31a edició de l’Alternativa: la vida més enllà del blockbuster

- Advertisement -

L’Alternativa, Festival de Cinema Independent de Barcelona, celebra la 31a edició entre el 14 i el 24 de novembre. Comptarà amb estrenes internacions i nacionals que es podran gaudir en diferents espais de la ciutat. La programació cerca l’equilibri entre el cinema experimental, la recerca estètica, així com els compromisos socials. El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) tornarà a ser la seu central del festival, juntament amb els cinemes Maldà i la Filmoteca de Catalunya. A més, la plataforma Filmin acollirà una selecció de la programació durant un temps limitat (del 20 de gener al 2 de febrer del 2025).

El festival reafirma la seva aposta per la creativitat independent i continua sent fidel i recolzant als cineastes que han estat part d’ell en edicions anteriors. Així doncs, molts cineastes tornen amb les seves noves obres compartint espai amb talents emergents. Gran part d’aquests títols tindran la seva estrena a Catalunya.

- Advertisement -

‘Dahomey’, de Mati Diop, inaugurarà el festival

- Advertisement -

Dahomey, de la cineasta franco-senegalesa Mati Diop, serà el film que inaugurà l’Alternativa, que arriba després d’aconseguir l’Os d’Or a la Berlinale. Documenta la restitució de les obres d’art robades pel colonialisme francès. Per altra banda, la cinta Grand Tour del cineasta portuguès Miguel Gomes, serà l’encarregada de tancar l’edició. El film, ambientat a Birmània el 1918, narra la fugida d’un funcionari britànic que, el mateix dia que arriba la seva promesa per casar-se amb ell, decideix escapar.

‘Grand Tour’ (Miguel Gomes)

25 curts i 10 llargs competiran a la SO Internacional

A la secció Oficial Llargmetratges Internacionals es troben 10 títols d’alguns cineastes que tornen a l’Alternativa. Els darrers treballs de Nicolás Pereda (Lázaro de noche), Lola Arias (Reas), Sofie Benoot (Apple Cider Vinegar), Eryk Rocha i Gabriela Carneiro (A Queda do Céu – The Falling Sky), Gillaume Cailleau i Ben Russell (Direct Action) i Ben Rivers (Bogancloch) formaran part de la competició junt amb obres d’Eva Trobisch (Ivo), Alexe Poukine (Sauve qui peut – Who Cares) i els debuts de Chee Sum Chia (Oasis of Now) i Celeste Rojas Mugica (Una sombra oscilante). A més, la cineasta Lola Arias impartirà una masterclass sobre el procés creatiu.

Vint-i-cinc seran els títols que competiran a la secció Oficial Curtmetratges Internacionals de l’Alternativa. Estaran agrupats en tres sessions: Senderes, Espirals i Perdicions.  A la primera, sota el títol de Senderes, es podran veure The Looking Game (Ann Upton), Sauna Day (Anna Hints i Tushar Prakash), O Jardim em Movimento (Inês Lima), Fioritura (Raluca Croitoru i Elena Butică), Mientras tanto estoy acá (Gastón Calivari), As if it could (Ada Güvenir) i Cuando la llanura encuentra el piedemonte (Jonas Radziunas).

‘Sauna Day’ (Anna Hints i Tushar Prakash)

El seguirà el bloc Espirals, la segona de les sessions, amb Mars (Yann les Jours), On Plains of Larger Rivers & Woodlands (Miguel de Jesus), Descent (Syd Farrington), Dear Shadow, My Old Friend (Timoteus Anggawan Kusno), Où sont tous mes amants? (Jean-Claude Rousseau), La historia se escribe de noche (Alejandro Alonso), Rendez-vous (Guérin Christophe), Pleine nuit (Manon Coubia), Nothing We Say Can Change What We’ve Been Through (Francesca Bassa) i Denials, Decoys (Micah Weber).

Finalment, a Perdicions, es trobaran Silent Panorama (Nicolas Piret), Blue, Woman, Dress (Jinhyun Kim), Hypnagogia (Cecilia Araneda), Sombras Nada Más (Kathy Mitrani), A film with sound (take three) (Josh Weissbach), Razeh-del (Maryam Tafakory), Kindergarten (Yann les Jours) i Nunca fuimos un desierto (Agustina Comedi + Chiachio & Giannone).

‘Razeh-del’ (Maryam Tafakory)

7 llargs i 17 curts passaran per la Secció Nacional

- Advertisement -

El cinema nacional comptarà amb una gran selecció de llargmetratges i curtmetratges a l’Alternativa. Dues de les pel·lícules que van formar part de projectes de Cinema Pendent conformen la Secció Nacional. D’una banda, Salvaxe, salvaxe d’Emilio Fonseca, un assaig fílmic que dona un sou significat a les imatges de la naturalesa i qüestiona la relació entre humans i no humans. I Filmei paxaros voando de Zeltia Outeiriño González, una història plena d’amor, cures i sanació explicada en primera persona on s’explora el desarrelament vers la seva terra i família.

Altres títols que conformen aquesta secció són Por donde pasa el silencio (Sandra Romero), Las muertes de Chantyorinti (Iyamanepee Chantyorinti) (Hermes Paralluelo), A nuestros amigos (Adrián Orr), Caja de resistència (Concha Barquero i Alejandro Alvarado) i, finalment, Objeto de estudio (Raúl Alaejos).

‘Caja de resistència’ (Concha Barquero i Alejandro Alvarado)

A la secció Nacional competiran també 17 curtmetratges que es programaran en tres sessions diferents. El primer bloc, sota el títol Territoris, estarà conformat per les pel·lícules Colonos del espacio (Fernando Alcántara), Cumpleaños Feliz (Miguel Ariza), Muestrario (Sofía Hansen), Manera 2 (Élan d’Orphium), Ojo de agua (Héctor Gardez), La palmera (Maryam Harandi) i Sightings (Pere Ginard).

Miratges és el títol del segon bloc on es podran veure els curtmetratges Alas / Tierra (Maddi Barber), Ojitos mentirosos (Elena Duque), Elisa (Paula González García), purposes & expectations (Antoni Pinent), Cuatro hoyos (Daniela Muñoz Barroso), Hombre de palo (Pablo Agma), Torre 1 (Nil Manrique) i Tiempo de carnavales (Antonio Munáiz).

Finalment, Las novias del sur (Elena López Riera) i Cambium (Maddi Barber i Marina Lameiro) formaran part del bloc titulat Genealogies.

‘Cuatro hoyos’ (Daniela Muñoz Barroso)

15è aniversari de l’Alternativa PRO

L’Alternativa PRO va néixer fa 15 anys amb un objectiu clar: ajudar a construir una indústria cinematogràfica més sana, col·laborativa i inclusiva. Un any més, imagina un futur on la creativitat i la legalitat convisquin en equilibri i les històries arribin a tothom, sense barreres ni limitacions. Per a l’Alternativa PRO, el cinema és una plataforma de connexió entre persones, idees i cultures. En un món on produir pel·lícules ja no signifiqui enfrontar-se a obstacles legals o financers, el cinema es podrà transformar realment en una expressió pura de creativitat compartida.

- Advertisement -
Ylenia Cañadashttps://www.elcinefil.cat
Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària en el festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l'oportunitat de col·laborar com a crítica i redactora per a diversos mitjans de comunicació nacionals, així com a realitzar la cobertura de festivals de cinema o esdeveniments culturals. Ha exercit com Jurat de la Crítica, Méliès d'Or i Jurat Jove en el Festival de Sitges, de la crítica al BCN Film Festival,, l'Americana, TerrorMolins, Sant Cugat Fantàstic, TaShort Fest, l'Alternativa o Sabadell Film Festival, entre altres. Ha estat cap de premsa i programadora del Festival de Cinema Fantàstic de Sant Boi (Fantboi) i actualment és codirectora i programadora de la Mostra de Cinema Nòrdic de Barcelona (Nòrdica). A més, és membre de la Associació Catalana de la Crítica i l'Escriptura Cinematogràfica (ACCEC) i treballa en un cinema de Barcelona.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents