Després de l’èxit de la pel·lícula de Netflix del 2018 Bird Box, la plataforma presenta una seqüela on traspassa els esdeveniments a la capital de Catalunya a Bird Box: Barcelona. La pel·lícula arriba a la plataforma el 14 de juliol amb altes dosis de mal rotllo a cegues.
Què és el que més ens fa por en una pel·lícula de terror? El suspens, la sensació que passarà una cosa que ens espantarà? El mateix ensurt? O és el mateix fet de no veure el que t’espantarà? El 2018 es van estrenar dues pel·lícules que van reinventar aquest gènere i van jugar hàbilment amb els sentits per relacionar una propietat humana com és la de sentir o veure, en una sensació purament terrorífica. Parlem d’A quiet place de John Krasinski, i Bird Box de Susanne Bier.
Krasinski, amb A quiet place ens transportava a un món postapocalíptic on la humanitat estava sent aniquilada per uns monstres que caçaven les seves preses mitjançant el so. El silenci inundava el film i passava a ser protagonista i element principal de cada escena. Fer dependent d’una tensió dramàtica a un estat natural com el silenci, no sols intensifica la tensió a l’espectador sinó que juga amb les bases del gènere de terror clàssic i demostra que el terror pot mutar. A l’espectador, veient el film, no li fa por el monstre, li fa por el soroll.
Un replantejament del terror clàssic
En canvi, Susanne Bier amb Bird Box, ens presenta una trama molt semblant a la de Krasinski, però en comptes de ser el soroll el detonant del terror, ho passa a ser la vista. Com si es tractés d’un replantejament i modernització del mite de Medusa, originari de ‘La metamorfosi’ (8 dC) d’Ovidi, on la dona castigada per Atena i transformada en serp que convertia en pedra tothom que mirés el rostre; els monstres de la pel·lícula assassinen tot aquell que els miri.
Després del seu gran èxit, els germans barcelonins Álex Pastor i David Pastor traslladen la trama a les nostres terres presentant una Barcelona devastada per la por i per uns monstres que no s’aturaran a aniquilar tot aquell que els torni la mirada. Els germans cineastes ja tenen experiència en destrossar Barcelona. El 2013 van dirigir l’apocalíptica Los últimos días on la capital del Principat no sortia gaire ben parada.
La trama ens situa després de l’arribada d’una presència misteriosa que està destruint la població mundial. En Sebastián comença un viatge de supervivència a través dels deserts carrers de Barcelona. Després, el camí es trobarà amb altres supervivents amb què formarà aliances incertes per intentar escapar de la ciutat. Aviat s’adonaran que hi ha una amenaça nova i sorprenentment inesperada encara més perillosa.
El repartiment de la pel·lícula està compost per Mario Casas, Georgina Campbell, Alejandra Howard. Els acompanyen Naila Schuberth, Diego Calva, Patrick Criado, Lola Dueñas, Gonzalo de Castro, Michelle Jenner y Leonardo Sbaraglia entre d’altres.