‘Anatomía de una caída’: judici a una dona

- Advertisement -
Darrerament, dues cintes franceses dirigides per dones i ambientades als tribunals han tingut una excel·lent acollida a festivals. Estem parlant de Saint Omer de Mati Diop, que es va fer amb el Gran Premi del Jurat i Millor Òpera prima la Mostra de Venècia i Anatomia de una caída (Anatomie d’une chute) de Justine Triet, que va guanyar la Palma d’Or a Cannes. Fet curiós ja que les dues realitzadores usen l’estructura de judici però no com a mecanisme per mantenir el suspens sobre la culpabilitat o innocència de les seves protagonistes sinó com a bisturí de dissecció per destapar temes més preocupants com la xenofòbia i el patriarcat.
Anatomía de una caída (Anatomie d'une chute)
Anatomía de una caída (Anatomie d’une chute)

El film, estrenat el passat desembre de 2023 va aconseguir colar-se entre les 10 candidates a l’Oscar a la Millor pel·lícula. I per si no n’hi hagués prou, de les 5 nominacions que tenia va aconseguir l’Oscar al Millor Guió. Després d’un exitós pas per cinemes i festivals arriba a Filmin aquest 5 d’abril. Evidentment un film obligatori pels amants del cine europeu.

Anatomía de una caída, el film europeu de l’any

Justine Triet, a qui coneixíem per pel·lícules com La batalla de Solférino (La bataille de Solférino, 2013) ens presenta la història ambigua sobre la mort d’un home. Més ben dit, la caiguda accidental d’un home sense estranyes circumstàncies mentre la seva dona feia la migdiada i el seu fill cec passejava el gos. El crim perfecte? Suïcidi? Accident? Moltes preguntes per resoldre i cap prova (sí, sí, cap) per donar una solució convincent. Caldrà anar a judici però… Com prendre una decisió?

- Advertisement -
Anatomía de una caída (Anatomie d'une chute)
Anatomía de una caída (Anatomie d’une chute)

La solució del fiscal, aquí la denúncia feminista, serà un marcatge de la dona protagonista per demostrar suïcidi. Serà criticada per ser una dona empoderada i no dedicar el temps al seu infant, per ser bisexual (i voler lligar amb una entrevistadora), per plagiar al seu marit. Acusacions, totes elles, poc indicadores de la responsabilitat i implicació de la protagonista en la mort del seu home. Tot i que no desvelarem el final, la vida i circumstàncies personals de la protagonista han estat ben ventilades en públic i sacsejades mentre que el marit no apareix pràcticament al llarg del metratge (si bé és molt anomenat).

- Advertisement -

Judici legal i emocional

Anatomia de una caída és un rigorós film que planteja no només el judici a una dona exclusivament per fer-ho. També fa una radiografia de la decadència d’una història d’amor a la qual assistim en off, a través de les proves i testimonis del judici. I encara Triet fa un apunt més per qüestionar la diferència entre ficció i realitat, ja que la protagonista escriu inspirant-se en la seva vida i el fiscal fa servir els seus llibres per demostrar (si més no, insinuar) la seva culpabilitat. La posada en escena en forma de judici es beneficia de les sorpreses que es van desvetllant amb l’aparició de noves “proves” afegint un suspens incòmode en l’espectador.

Anatomía de una caída (Anatomie d'une chute)
Anatomía de una caída (Anatomie d’une chute)

A Anatomia de una caída gran part del pes interpretatiu recau sobre l’actriu alemanya Sandra Hüller. Alguns recordaran com a protagonista de films com Toni Erdmann (2016) o Requiem (El exorcismo de Micaela, 2006). Hüller sap imprimir en tot moment caràcter i ambigüitat al personatge que interpreta. Menció especial també per Pierre François Garel que, donant vida a l’advocat de l’acusació, marca un ritme frenètic amb les seves intervencions.

Veredicte

El millor: el magnetisme de Sandra Hüller al llarg del film.

El pitjor: un metratge massa llarg que pot fer perdre l’interès en algun moment.

Nota: 8

- Advertisement -
Jesús González Notario
Jesús González Notario
Mestre i historiador de l’art. Ha escrit sobre cinema a 'El núvol', 'Tribuna Maresme' o 'Crazy Friday' i també a 'El Cinèfil' com a Hotel Elèctric (una associació per fer promoció del cinema). També ha participat com a crític de cinema a diversos programes de Mataró Ràdio. Forma part de l’Associació Catalana de la Crítica i de l’Escriptura (ACCEC). Ha cobert nombrosos festivals de cinema catalans i ha participat a com a jurat FIPRESCI a festivals internacionals com Motovun (Croàcia) i Odessa (Ucraïna). També ha estat jurat de festivals com el D’A Film festival, BCN Film Fest o el Barcelona International Gay & Lesbian Film. A l’actualitat està molt interessat en el cinema Queer/LGTB i la crítica amb perspectiva de gènere.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

spot_img

Articles més recents