‘Chinas’ i la vida més enllà del bassar

- Advertisement -

Amb Chinas la directora de Carmen y Lola, Arancha Echevarría, vol mostrar un món “ocult”. Tal com va fer amb la comunitat gitana en la seva òpera prima, la cineasta basca ens submergeix en un altre col·lectiu aparentment desconegut: els xinesos. Per fer-ho tria dues nenes com a protagonistes. Una és filla de la primera generació d’immigrants xinesos als afores de Madrid. L’altra és una nena adoptada per una família adinerada que no vol saber res dels seus orígens orientals. La relació forçada de les dues menors a l’escola pública és el fil conductor del film.

Chinas

Chinas: la recerca de la identitat

- Advertisement -

La principal virtut de Chinas és la naturalitat o frescor de les joves protagonistes, en especial Shiman Yang. El viatge innocent i optimista de la nena contrasta amb la duresa del món real i la cultura diferent de la seva família xinesa. Mentre ella vol ser normal i tenir una mare guapa i que es maquilli, els seus progenitors només estan pendents d’aixecar el basar i tenir prou diners per arribar a final de mes.

- Advertisement -

La pel·lícula també ens mostra les inquietuds de la germana gran adolescent en rebel·lia amb els pares i el fet de ser “la xinesa”. I és que Chinas és un relat colpidor. A vegades trist i depriment. Amagades darrere el bon rotllo de la protagonista, el film mostra personalitats molt sinistres. El canvi i l’adaptació a entorns lluny de la zona de confort són el motor de la trama.

chinas pelicula (1)

Tant és així que la gran pregunta és si som capaços de canviar o la nostra tossuderia (personal i cultural) ens manarà sempre. Els “valors” orientals i occidentals en xoc, poden conviure? Podem fer-li un regal de Reis a la nena encara que a la Xina no se celebrin? Podem forçar la filla adoptiva a conèixer els seus “pares biològics” encara que a ella li rellisqui el tema?

Una part de la realitat

La nostra bombolla és còmoda. Però al món hi ha moltes més bombolles… a Chinas veiem la incomunicació, el gueto (cultural i personal, altre cop), l’etiqueta, l’estigma. Podem escapar-nos de tot això? El film sembla que ens diu que no… o com a mínim mostra l’enorme dificultat d’esclatar segons quines bombolles. Tot plegat és un retrat parcial de la comunitat xinesa, fet que ha enutjat part del col·lectiu. Una pel·lícula és això: una història de ficció. No hem de tenir la temptació de creure’ns fil per randa el que es narra. Hi ha moltes altres històries xineses que no veiem. Evidentment, hi ha moltes famílies amb una idea i un tarannà molt diferent (i oposat) al del film.

Veredicte

El millor: les actuacions de les nenes protagonistes. Porten el pes del film amb solvència i gràcia natural.

El pitjor: el missatge de desesperança.

Nota: 6

- Advertisement -
JR Armadàs
Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat tres novel·les, diversos relats curts i ha estat editor d'Edicions Xandri durant 6 anys. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit una pel·lícula i sis curtmetratges i és el co-director del Sant Cugat Fantàstic i La setmana del Cinema en Català. També ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents