today-is-a-good-day

Espionatge clàssic amb embolcall estètic incontestable

- Advertisement -

A la 54a edició del Festival de Sitges que va tenir lloc l’octubre del 2021 es va projectar la darrera pel·lícula Cliff Walkers (Impasse) dirigida pel cineasta de renom xinès Zhang Yimou (Shadow o The Great Wall), la qual arriba a les cartelleres el pròxim 25 de març. Fa poc més d’un any, també va passar per la gran pantalla altra obra seva, One Second, el film que va inaugurar el Festival de San Sebastian el 2020, un relat que pren lloc durant la Revolució cultura xinesa i ambientada en un entorn molt cinèfil. En aquesta ocasió agafa una temàtica i to molt diferent, ja que se centrarà en una trama d’espionatge i traïcions en un paisatge nevat molt acurat. 

- Advertisement -

La trama segueix a un grup d’espies xinesos que investiguen atroços experiments al Japó. Està ambientada a Manchukuo, un estat titella de l’Imperi japonès a la Xina a la dècada de 1930, segueix a quatre agents especials del Partit Comunista que tornen a la Xina desprès de rebre entrenament a la Unió Soviètica. Junts s’endinsen en una missió secreta però, desprès de ser vençuts per un traïdor, l’equip es veurà envoltat d’amenaces per totes bandes des del moment en què es tiren en paracaigudes en territori enemic. Als terrenys nevats de Manchukuo, l’equip es posarà a prova fins al límit.

- Advertisement -

La pel·lícula dona el tret de sortida amb unes espectaculars escenes que combinen acció i bellesa paisatgística, que van establint els fonaments d’un guió amb un entramat complex. A mesura que el film avança es va dibuixant progressivament la trama i el disseny dels personatges de cada bàndol. És especialment important el fet que es vagin dosificant aquests detalls, ja que els diàlegs són importants, però també ho és l’escenografia. Cada escena atorga implicacions narratives i va jugant entre els espais oberts i tancats, com els que tenen lloc a l’interior de trens, edificis o als carrers de la ciutat, per tal  d‘ampliar els detalls del que realment està succeint.

Hi ha una gran varietat de protagonistes, això implica unes subtrames addicionals i una complicació superior en l’àmbit descriptiu. Aquesta construcció denota intel·ligència, però també aporta confusió i pot provocat que costi seguir el fil conductor. La fonamentació és elegant i apassionada, fet que recordarà a les clàssiques cintes d’espionatges i als thrillers de mitjans del segle passat.  

Visualment, és aclaparadora i enlluernadora i denota una delicadesa concisa en cada plànol, que està creat amb molta cura. La majoria d’escenes estan signades sota la neu, un blanc que aporta un llenç on posicionar els elements de manera perspicaç i acurada.

Probablement, és la producció d’en Zhang Yimou més allunyada de l’estil que acostuma a signar, per això peca d’una història excessivament rocambolesca i propagandística. Ara bé, compensa amb les escenes d’acció i persecucions que estan perfectament coreografiades i conduïdes amb destresa; així com l’embolcall estètic incontestable que les ornamenta.

Veredicte

El millor: Gaudeix d’una fotografia preciosament dibuixada acompanyada d’escenes clàssiques d’espionatge que denoten un aspecte visual molt acurat, marca de la casa d’en Yimou.

El pitjor: La construcció del seu guió pot arribar a ser confusa en certs moments. L’espectador ha d’estar constantment pendent per tal de no perdre el fil de la història. 

- Advertisement -

Nota: 7

- Advertisement -
Ylenia Cañadashttps://www.elcinefil.cat
Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària en el festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l'oportunitat de col·laborar com a crítica i redactora per a diversos mitjans de comunicació nacionals, així com a realitzar la cobertura de festivals de cinema o esdeveniments culturals. Ha exercit com Jurat de la Crítica, Méliès d'Or i Jurat Jove en el Festival de Sitges, de la crítica al BCN Film Festival,, l'Americana, TerrorMolins, Sant Cugat Fantàstic, TaShort Fest, l'Alternativa o Sabadell Film Festival, entre altres. Ha estat cap de premsa i programadora del Festival de Cinema Fantàstic de Sant Boi (Fantboi) i actualment és codirectora i programadora de la Mostra de Cinema Nòrdic de Barcelona (Nòrdica). A més, és membre de la Associació Catalana de la Crítica i l'Escriptura Cinematogràfica (ACCEC) i treballa en un cinema de Barcelona.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents