El Saló del Manga aterrarà a Barcelona del 29 d’octubre a l’1 de novembre per a celebrar la XXII edició al recinte Fira Barcelona de Montjuïc. En aquesta ocasió l’espai torna a créixer ocupant un total de 70.000 m², repartits entre els Palau 1, 2, 4, 5 i la plaça Univers, on estarà situat un gran escenari cobert amb capacitat per a 5.000 persones; tot i així, l’auditori disposarà (com sempre) de capacitat per a 1.000 visitants. Des de fa uns anys l’oferta d’expositors i activitats ha anat en augment i aquesta edició no en serà una excepció, amb l’objectiu que el visitant pugui gaudir plenament del Saló.
El director del Saló, Carles Santamaria, esmenta que “l’augment d’activitats contribuirà a tenir al públic dividit entre els diferents espais que han estat tractat amb atenció i simultàniament es produiran 15 coses.” També comenta que “l’expectativa és arribar a Fira 2, al recinte ferial de Gran Via, ja que té una arquitectura japonesa, a part que és més nou i millor adaptat per esdeveniment d’aquest caire.”
Cada pavelló tindrà un enfocament: el Palau 1 estarà dedicat a la gastronomia japonesa i comptarà amb restaurants orientals, tallers de cuina (com elaboració de postres), una gran exposició de temàtica culinària i un espai enorme de videojocs del segell Nintendo. El Palau 2 disposa de dues plantes on la part inferior acollirà expositors, zona infantil, sala d’actes 1, espai de videojocs en general i varies de les exposicions, coordinades pel nostre col·laborador Oriol Estrada. Mentre que la part superior del Palau 2 (anomenada 2.1) acollirà l’espai principal L’esperit del Japó, on s’aniran desenvolupant activitats relacionades amb la cultura nipona i les seves tradicions (taller de macrobiòtica, taller de quimono, sala de te, sala de meditació, entre d’altres), a més d’exposicions i la sala d’actes 2. Per altra banda el Pavelló 4 serà un espai dedicat íntegrament als tallers: manga, anime, cosplay, videojocs i youtube, però també hi haurà alguna exposició i més activitats. A l’auditori del Palau 5 es faran exhibicions de balls tradicionals, actuacions de cosplay i projeccions d’anime, les quals encara romanen a l’espera de confirmació de títols.
Josep Maria Polls, director de l’escola Joso comenta que “aquesta edició organitzaran diversos tallers que ampliaran l’oferta dels tradicionals amb el d’anime, que compta amb la col·laboració del Festival NonStop i classes magistrals del director d’animació Yoshimicho Tamura, responsable de Dofus i altres títols de Disney i Dreamworks.” Manuel Curdi, Product Manager de Nintendo, explica que “la companyia de prepara quatre llançaments d’importants llicències com Pokemon, Fire Emblem o Yo-Kai Watch, un títol que està destacant moltíssim que compta amb temàtica de literatura japonesa. Aquesta edició serà el muntatge de Nintendo més japonès que s’ha realitzat mai.”
El cartell oficial l’ha dissenyat la granadina Belén Ortega, una dibuixant amb molta influència mangaka, que ha estat la creadora d’obres com Himawari (Premi Millor manga Espanyol al XIV Saló del Manga), Pájaro Indiana, l’adaptació al còmic de la famosa saga Millenium (que també té adaptació cinematogràfica) i l’actual Marc Márquez: la història d’un somni, basat en la vida del motorista català.
Keiko Ozaki, subdirectora de la Fundació Japó a Espanya, comenta que “el Saló acollirà a dues autores de renom com són Banana Yoshimito i Mitsuyo Kakuta, que ajudaran a aprofundir més a la cultura nipona degut als punts de diferents que tenen.”
Per últim la cònsol general en funcions de Japó a Barcelona, Akiko Sagano, ha donat les gràcies a la organització i a totes les entitats que hi col·laboren amb la seva àrdua tasca per a difondre la cultura japonesa al Saló del Manga. “La gent està aprenent japonès per a poder llegir còmics manga. Aquest saló és el segon més gran d’Europa que va comptar amb 140.000 visitants a la darrera edició.”
L’anime desplega les ales
Yoshimicho Tamura és un director, animador 2D i 3D i creador d’storyboards de renom que treballa des de principis dels 90 per a empreses com Disney o Dreamworks. Va supervisar èxits de l’animació Disney com Hercules (1997), Tarzan (1999), Atlantis: The Lost Empire (2001) o The Princess and the Frog (2009). Mentre que per a Dreamworks ha treballat a Sinbad: Legend of the Seven Seas (2003) o Shark Tale (2004). També va participar al llargmetratge espanyol Nocturna (2007) i com a director al film Dofus – Livre 1: Julith (2015) de la productora Ankama Productions.
Yo-kai Watch és una sèrie que narra les aventures d’un jove que un dia troba una màquina de càpsules i obté un yo-kai el qual li regala un rellotge amb el que podrà veure més criatures espirituals. Degut al seu èxit han creat una sèrie d’animació que porta dues temporades: la primera amb 76 episodis i la segona 43, però roman en emissió. També s’han estrenat dues pel·lícules, on la segona, ha batut rècords a la taquilla nipona, desbancant a Star Wars VII amb 1250 milions de yens (uns 10,3 milions de dòlars). I la primera ha venut més de 100.00 unitats entre el DVD i el Blu-Ray. Tot un fenomen de masses que només ha fet que començar, ja que al nostre país també està creant cada dia més adeptes disposats a voltar pel món ‘fent-se amics dels yo-kai’.
La venta anticipada d’entrades es produirà el dilluns 11 de juliol. Durant les properes setmanes s’anirà completant la llista d’autors convidats i la resta de la programació, conclou Carles Santamaria.