BCN Film Fest 2025 i la complexitat humana

- Advertisement -

El passat dimecres 29 de gener, es va presentar la novena edició del BCN Film Fest a l’habitual seu del certamen, els Cinemes Verdi de Barcelona. Enguany, l’efemèride s’esdevindrà un xic tard pel que fa a les anteriors edicions, del 24 d’abril al 2 de maig, amb el criteri que així ho aconsellava un calendari complex: les endarrerides dates de Setmana Santa a tocar del dia de Sant Jordi, i el pont de l’1 de maig, que encasten els dies del certamen de manera molt ajustada. Això no obstant, l’esperit del dia de Sant Jordi (causant de la iniciativa de bell antuvi), i la relació majoritària de la programació elegida amb la literatura, la història i l’art continuaran sent el motor inconfusible que fa bategar la iniciativa i que li dona el seu caire singular. 

BCN Film Fest 2025
BCN Film Fest 2025

Presència de Richard Gere i homenatge a Marcello Mastroianni

Així ho va expressar Conxita Casanova, directora del BCN Film Fest, la qui acompanyada del coordinador Àngel Romero va anar desenfilant el que hi ha fins al moment quant a continguts i convidats. Ara com ara, l’únic que ha confirmat la seva presència és Richard Gere, amb qui es va iniciar el certamen tot exercint de padrí d’aquest. Llavors presentava Norman: l’home que ho aconseguia tot, en què era l’actor principal. Enguany presenta, dins la secció oficial no competitiva, el documental Wisdom of Happiness, una coproducció de Suïssa i els Estats Units dirigida per Philip Delaquis i Barbara Miller, a la qual exerceix com a productor executiu. El Dalai Lama i la felicitat en són el nucli temàtic. 

- Advertisement -

Com és ben perceptible al cartell d’enguany, l’”Imprescindible” del BCN Film Fest serà Marcello Mastroianni, del qual s’oferirà una mostra que aproparà a les noves generacions el bo i millor d’un actor internacional que va treballar amb els més excelsos directors. La seva filmografia, de gairebé 150 títols, faria impossible tota mostra completa, però se n’hi projectaran dotze entre els quals Rufufú, de Monicelli; La Dolce Vita i Fellini 8 1/2, de Fellini; La notte, d’Antonioni; o Una giornata particolare, de Scola. Però igualment hi ha films de Visconti, de Sica, Ferreri, Bellochio i fins i tot Mikhalkov. Completarà la secció el documental Marcello, una vita dolce, de Mario Canale i Annarosa Morri. 

- Advertisement -

Quant als continguts cabdals de la programació d’enguany, Casanovas va incidir en un mostrari de temes concrets sempre lligats al fet social i a la “complexitat humana”, altrament també ben presents a les edicions anteriors, com ara la precarietat, les vulneracions i agressions de tota mena (per exemple als drets de les dones a països conflictius), o les paternitats, entre d’altres.

Programació confirmada

Hom va desenfilar un seguit de cintes ja confirmades, entre les quals, a la secció oficial, la première a l’Estat de la noruega Adorable, de Lija Ingolfsdottir, amb conflictes maritals, divorcis i derivades, fills pel mig. La cinta ve precedida de cinc premis guanyats a Karlovy Vary. 

Adorable
Adorable

L’espanyola Cuatro paredes, d’Ibon Cormenzana, on la mort del pare a una família benestant la fa caure en la precarietat, amb el conflicte afegit que això té en la filla, que encarna Sofia Otero, actriu infantil que ja despuntava a 20.000 espècies d’abelles

També espanyola és La furgo, del debutant Eloy Calvo, amb l’actor Pol López, on un home divorciat de 45 anys, al caire de la depressió integral, ha de viure a la seva furgoneta mentre l’entorn se li complica. La cinta s’inspira en un còmic homònim de Martin Tognola i Ramon Pardina. 

La francesa La divina Sarah Bernhardt, de Guillaume Nicloux, centrada en la mítica actriu de teatre que el cinema ja va abordar encarnada per Glenda Jackson al film de Richard Fleisher The Incredible Sarah

Cillian Murphy i Emily Watson actuen a Small Things Like These, coproducció d’Irlanda i Bèlgica de Tim Mielants, pel·lícula que s’endinsa en temes foscos i cruels de l’Església catòlica irlandesa; Casanovas la va comparar amb la cinta de Peter Mullan, The Magdalene Sisters. Produeixen Matt Damon i Ben Affleck. La producció es basa en la novel·la homònima de Claire Keegan. 

Small Things Like These
Small Things Like These

D’altres films a retenir serien la francesa Miss Violet, d’Eric Besnard; Reading Lolita in Tehran, coproducció italo-jueva d’Eran Riklis amb la coneguda actriu iraniana Golshifteh Farahani, centrada en la petita revolta d’una professora contra el règim quan fa llegir d’estranquis als alumnes llibres clàssics occidentals, segons la novel·la homònima d’Azar Nafisi; i la gala The Quiet Son, de Delphine i Muriel Coulin, segons la novel·la Ce qu’il faut de nuit, de Laurent Petitmangin, que ha competit al Festival de Venècia.  

Fora de competició hi ha la italiana Diamanti, de Ferzan Özpetek, cinema dins el cinema, quan un director convoca un seguit d’actrius favorites per fer un film a la Roma dels 70. Però destaca molt especialment el nou film de Michel Hazanavicius, una coproducció francobelga entorn de l’Holocaust, La plus précieuse des marchandises, que va passar per la Seminci i que esdevé el primer film d’animació del cèlebre realitzador de The Artist. El film es basa en la novel·la homònima de Jean-Claude Grumberg. És de destacar que el narrador del film és el finat Jean-Louis Trintignant. Junt amb Hazanavicius, produeix el film Robert Guédiguian. 

- Advertisement -
La plus précieuse des marchandises
La plus précieuse des marchandises

Dins la secció de Cinema amb Gràcia, dedicat a comèdies, caldria citar la francesa Jane Austen a gaché ma vie, de Laura Piani, entorn d’una llibretera amb pretensions d’escriptora que acudeix a una residència d’escriptors anglesa. L’altre títol esmentat és Bob Trevino Likes It, film nord-americà de Tracie Laymon present a la Seminci. L’argument gira entorn de la necessitat d’un pare, no necessàriament biològic. 

Cine asiàtic i educatiu

A la secció de cinema asiàtic, present al certamen un quant temps ençà, sempre es fa revisió de títols recents i d’altres amb renom. Enguany, sota el títol ‘Asian Music by CineAsia’, es fa repàs a films d’aquelles latituds on la música juga un paper preponderant. A banda de pel·lícules com ara Belle, d’Hosoda, o la més recent Blue Giant, de Tachikawa, entorn del jazz, hi ha cintes més veteranes com ara Chungking Express (1994), de Kar-Wai, Sympathy for Lady Vengeance (2005), de Chan-Wook, o Office (2015), el musical de Johnnie To. A banda, s’hi torna a projectar el film cabdal d’un altre convidat destacat del BCN Film Fest a altres edicions, Wim Wenders: Perfect Days

Perfect Days
Perfect Days

Finalment, la secció ‘Quinzena de l’Escola’ que el BCN Film Fest organitza paral·lelament, pensada com a una programació per a escolars acompanyats dels seus professors, contindrà projeccions de films punyents com ara El 47, Marco, El ministro de propaganda, Los niños de Winton o El profesor de esgrima.  

El jurat oficial d’enguany queda integrat per l’actriu i directora Sílvia Munt, tot exercint com a presidenta, el director i autor teatral Sergi Belbel i el també actor i director José Corbacho, grans cinèfils segons que informa Conxita Casanovas. 

Paral·lelament, sota el títol ‘Cinema Tots by Escacs’, l’Escola ESCACS de cinema, altrament col·laborador del certamen de fa temps, organitzarà unes quatre o cinc taules rodones de caràcter pedagògic adreçades a estudiants de cinema amb la vista posada en l’activitat industrial. 

Pel que fa als premis, a banda els habituals a la millor pel·lícula, direcció, actor, actriu, o guió, enguany n’hi ha un de nou al millor muntatge, en col·laboració amb l’Associació de muntadors. Altrament, es repeteix el Premi al ‘Productor català de l’any’, que atorga la revista Screen International. 

Hi ha nous patrocinadors: s’integren enguany Movistar, i el Festival de Jazz de Barcelona. A l’acte, van adreçar també unes paraules, com a representants dels dos patrocinadors principals, Esteve Crespo, director de RTVE de Catalunya, i Oriol Sala-Palau, cap de ficció i cinema de 3Cat.   

- Advertisement -
Ignasi Juliachs
Ignasi Juliachs
Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona, i especialitat en Història de l’Art, escriu crítica i algun article sobre cinema a la revista 'Imágenes de Actualidad', i articles sobre festivals a 'Dirigido por'. També ho ha fet a 'Fotogramas'. Ha estat articulista a la revista de cinema 'Scifiworld', amb l’editorial de la qual també ha participat en el llibre col·lectiu 'El hombre lobo, licántropos en el cine'. Ha estat secretari de la junta directiva de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics. Escriu crítiques, especials i ressenyes de llibres a 'Cinearchivo.com' i és coautor del llibre 'La memòria crítica'. Per si fos poc és traductor de publicacions de cinema i d’alguna novel·la per editorials com Planeta o Paidós. Ha estat redactor i locutor d’informatius, d’espais culturals i de crítica cinematogràfica a 'Ràdio Sant Feliu'. Fou auxiliar de càmera al curt Màgia a Catalunya de Manel Cussó, amb Joan Brossa. Ha presentat el cicle de cinema clàssic al Cinebaix de Sant Feliu de Llobregat.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

spot_img

Articles més recents