Entre el 10 i 19 de novembre el festival L’Alternativa celebra els 30 anys. El Festival de Cinema Independent de Barcelona comptarà amb estrenes internacionals i nacionals, que es donaran cita en diferents espais de la ciutat. El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) tornarà a ser la seu central del festival, juntament amb la Filmoteca de Catalunya, el MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona i els cinemes Maldà i Zumzeig i l’escola ECIB. A més, com és habitual a molts festivals del territori, Filmin oferirà una selecció de la programació per un temps limitat.
Alternativa: 30 anys de compromís amb el cinema i la creació artística
L’equip directiu del certamen, format per Tess Renaudo, Cristina Riera i Marc Vaíllo, treuen pit orgullosos de la trajectòria del Festival: L’Alternativa va sorgir de la necessitat de descobrir un cinema habitualment invisible en una Barcelona postolímpica, i en essència continua tenint els mateixos valors de quan va néixer. (…) De la mateixa manera que la ciutat i la indústria audiovisual han canviat des de llavors, el festival també: una evolució que n’ha garantit la longevitat i la rellevància del projecte.
Afegeixen també el valor que té la celebració com espai de trobada i aprenentatge col·lectiu. Sempre fidels al seu compromís social i la defensa de la llibertat creativa, el festival ha pogut mantenir una essència única, amb una mirada rebel i oberta.
Fallen Leaves, de Aki Kaurismäki, inaugurarà el festival.
La programació comptarà amb nombroses estrenes internacionals a Catalunya, moltes d’elles vingudes d’altres festivals com el de Cannes, Sant Sebastià o la Biennale de Berlín. La pel·lícula Fallen Leaves, d’Aki Kaurismäki serà l’encarregada d’encetar la programació. Vinguda des de Cannes, on va alçar-se amb el Premi del Jurat, i després de rebre el premi FIPERSCI a la millor pel·lícula de l’any a Sant Sebastià, la cinta del director finlandès explora en aquesta tragicomèdia la desintegració de la classe obrera i l’ascens social frustrat, tot i que des d’una perspectiva positiva.
Altres pel·lícules que es podran veure a les seves Sessions Especials són l’últim film d’Alice Rohrwacher, La Chimera, estrenada a la darrera edició de Cannes, i el darrer documental de Nicolas Philibert, Sur l’Adamant, Os d’Or a la Millor pel·lícula a la Berlinale 2023. El director a més impartirà la masterclass La improvisació, una necessitat ètica, on compartirà amb els assistents el seu procés creatiu.
En col·laboració amb la Mostra de Cinema Àrab, L’Alternativa projecta It Must Be Heaven, d’Elia Suleiman. També tindran lloc les estrenes de La imatge permanent, de Laura Ferrés, estrenada mundialment a Locarno; Remember My Name, d’Elena Molina, Premi del Públic a la darrera edició del Festival de Màlaga; i And the King Said, What a Fantastic Machine, d’Axel Danielson i Maximilien Van Aertryck, estrenada a l’última edició del Festival de Sundance.
Una retrospectiva de Tatiana Huezo
La directora Tatiana Huezo, qui ha estat una de les tutores dels projectes del 10è Mentoring Projects de L’Alternativa Pro, visitarà el festival per presentar la seva pel·lícula El Eco, guanyadora dels premis a Millor Documental i Millor Direcció de la secció Encounters de la Berlinale 2023. Amb motiu de la seva visita i gràcies a la seva importància a la història del festival, s’ha programat conjuntament amb la Filmoteca de Catalunya una retrospectiva de la seva obra amb les projeccions de les seves pel·lícules El lugar más pequeño (2011) —el seu debut, amb la que va viatjar a més de 80 festivals—; Tempestad (2016), que va ser seleccionada per representar Mèxic als Òscars d’aquell any; i Noche de Fuego (2021), la seva primera obra de ficció. Completen la programació els seus curtmetratges Árido (1992), Familia (2004) i Ausencias (2015).
La celebració dels 30 anys de Festival
Per altra banda, per la commemoració de l’aniversari dels trenta anys, s’han programat un seguit de projeccions en col·laboració amb l’ACCEC, Associació Catalana de la Crítica i l’Escriptura Cinematogràfica que repassen la trajectòria del certamen. Es projectaran així La bocca del lupo, de Pietro Marcello; Leviathan, de Lucien Castaing-Taylor i Verena Paravel; El silencio es un cuerpo que cae, d’Agustina Comedi; In Praise of Nothing, de Boris Mitić; It’s Such a Beautiful Day, de Don Hertzfeld; Counting, de Jem Cohen; América, codirigida per Erick Stoll i Chase Whiteside; i Iván Z, d’Andrés Duque. A més, de Deborah Stratman, a part de recuperar The Illinois Parables, s’estrenarà Last Things.
A més, cada una d’aquestes projeccions anirà acompanyada d’un pòdcast, una idea que ja va provar-se a l’edició anterior en la qual diversos crítics com Pere Alberó, Ramon Alfons, Laura Blanco, Aaron Cabañas, Philipp Engel, Ignasi Franch, Mariana Freijomil, Mireia Iniesta i Marla Jacarilla presentaran les seves propostes per explicar el seu record del moment de visionament al festival, com els va marcar, i contextualitzar la pel·lícula amb la resta de l’obra dels seus directors.
Per completar la programació del festival, es comptarà també amb un repàs a la trajectòria de Felix Blume, qui destaca pel seu treball del so, dedicant-li la secció de Focus. A més, s’impartirà la masterclass Pensar desde lo sonoro, un taller de captació del so al cinema. Per altra banda, la secció Satèl·lit, a la qual es dona l’espai a un creador per explicar la seva obra a través de les seves referències, es dedicarà a la directora catalana Clara Roquet. A part, també impartirà la masterclass La construcció de personatges. Del guió a la direcció.