Com mirarem sèries l’any 2030?

- Advertisement -

A la VII edició del Serielizados Fest s’ha volgut fer una mirada al futur. Entre projeccions d’estrenes i documentals relacionats amb el fenomen televisiu s’ha colat una interessant taula rodona on s’han posat sobre alguns dels conceptes que marcaran el futur del consum de sèries. La xerrada, celebrada a la Casa Seat, tenia com a participants a Joan Carles Tous, un dels socis fundadors de la plataforma Filmin, la productora executiva de Futura Space, Patricia M. Val,  i el youtuber i crític de cinema Chico. Tots ells, moderats per Elena Neira, han dibuixat un futur on el cinema que mirem a casa continuarà en auge però amb certs canvis rellevants.

El contingut

- Advertisement -

Un dels primers conceptes a “caure” ha estat el de la fidelitat. Segons Chico Morera, el públic no vol casar-se amb una única plataforma sinó que es mou guiat pels continguts que li interessen. “No existirà una fidelització en funció del creador sinó en funció del contingut”. En aquest sentit posa com a exemple que dues de les sèries de més èxit, Joc de Trons i Stranger Things estan a plataformes diferents i això no ha impedit al món seguir-les. Joan Carles Tous, que sap què és ser responsable d’una plataforma, avança que en un futur proper potser es permetrà pagar no per una subscripció a tot un catàleg sinó a una sèrie en concret que tothom vol veure.

View party i interacció

- Advertisement -

Potser no deixarem d’anar al cinema com a experiència però un nou concepte ja s’està imposant a moltes llars. Parlem del view party, una trobada coordinada d’un grup per veure (i sobretot comentar en directe) un contingut en concret des de casa. Patricia M. Val suma un nou element a aquesta realitat: el la interacció no només entre nosaltres sinó amb el contingut. “Productes com el capítol especial de Black Mirror, Bandersnatch, seran cada cop més habituals i ens permetran entrar comunicar-nos amb el contingut i amb la plataforma”

https://elcinefil.cat/2018/12/28/escull-la-teva-aventura/

Intimitat de pantalla

No us passa que potser mireu certs continguts amb la parella i altres amb els amics? No tots tenim els mateixos gustos i si al teu xicot li agrada Star Trek i a tu Westworld no teniu perquè compartir sempre tot el que mireu. Patricia M. Val apunta que el mòbil està adquirint molt de protagonisme però això no vol dir que en un futur proper es facin sèries només per a mòbils. En aquest sentit, el representant de Filmin ha explicat (amb dades a la mà) que el que més han comprovat que creix és el consum a l’smart TV. Ara bé, això no vol dir que no tinguin detectat un auge del mòbil pel concepte que comentàvem abans: la intimitat de pantalla. Sobretot en itinerància (viatges de tren o metro) mirem el que nosaltres volem i, òbviament, no ho fem ni en parella ni amb amics. Temps serièfil 100% per tu.

Algoritmes i recomanadors de carn o ossos

Com arribem a mirar una sèrie? És a dir, amb la immensa oferta que hi ha, què ens fa decantar la balança? En aquest context de sobreoferta tots els convidats a la xerrada van estar d’acord del poder emergent dels algoritmes. O sigui, allò que la plataforma “pensa” que t’agradarà segons el que ja has vist. Aquesta realitat (virtual) combinada amb el cada cop més influent big data farà que siguem menys independent a l’hora de triar continguts.

Tanmateix, ningú “t’obliga” a seguir l’algoritme i la recomanació que t’ha fet la màquina. Tu pots navegar lliurement per la plataforma, ara bé, potser no sempre trobaràs el que busques (o penses que busques). I és aquí on entre en joc els clàssics recomanadors: família i amics i el mitjans de comunicació. Si vols saber què val la pena i què no sempre pots deixar-te aconsellar per aquell amic cinèfil del bàsquet o la companya de feina que sempre està al dia (és una early watcher). I si no, doncs consulta la secció de Crítica de Sèries d’El Cinèfil, que segur que trobes coses interessants.

La publicitat

Qui pagarà la festa? Els de sempre: nosaltres amb les suscripcions però també els anunciants. Joan Carles Tous opina que has d’oferir la possibilitat de veure continguts lliures de publicitat per deferència al client però potser aquest contingut serà més car. “Posar un anunci a TV3 o Tele 5 ja no és el que era abans perquè no tenen la mateixa audiència”. Així doncs, les plataformes aniran guanyant terreny a les televisions tradicionals. Més del que ja han guanyat. Chico Morera pensa que la publicitat mai no deixarà d’existir la diferència la marcarà si és més o menys directe. “Tot és publicitat. No oblidem que estem fent aquesta xerrada a la Casa Seat”.

- Advertisement -
JR Armadàs
Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat tres novel·les, diversos relats curts i ha estat editor d'Edicions Xandri durant 6 anys. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit una pel·lícula i sis curtmetratges i és el co-director del Sant Cugat Fantàstic i La setmana del Cinema en Català. També ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents