Amor a primera setmana

- Advertisement -

Què és el cinema clàssic? Impossible de respondre breument, pel cas que ens ocupa el considerarem des del naixement del cinema fins al final de l’època daurada dels estudis de Hollywood al 1960. Sense voler ser una classe històrica sobre cinema, aquesta publicació seriada buscarà oferir una guia sintètica i representativa del que coneixem com a pel·lícules clàssiques, seleccionades sobretot pel seu atractiu comercial, de cinema de masses. Per què? Perquè el que volem és que els desconeixedors d’aquest cinema s’hi enamorin, i que aquells que ja el coneixen se’n puguin tornar a enamorar.

No començarem cronològicament, sinó que abans parlarem d’una sèrie de pel·lícules que són ideals per iniciar-se en el cinema clàssic i que asseguren que no s’abandonarà al primer assalt. El que s’intenta és un amor a primera vista, o dit d’una altra manera, en una setmana, així que recomanarem principalment set pel·lícules, una per dia, que serviran com a una immillorable presentació.

- Advertisement -

Comencem! És dilluns i toca mirar la primera pel·lícula. No en tingueu cap dubte: It’s a Wonderful Life! (Capra, 1946)  —en català: Que bonic és viure!— és una de les pel·lícules més importants de la història del cinema. Quan acabes de veure-la tens la sensació que el cinema existeix perquè pel·lícules així puguin existir. És un cant a la vida i al valor de ser bo i solidari amb els que t’envolten. És una pel·lícula que aconsegueix coses increïblement difícils com fer una àcida crítica social mentre és immensament positiva, ser brutalment realista tot i tenir un argument fantasiós o explicar un gran drama sent sempre divertida. En definitiva, és l’única pel·lícula que m’ha fet plorar d’alegria, emoció que no coneixia fins que el senyor Capra me la va ensenyar de la mà de James Steward i Donna Reed.

- Advertisement -

Per dimarts, i per fer baixar la reflexió filosòfica del dia abans, res millor que veure una comèdia. Va ser un dels grans gèneres del cinema clàssic, i, a diferència d’ara, era dels que atreia més talent i públic a les pantalles. Com deia O’Connor “Fes-los riure, fes-los riure, que no saps que tothom vol riure?”. I una de les més esbojarrades és Some Like it Hot (Wilder, 1959) —en castellà: Con faldas y a lo loco. Dos homes s’han de disfressar de dones per escapar d’uns gàngsters de la màfia. Un argument molt atractiu, juntament amb els noms de l’elenc actoral: Tony Curtis, Jack Lemmon i Marilyn Monroe. És una pel·lícula que va sorprendre pel seu atreviment i la falta de vergonya a l’hora de trencar certs tabús i, tot i ser el més difícil per les comèdies, ha envellit molt bé. És ingènua per les audiències actuals, però segueix sent fresca, divertida i ocurrent. Mostra l’univers femení des del punt de vista masculí, generant situacions de revelació i empatia entre gèneres que encara avui són necessàries.

Dimecres, si tot va bé, seguirem amb el mateix director. I és que Billy Wilder, de qui parlarem més endavant, és una de les apostes més segures per iniciar-se en el cinema clàssic. És la meva principal recomanació. Per què? Wilder ho té clar, “Tinc deu manaments. Els nou primers són: no avorriràs”. Ace in the Hole (Wilder, 1951) —en català El Gran Carnaval— és una gran pel·lícula i també una pel·lícula gran. És un drama que crítica sense miraments el periodisme i, de rebot, la política que té al darrere, en què es busca la desgràcia humana per guanyar diners i poder. Kirk Douglas protagonitza una d’aquelles històries in crescendo que, a poc a poc, es van entortolligant en una teranyina fins a construir un monstre que podria devorar qualsevol espectador. És un film que et devorarà i després et deixarà anar, exhaust, però ple de convicció i energia.

Arribem a dijous, passant l’equador, i potser que ens relaxem una mica. Singin’ in the rain (Kelly&Donen, 1952) —en català Cantant sota la pluja— ens portarà a mons passats amb energia, colors i, sobretot, música. Els musicals són controvertits, però també van ser un dels grans gèneres del cinema clàssic. I aquest segurament és un dels més lluminosos i interessants, per la seva història, les seves mítiques cançons i uns números musicals en estat de gràcia amb uns actors que eren veritables showmans.

A les portes del cap de setmana, crec que per divendres el millor és entrar de ple en un altre dels grans gèneres del cinema clàssic amb qui millor ho sabia fer: Alfred Hitchcock i el suspens o thriller. Diverses pel·lícules seves encaixarien en aquesta llista, però hem triat Psycho (Hitchcock, 1960) —en català Psicosis— per la seva mestria alhora de gestionar el suspens i el terror. Un pèl irregular en el ritme els primers 45 minuts, la pel·lícula t’acabarà atrapant gràcies a un guió de ferro, una posada en escena i una banda sonora immillorables i un Anthony Perkins immortal.

Dissabte, una ració intensa de cinema per tots els que creuen —amb desesperació— que el cinema clàssic es caracteritza per ser de ritme lent i pausat. Amb The Fountainhead (Vidor, 1949) —en castellà El Manantial— et serà difícil respirar, ja que la pel·lícula té tantes coses a dir que no s’atura en cap moment. Quan l’acabes de veure tens la sensació d’haver vist una peça de sis hores a càmera ràpida, però en què has pogut apreciar tots els detalls. Narra la tesi ideològica d’Ayn Rand, que defensa la posició de l’individu davant la col·lectivitat, i la importància de la integritat per defensar les teves idees per sobre d’una majoria plena de mediocritat. A les mans de Gary Cooper, un altre nom que sonarà, portarà el seu missatge fins les últimes conseqüències.

- Advertisement -

I, per acabar la setmana, diumenge és el dia que ens toca estar més relaxats. Per contrastar amb la densitat de text i diàleg del dia anterior, us recomano una de les pel·lícules sonores que més s’apropen al cinema mut: The Great Dictator (1940, Chaplin) —en català El Gran Dictador—. Feta per un dels grans mestres d’aquest cinema, tot i ser sonora està plena del llenguatge, dels gags i de la força visual del cinema mut. És una comèdia molt valenta, tenint en compte que es va fer el 1940 en ple auge de les forces nazis, una paròdia plena de denúncia i d’humanitat, sempre presents en el cinema de Charlot. Té grans escenes icòniques, com la de Hitler amb la bola del món o el gran discurs final, dues maneres molt diferents de dir el mateix, dues maneres de fer cinema en un sol film.

I amb això arribem al final de la setmana. Abans de concloure, m’agradaria fer dos breus apunts: per a mi, és una llàstima que totes les recomanacions siguin de cinema nord-americà i de directors masculins; però no me n’he pogut escapar perquè el cert és que tant Estats Units com els homes van ser els grans dominadors del cinema a escala mundial, cosa que ara, 80 anys després, encara no s’ha revertit ni de bon tros. En parlarem més endavant.

Així s’acaba aquesta ràpida introducció al cinema clàssic i el nostre principal objectiu és que tinguis ganes de seguir redescobrint-lo. Que sàpigues desmentir amb sensibilitat el que deia Debbie Reynolds de “vista una, vistes totes”, tot i que tampoc esperis que t’encantin totes les pel·lícules de la llista, ja que som sempre conscients del fabulós i complex món dels gustos personals. Com diuen al film All about Eve (Mankiewicz, 1950), “tot és teatre. Un no els comprèn a tots, no tots li agraden, i què importa, si el teatre és per a tothom. No aprovi o desaprovi, perquè potser no és el seu teatre, però serà el teatre d’algú, en algun lloc”.

Visionat

It’s a wonderful life: Filmin i Vimeo.

Some like it hot: Filmin, DailyMotion.

Ace in the hole: DailyMotion, Youtube (lloguer).

Singin’ in the rain: Movistar+, Youtube (lloguer), Amazon (lloguer).

Psycho: Filmin, Movistar+.

The Fountainhead: Vimeo, Amazon (lloguer).

The Great Dictator: Filmin, Amazon (lloguer).

- Advertisement -
Joan Paülshttp://www.joanpauls.com
Joan Paüls és un director i guionista de cinema terrassenc que va iniciar-se als 17 anys amb el seu primer curtmetratge i que no ha parat des de llavors. Amb formació universitària a Barcelona i de Màster a Londres, ha treballat en la indústria tant a Londres, Madrid, Barcelona i Los Angeles. Veí de l’ESCAC, sempre ha treballat en el cinema des del guió i des d’una vessant literària que el porta a prioritzar la història, el text i el treball amb els actors per sobre de tot. Els seus curtmetratges han tingut quasi un centenar de seleccions internacionals i entre ells sumen una trentena de premis, com ‘En el fondo del mar’, ‘One Way Flight’ o l’exitosa ‘Ferides’, guanyadora dels Premis VOC. També ha treballat per empreses com Somesuch, Magic Light Pictures, RCR Films o Harold Entertainment, fent desenes de videoclips i involucrant-se també en el món de la publicitat.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents