Entre el 16 i el 21 de juliol de 2024, la població de Vic va acollir la 21a edició del Festival Nits de Cinema Oriental, reafirmant-se com un dels esdeveniments més vibrants i sorprenents de l’estiu. Més enllà de les 45 sessions (36 llargmetratges i 9 curts) repartides entre l’Atlàntida i la Bassa dels Hermanos, el festival va destacar per tres estrenes mundials, vuit internacionals i cinc europees. Així com una programació que abraça des de les grans superproduccions fins al cinema indie més recent.
Palmarès i reconeixements
- Gran Premi del Jurat: Single 8 (Kazuya Konaka) “per reflectir les decisions vitals que tot aspirant a cineasta s’ha de plantejar”.
- Premi del Públic ‘Gat de la Sort’: Sabakan
- Premi de la Crítica: Sabakan
- Gran Premi Honorífic: el cineasta nipó d’avantguarda Minoru Kawasaki, present al festival, autor de diversos tokusatsu, que compta amb una gran filmografia.
Entre els artistes i convidats destacats es troba Minoru Kawasaki, així com figures emergents de la indústria asiàtica, membres del jurat i directors com Tomoki Kanazawa (Sabakan), Michael Tyburski i Prasanth Varma (Hanu Man). També hi va haver un ampli suport institucional amb la presència de la regidora de Cultura, Bet Piella, i la col·laboració del responsable del festival, Quim Crusellas.
Programació destacada
Com és habitual, el Festival Nits va equilibrar llargs, curtmetratges, sessions nocturnes i familiars. Single 8 va triomfar com a gran premiada. Per altra banda, Sabakan va captivar públic i crítica amb el seu ritme nostàlgic i delicat. L’aposta per l’acció i la ciència-ficció va arribar a través de títols com Hunt the Wicked i la proposta l’índia Hanu Man (Prasanth Varma), un projecte èpic que va tancar la Bassa dels Hermanos i va convertir les nits en festes de color i música. The Concierge, per la seva banda, va aportar un aire fresc amb animació que va atreure famílies i amants d’històries encantadores.
La secció #Akihabara!, dedicada al cine japonès més esbojarrat, va descarregar dosis de corts tokusatsu i terror japonès tardà. També hi va haver sessions per al públic jove i infantil i activitats paral·leles com tallers, karaoke asiàtic, sopars temàtics i fins i tot un bingo musical amb temes de sèries asiàtiques.
Les 5 perles de les Nits Orientals
Single 8 (Kazuya Konaka)
Un jove aspirant a cineasta s’enfronta a una decisió vital que pot marcar el seu futur artístic, en un curt intens i poètic. La cinta explora la tensió de crear cinema quan el camí personal està en joc.
Single 8 és un homenatge elegant i introspectiu al procés creatiu i als sacrificis que aquest implica. Konaka aconsegueix condensar en pocs minuts grans preguntes existencials sobre l’art i les seves implicacions vitals. La posada en escena és minimalista però contundent, i la interpretació del protagonista transmet autenticitat. Si bé el format curt pot deixar ganes de més, la seva força resideix en la síntesi i la càrrega emocional. Una obra que no es queda en l’efecte, sinó que empeny a reflexionar.
Nota: 7/10
Sabakan – Summer Days 1986 (Tomoki Kanazawa)
Dos antics amics recorren una illa japonesa per veure dofins durant un estiu fatídic, mentre un escriptor mira enrere els records de la infància i la manipulació creativa sobre la vida.
Sabakan és una delicada meditació sobre la memòria, l’amistat i la nostàlgia d’una infància perduda. La càmera lenta i els paisatges marins envolten la història d’una manera quasi melancòlica, evocant Ozu i Koreeda. El ritme pausat li confereix autèntica bellesa, tot i que pot fer aixecar l’ullet a espectadors que busquen acció. Però el seu valor està en la veritat emocional i en el diàleg íntim entre passat i present. Una joia discreta, però profunda, que va merèixer el Premi del Públic.
Nota: 7/10
Hanuman (Prasanth Varma)
Inspirada en el déu mico de l’hinduisme, la història segueix un jove amb poders sobrenaturals que lluita entre el bé i el mal en un context èpic i ple d’aventura.
Hanuman desplega una ambiciosa producció que barca aventura, mitologia i acció a la manera de Baahubali. Els efectes visuals són vistosos i el carisma de l’heroi atrapa els fans d’aquest tipus de cinema. No obstant això, el guió és previsible i la lentitud en moments clau acaba minvant el seu impuls. Malgrat això, com espectacle festiu de vespre a la Bassa, funciona perfectament. Un producte contundent, però amb poques sorpreses.
Nota: 6/10
Hunt the Wicked (Chris Huo)
Un cap policial s’enfronta a un geni criminal en un incessant duel d’astúcies, persecucions i tirotejos que recorden el cinema policial de Hong Kong.
Hunt the Wicked és un clàssic thriller hongkonguès de gat i ratolí, replet d’explosions i trets coreografiats. Chris Huo no fa concessió a la subtilesa i la violència vibrant domina cada escena. És un producte eficaç per als amants del cinema d’acció pur, però fa curt en profunditat dramàtica o narrativa innovadora. Tot i això, la fluïdesa de l’acció i les escenes al carrer mantenen el públic enganxat. No reinventarà res, però sí que satisfà l’adrenalina més elemental.
Nota: 6/10
The Concierge (Yoshimi Itazu)
Un anime sobre una recepcionista d’un gran magatzem ple de personatges animals i clients excèntrics, que ha de gestionar situacions estranyes i mostrar empatia.
The Concierge és un encant animat: tendre, divertit i amb un punt d’humanitat que traspassa l’animació. L’univers ple de personatges antropomòrfics és imaginatiu i recarregat; cada client suposa un petit relat emotiu o humorístic. Yoshimi Itazu teixeix una ficció visualment atractiva i amb una mirada amable i inclusiva. Perfecte per a públic familiar i per adults amb ganes d’una proposta suau però emocional. S’endinsa més en la connexió humana i la resolució de petits conflictes que no pas en l’economia de guió complexa.
Nota: 7/10
Valoració global de l’edició
La 21a edició de Nits de Cinema Oriental de Vic torna a consolidar-se com una festa necessària per a la ciutat i per als amants del cinema asiàtic. Amb una programació diversa —des de l’animació infantil fins al thriller hongkonguès, passant per l’indie poètic japonès o l’efervescència de Bollywood— el festival va demostrar una capacitat única per combinar espectacle i risc. Els guardons a Single 8 i Sabakan van reflectir una aposta equilibrada entre talent emergent i tradició fílmica, mentre el reconeixement a Minoru Kawasaki —un dels creadors més delirants del tokusatsu— va reafirmar la voluntat del festival per abraçar la multiplicitat. Nits és, un any més, una finestra oberta a mons diversos, misteris, històries íntimes i grans epopeies. I això, com a fan, només et convido a dir: Gràcies, Vic, per fer-nos viatjar sense moure’ns de seient.
Valoracions col·laborador i fotògraf Àngel Ortuño:
- JIGARTHANDA DOUBLE X – 8/10
- FLAMING CLOUD – 8/10
- THE CONCIERGE – 7/10
- EYE FOR AN EYE (A BLIND HERO) – 7/10
- IF ONLY I COULD HIBERNATE – 7/10
- NEVER SAY NEVER – 7/10
- VISITORS – 7/10