Els candidats als Premis Gaudí 2025 ja estan aquí! Un total de 71 produccions catalanes opten a ser nominades en la que serà la 17a gala dels premis de l’Acadèmia del Cinema Català. D’aquestes, hi ha 29 llargmetratges de ficció: 11 en català i 23 en altres llengües. Completen la llista 8 documentals, 4 films d’animació i 11 curtmetratges.
Aquestes dades signifiquen un lleuger retrocés en la producció de llargmetratges, ja que l’any passat es van presentar 12 pel·lícules en català i 25 en altres idiomes. Recordem que sabrem quins candidats als Premis Gaudí 2025 opten a guardó el dia 5 de desembre amb la lectura de nominats. Més tard, la gala de lliurament serà el 18 de gener del 2025 a l’Auditori Fòrum CCIB de Barcelona. I això és notícia perquè per primera vegada seran en dissabte.
Candidats al Gaudí a Millor Pel·lícula 2025
- Casa en flames
- El 47
- Escanyapobres
- L’àvia i el foraster
- L’edat imminent
- Llobàs
- Mamífera
- Salve Maria
- Societat negra
- Tu no ets jou
- Un sol radiant
Candidats al Gaudí a Millor Pel·lícula en llengua no catalana 2024
- Alumbramiento
- Caida libre
- Calladita
- Cuando los amos duermen
- El bus de la vida
- El caso ángelus, la fascinación de Dalí
- Escape
- Faro
- Ilusión de verano
- La abadesa
- La mujer dormida
- Los destellos
- Los pequeños amores
- Mala persona
- Norberta
- Pájaros
- Piezas
- Polvo serán
- Rich flu
- Segundo premio
- Un lugar común
Candidats al Gaudí a Millor Pel·lícula d’animació 2024
- Buffalo kids
- Dalia y el libro rojo
- Mariposas negras
- Rock Bottom
Candidats al Millor Documental
- Diari de la meva sextorsió
- Hágase tu voluntad
- La fugida
- La joia: Bad Gyal
- Montserrat, integral 107
- Morente & Barcelona
- Pepi Fandango
- Un estel fugaç
Candidats al Millor curtmetratge
- Blava terra, de Marine Auclair March
- Cura Sana, de Lucía García Romero
- Dol i fa sol, de Pep Garrido i Maria Besora
- El príncep, d’Àlex Sardà
- Els buits, de Marina Freixa Roca Sofia Esteve i Isa Luengo
- Germanes, de Jordi Sanz Angrill
- Imade, d’Ignacio Acconcia González
- La gran obra, d’Àlex Lora Cercós
- Los cómplices, d’Alberto Evangelio
- Mater Benefacta, d’Anna Solanas i Marc Riba
- O que me parta un rayo, de Karen Joaquín
- Pesudo, de Miquel Díaz Pont
- Sincopat, de Pol Diggler
- Vida o teatre, de Guillem Manzanares
- Welcome Tahiya, de Marta Bayarri.
Els pressupostos de les produccions
Les candidatures als Premis Gaudí esdevenen un termòmetre anual de la producció catalana. Una de les dades més rellevants és l’anàlisi del pressupost dels llargmetratges de ficció creuat amb les variables de llengua i gènere en la direcció. Així, dels 34 films que conformen les actuals candidatures, 9 igualen o superen els 3 milions de pressupost. D’aquests 9, només un títol ha estat signat per una dona directora i dos s’han rodat en versió original catalana. 15 dels llargmetratges tenen un pressupost d’entre 1,5 i 3 milions. Les candidatures també inclouen 7 pel·lícules entre 0,5 i 1,5 milions d’euros, i 7 títols que no arriben als 500.000 euros de pressupost.
En termes generals, les produccions catalanes incrementen el seu pressupost mitjà. Si analitzem específicament els llargmetratges de ficció rodats en català, observem que la mitjana de les onze produccions supera el milió i mig d’euros (1,69 milions). Podem concloure, doncs, que la ficció en versió original catalana puja en aquesta darrera collita un 27%, augment significatiu que consolida una tendència a l’alça en els darrers anys. Pel que fa a la producció de llargmetratges de ficció rodats en altres llengües, el pressupost mitjà és de 2,32 milions.
Davallada en gènere i pressupost
Si ens fixem en la relació entre gènere i finançament, veiem que el pressupost mitjà per aixecar un llargmetratge a Catalunya dirigit per una dona ha baixat lleugerament respecte de les dades de l’any passat: 1,9 milions d’euros respecte dels 2,2 de l’anterior edició. Al mateix temps, la mitjana pressupostària dels títols signats per homes ha pujat dels 1,38 milions a 2,47 milions. Si analitzem el finançament d’òperes primes, la mitjana pressupostària està en poc més de vuit-cents vuitanta-quatre mil euros i també presenta un desequilibri de gènere: mentre el debut de dones directores té un pressupost mitjà de vuit-cents setanta-un mil euros, el debut dels homes aconsegueix nou-cents setanta-un mil euros.