Un any més torna el festival en línia Atlántida Film Fest, instal·lat a la plataforma en línia catalana Filmin. Aquesta serà la 5a edició i tindrà lloc del 27 de juny al 27 de juliol.
Aquesta edició incorpora una seu física a Palma de Mallorca, combinada amb la tradicional Filmin, tot i que tindrà lloc del 26 juny al 3 de juliol. A part de les pel·lícules presentades s’incorporen concerts, cicles de conferències, trobades professionals, tot de caire gratuït.
El leitmotiv gira entorn Europa, ja que el cinema és una eina immillorable per difondre idees i explicar millor els problemes dels nostres temps, per això el Festival ha plantejat un seguit de preguntes per recercar respostes a partir de la inestabilitat que pateix Europa.
L’Atlántida i Filmin han estat pioners en moltes coses com ara ser els primers que emetran films simultàniament al cinema i en línia, és l’únic festival del món amb el 100% de la programació disponible en línia i comercialment inèdita a Espanya, a més és el major Festival de cinema en línia i de pagament que ha superat els 150.000 espectadors en els 5 anys que porta. El pressupost del Festival aquest any ha crescut un 50% principalment per cobrir els esdeveniments presencials.
El director del festival, Jaume Ripoll, esmenta que “es va apostar per un festival en línia perquè tothom que hi volgués anar ho pogués fer. I això només era possible d’una manera: per Internet. Sent un projecte creat per una plataforma catalana de VOD, Filmin, la proposta era clara: programar un festival amb les òperes primes de joves promeses nacionals i internacionals i amb aquells títols premiats a Cannes, Berlín, Sundance o Venècia i que, malgrat això, seguien sense distribució al nostre país.”
Durant aquest mes, hi haurà disponibles 45 llargmetratges i 16 curtmetratges, entre els quals 25 seran estrenes a Espanya, 13 han estat dirigits per dones i 2 són candidats als Òscars. Cal sumar les 7 conferències i els 6 concerts programats a Palma de Mallorca, on es projectaran 12 pel·lícules (7 de ficció i 5 documentals) al llarg de la setmana. Aquests esdeveniments es trobaran repartits en 4 seus físiques: CineCiutat, Castell de Bellver, Ses Voltes i Museu de Mallorca.
Aquesta programació està estructurada en 4 grans temes que giren entorn Europa: Memòria, Fronteres, Política i Generació. Tots aquests per a recordar els grans problemes que envolten el continent i afecten directament a la població.
Jaume Ripoll comenta que “El Festival té un equip editorial, el mateix de Filmin, que al llarg de l’any veu pel·lícules a festivals de tot el món i procedeix a fer la tria de títols segons la temàtica particular de cada edició. Aquest any el focus el tenim a Europa i els problemes que està patint el nostre continent: inseguretat, extrema dreta, crisi política, immigració…”
La darrera edició van col·laborar amb el festival de Música Sónar a la ciutat de Barcelona i aquest any volen centrar-se a mantenir l’essència d’un festival de cinema: “ L’experiència de veure una pel·lícula és un acte individual que, això sí, un cop acaba la projecció vols compartir. Abans es feia al bar, però també a casa, per les xarxes socials i altres canals en línia. Durant dos anys vàrem organitzar un concurs on convidàvem la gent a pujar fotos de les sessions festivaleres que s’organitzaven a casa amb l’Atlàntida i el resultat foren més de 200 propostes que mostraven l’enginy i la capacitat per organitzar un festival a domicili de molts espectadors inquiets.”
Entre les propostes de la programació cal destacar Metamorphosis (Manuel Pérez), que va rebre el Premi del Públic a la darrera edició del DocsBarcelona, Next Stop: Utopia (Apostolos Karakasis), que reflecteix els conflictes a Grècia a partir de la crisis, Bang Gang (Eva Hudson), un film francès amb molta controvèrsia que ja es va poder veure al D’A o algunes de les inèdites comercialment al país: Lampedusa in Winter (Jakob Bossman), Mediterranea (Jonas Carpignano) i Democracy (David Bernet).
Cada any el festival va creixent i està en auge ja que “estem a un país on la gran majoria de la gent veu cinema i sèries per la xarxa i cada vegada són més els qui paguen per fer-ho. El futur del VOD i el futur del cinema dependrà de la capacitat que tinguem (les plataformes i la resta d’agents implicats) de fer possible que els ingressos per VOD siguin similars als que han fet possible que el cinema avui no només sigui pirotècnia i espectacle, també risc i ambició”, esmenta el director general i co-fundador de Filmin.