobre la veterana inspectora Carmen Cobos (Maribel Verdú) i de la subinspectora Eva González (Aura Garrido). Les dues dones treballen juntes per primera vegada en un cas. L’assassí ha deixat el cos de la víctima disposat d’una manera estranya i peculiar. A mesura que passen els dies, es van succeint nous crims al mateix barri de Madrid i tots tenen en comú que estan inspirats en un dels “Caprichos de Goya”.

Des de les primeres escenes de presentació de la trama i dels personatges, la pel·lícula deixa clares les seves pretensions, denotant que no oferirà res nou dins el gènere policial i tot seguirà un camí vist abans en moltes ocasions. Les protagonistes són dones, en un clar exemple de donar prioritat al gènere femení, el que acaba errant en la decisió, ja que la personalitat del personatge interpretat per Maribel Verdú no és altre que la del típic home dur, resolutiu, que sempre està de mal humor, alcohòlic, independent, solitari i que desconfia de tothom. Mentre que Aura Garrido interpreta el paper de la novella, feliç amb la seva família, treballadora i complidora. Deixant de manifest que són dos pols oposats que no s’aguantaran ni encaixaran en el 90% de la història. 

- Advertisement -

- Advertisement -

Per altra banda, hi ha la història que se centra en un seguit de crims pictòrics, fins i tot, bucòlics i exòtics. Aquest fet, deixa de manifest que el director podria haver aprofitat més les eines de les que disposa per oferir més intriga, interès i ritme. Tot i que no acaba profunditzar per cap via i l’atmosfera llueix plana, la factura està ben realitzada i, deixant de banda la sobreactuació de Verdú en més d’una ocasió, la resta de l’elenc és prou correcte. La fórmula que desenvolupa està totalment exhaurida i els drames dels personatges no tenen la suficient profunditat com per importar a l’espectador, tant se val l’existencialisme d’una o la conciliació familiar i festiva de l’altre.

Un altre problema del llargmetratge és que en certes ocasions i, fins i tot durant el gir final, acaba esdevenint en una comèdia no pretesa i fa esclatar a rialles  els espectadors que no cercaven el riure en un film thriller policíac. Fins i tot són ridículs alguns plans aeris que denoten una qualitat de baix nivell.

En definitiva, es tracta d’una pel·lícula amb poca personalitat que ofereix una aposta per l’art i els crims, però que fluctua sense cap mena de virtut i acaba desembocant en un drama que no interessa a ningú.

El millor: El plantejament inicial sobre els crims és força interessant.

El pitjor: L’execució tant de la trama com dels personatges fa aigües per tot arreu.

Nota: 4

- Advertisement -
Ylenia Cañadashttps://www.elcinefil.cat
Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària en el festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l'oportunitat de col·laborar com a crítica i redactora per a diversos mitjans de comunicació nacionals, així com a realitzar la cobertura de festivals de cinema o esdeveniments culturals. Ha exercit com Jurat de la Crítica, Méliès d'Or i Jurat Jove en el Festival de Sitges, de la crítica al BCN Film Festival,, l'Americana, TerrorMolins, Sant Cugat Fantàstic, TaShort Fest, l'Alternativa o Sabadell Film Festival, entre altres. Ha estat cap de premsa i programadora del Festival de Cinema Fantàstic de Sant Boi (Fantboi) i actualment és codirectora i programadora de la Mostra de Cinema Nòrdic de Barcelona (Nòrdica). A més, és membre de la Associació Catalana de la Crítica i l'Escriptura Cinematogràfica (ACCEC) i treballa en un cinema de Barcelona.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents