Com afecta el Coronavirus al món del cinema?

- Advertisement -

Aquest article es podria acabar ràpid dient: “afecta molt i serà una catàstrofe”. Però anem a explicar bé i pas a pas com es veuen afectat els diversos agents i empreses que es dediquen a fer cine i que, com molts els altres sectors econòmics es veuran perjudicats per la crisi global del Coronavirus.

1 – Els exhibidors

L’última baula de cadena de transmissió del setè art és la principal perjudicada. Parlem de les sales de cinema que romandran tancades com a mínim 2 setmanes. La davallada de facturació ja va començar la setmana del 2 de març amb xifres que s’acostaven al 50% menys d’entrades venudes. La setmana del 9 de març tot s’ha precipitat i des del dissabte 14 tots els cinemes estan tancats.

- Advertisement -

- Advertisement -

És evident que la patacada a nivell econòmic serà forta pels cinemes que hauran perdut gairebé un mes sencer de facturació. L’abril ara mateix és una incertesa… Si tot millora potser tot plegat s’animarà amb una setmana santa forta ja que és una de les millors èpoques de facturació. Caldrà fer costat a les empreses exhibidores i anar més al cine quan passi tot plegat. Imagineu que fàcil serà. Només caldrà anar a veure pel·lícules.

2 – Els rodatges

Tot aturat. S’han cancel·lat a tot arreu les pel·lícules i sèries que havíem de veure a finals d’any o l’any que ve. Les sèries Hache de Netflix o Mercado Central i Amar és para siempre de TVE aturen màquines. També rodatges internacionals amb participació catalana com la pel·lícula Fred de Santi Trullenque que s’estava rodant a Andorra han quedat parats. També fa mans i mànigues per acabar el rodatge la directora Anna M. Bofarull que es troba al Kurdistan iraquià rodant Sinjar. Malgrat estan prenent totes les mesures de seguretat intenten acabar la pel·lícula.

Aturar un rodatge sempre té costos econòmics. Malgrat això, els films i sèries es continuaran fent amb un inevitable augment pressupostari. Tard o d’hora es reprendrà la feina i veurem els resultats més tard del que estava inicialment previst. Aquí els perjudicats seran els productors que hauran de pagar més perquè el producte acabi a bon port.

3 – Les distribuïdores

Les empreses que tenen els drets d’exhibició de les pel·lícules queden també tocades per la crisi. Sobretot les que tenien previst estrenar durant aquest mes de març. Aquestes empreses han pagat per tenir aquests drets i bona part del negoci radica en un èxit de taquilla per recuperar la inversió. Les més perjudicades seran les més petites ja que no tenen una bossa de títols amb els quals recuperar el daltabaix. Les majors també surti ran perjudicades, és clar, però el seu fons d’armari i la seva diversitat d’estrenes al llarg de l’any farà que sigui més suportable.

La resta de distribuïdores també notaran els efectes al llarg de l’any ja que totes aquestes estrenes que s’ha de retardar es reprogramaran al llarg de l’any: és a dir més competència. Cada setmana s’estrenen entre 10 i 15 pel·lícules així que prepareu-vos per un estiu o tardor amb 20 pel·lícules per triar cada cap de setmana.

4 – Els festivals

Allau de cancel·lacions. Festivals com el Terror Sabadell van haver d’anul·lar les projeccions a mig certamen. Altres com l’Oh la la, el Brain Film Fest o el BCN Film Fest han hagut d’ajornar les dates i se celebraran més endavant. En molts d’aquests casos hi ha una afectació econòmica evident (convidats, contractacions publicitàries, logística) però en d’altres el mal és menor ja que es poden reubicar el temps. Això no vol dir que hi hagi moltes hores de feina malbaratada i que s’hagin de duplicar esforços de programadors i organitzadors.

Festival de Cannes

- Advertisement -

Els festivals que s’han de celebrar al mes d’abril i maig estan a l’espera dels esdeveniments. És possible que es puguin celebrar però la incertesa hi és. Per posar-vos un exemple a gran escala: el Festival de Cannes, el més important del món, decidirà el 15 d’abril si se celebra del 12 al 24 de maig… Altres festivals catalans que estan pendents de com evoluciona tot plegat són el Festival de Cinema d’Autor (comença el 30 d’abril), el Docs Barcelona (comença el 20 de maig) o el Sant Cugat Fantàstic (comença el 24 de maig). Veurem…

5 – Les TV i plataformes

Els únics que no es veuen afectats per la crisi del coronavirus. Les estrenes a les TV i plataformes no s’aturen ja que els rodatges van ser fa mesos. A més, en temps de confinament segurament experimentaran un auge importantíssim de consum. En mig de tot això Disney + començarà a emetre el 24 de març. Irònicament pot ser una data idònia per arrencar.

Els que sí es veurà afectat són els programes en directe a les televisions. Els periodistes o humoristes no podran fer vida normal així que caldrà repensar la graella. Un exemple clar és el Canal Esport 3 que aquest dies emet el mateix que el Canal 33.

- Advertisement -
Redaccióhttps://elcinefil.cat/
'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a analitzar, explicar i difondre l’univers del cinema en tota la seva amplitud. Parlem de pel·lícules, sèries i festivals i també organitzem tot tipus d'esdeveniments relacionats amb el cinema. Ens agrada dir que som una revista en xarxa i en català. En xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. I tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents