today-is-a-good-day

Abús a l’esport d’elit amb adolescents

- Advertisement -

A la quarta edició del Ohlalà! Festival de cinema francòfon de Barcelona hem pogut gaudir de l’òpera prima de la directora Charlène Favier i del posterior col·loqui per videoconferència amb ella, a la sala de l’Institut Français de Barcelona on s’estan realitzant les projeccions, a més de comptar amb la plataforma Filmin per al visionat de la majoria de la programació.

A la xerrada ens va ajudar a contextualitzar la pel·lícula Slalom (2020) des de la seva gènesi:

  • L’origen de la idea sorgeix en un taller de guionatge el 2014. Aquesta data és molt important perquè fa evident que el projecte és molt anterior al moviment #metoo que va sorgir a les xarxes socials a finals del 2017.
  • La inspiració és evident: ella mateixa va ser esportista d’elit com esquiadora a la seva joventut i coneixia molt bé aquest ambient i, sobretot, el sacrifici personal i familiar que suposa, i la pressió amb què han de conviure els joves, tant mentalment com físicament.
  • No és autobiogràfica la història, però tenia molt clar que volia que la protagonista fos una noia de quinze anys i que patís abusos sexuals per part del seu entrenador. En certa manera, es va avançar diversos anys a les notícies reals d’abusos, com el cas de les gimnastes nord-americanes. 
  • L’abús sexual havia de suposar la culminació d’un abús continuat d’explotació dels joves amb l’acceptada excusa de l’èxit esportiu, amb un maltractament denigrant i angoixant que pretén treure el màxim dels fràgils esportistes en formació.
- Advertisement -

Slalom_1

- Advertisement -

Amb aquest plantejament, la directora va apostar per un relat descriptiu, involucrant a l’espectador com observador de què està succeint, demanant que entenem els comportaments de la jove i del seu entrenament. Al cap i a la fi, la protagonista representa que només té quinze anys i no es comporta gaire diferent de la gent de la seva edat, en el seu interès per temes relacionats amb el sexe o amb els nois o noies, per exemple.

Aquesta intenció de convertir-nos en còmplices del càmera que acompanya als personatges s’aconsegueix amb un relat íntim, emocional, proper en l’enquadrament per tenir sempre l’expressivitat del rostre amb preses més llargues i moviments de càmera contingudes, especialment en les escenes més delicades d’agressió sexual. I, tot plegat, immersos en la vida de la muntanya, amb la neu com a escenari visible i el fred com a secundari invisible.

L’agressió en si és l’espurna que encén a l’espectador, però ens confon que la descripció inicial de l’entrenador sigui la d’un entrenador molt exigent, aparentment normal, fins que traspassa la línia del que és permissible per un impuls irrefrenable i del tot inapropiat, i més tenint en compte que es tracta d’una menor d’edat, i d’una menor d’edat que està sota la seva responsabilitat.

Slalom_2

També ens sorprèn l’actitud submisa de la noia. A la pel·lícula contemplem una escena nocturna que funciona molt bé com a metàfora del que està succeint a la realitat, quan l’entrenador li diu que està veient al bosc, lluny, un llop i, en canvi, ella li diu que no és capaç de veure’l (metafòricament, en realitat el tenia assegut just al costat). Passaran molts minuts i diverses escenes fins que pugui veure al llop, el de veritat, al bosc… i poder mirar-lo directament sense por.

La parella protagonista, l’actriu emergent Noée Abita i el veterà Jérémie Renier, fan versemblant el relat, amb una gran interpretació molt potenciada en el físic i l’expressió corporal que, sens dubte, ens ajuda a comprendre les aspiracions de triomfar d’una i la frustració de l’altre en reconèixer com les lesions als genolls li havien marcat la seva carrera a l’inici.

En tot cas, malgrat que la idea inicial no sorgís amb aquest objectiu, la realitat és que, probablement, el moviment #metoo va impulsar la producció de la pel·lícula (rodada el 2019, abans de la pandèmia), per acabar convertint-se en un instrument de denúncia transversal, de mirall de moltes persones que s’han sentit identificades d’una manera o altra i que els ha permès alliberar-se de la càrrega portada durant anys.

Slalom_3

- Advertisement -

L’agressió sexual d’una menor i la seva manipulació ja és motiu de per sí de denúncia, és evident. Però a la pel·lícula es poden veure espurnes d’altres temes subjacents a l’esport d’elit i que només els enunciaré: l’enorme sacrifici personal que ha de fer una jove pel que fa al seu temps, al seu cos i a la seva família; l’agressió (legal?) física que suposa l’alimentació (els canvis de pes o l’augment de la musculatura), la contundència dels entrenaments o el dolor provocat pel cansament i la fatiga; la càrrega mental que suposa la pressió de guanyar com sigui per a poder mantenir el nivell de vida, un nivell associat a aspectes econòmics que involucra els patrocinadors de materials, de viatges o, senzillament, per viure. 

En certa manera, els adolescents en esports d’elit es converteixen en ninots d’argila que es modelen físicament amb violència i agressivitat i, mentalment, forjant un caràcter competitiu, convertits a la vegada en joguines per les quals es barallen els clubs i la federació. Pel·lícules com Slalom poden contribuir a dir “Prou”… si anem a les sales de cinema i als festivals, és clar.

- Advertisement -
Jordi Ojedahttps://comiccienciatecnologia.blogspot.com/
Jordi Ojeda és professor del Tecnocampus (Universitat Pompeu Fabra) on dirigeix un projecte de divulgació de la ciència i la tecnologia emprant els còmics, el cinema fantàstic i la literatura de ciència ficció. És autor de diferents conferències, llibres, capítols de llibre, articles i exposicions, entre les que es pot destacar l’exposició 'Robots en la seva tinta' organitzada pel Saló Internacional del Còmic de Barcelona. També ha estat jurat del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i és un habitual entre el públic (o els conferenciants) en altres festivals i salons dedicats al cinema o els còmics. És autor del llibre 'Robots de Cine. De María a Alita', publicat per Diábolo Ediciones.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents