Sam Neill rebrà el premi honorífic del Sitges 2019 Sam Neill rebrà el premi honorífic del Sitges 2019
La nova edició del Festival de Sitges se celebrarà del 3 al 13 d'octubre Sam Neill rebrà el premi honorífic del Sitges 2019

L’actor neozelandès Sam Neill, que recordem de films fantàstics com La posesión (Andrzej Zulawski, 1981), La caza del Octubre Rojo (John McTiernan, 1990), Jurassic Park (Steven Spielberg, 1993) o En la boca del miedo (John Carpenter, 1994), Event Horizon (Paul Anderson, 1997) rebrà a Sitges 2019 el Gran Premi Honorífic.

En una llarga trajectòria que es va iniciar l’any 1977 amb Perros de presa, de Roger Donaldson, Neill ha participat en més de 75 pel·lícules i més de 45 produccions per a la televisió. Altres títols imprescindibles de la seva filmografia són The piano (Jane Campion, 1993), Bicentennial man (Chris Columbus, 1999) o les sèries Peaky Blinders, Alcatraz o Los Tudor. Molts faran aquesta cara en veure’l en persona…

L’avanç de programació que s’ha presentat en roda de premsa deixa ja una bona base per la gran onada de fantàstic que veurem a l’octubre… Entre els títols més esperats hi destaca 3 From Hell, de Rob Zombie, el retorn de la família Firefly de Los renegados del diablo, que promet ser una de les sessions més vibrants del Festival. El thriller sobrenatural Daniel Isn’t Real és la nova proposta d’Adam Egypt Mortimer, que el 2015 va presentar a Sitges Some Kind of Hate. El debut en la direcció d’Ant Timpson (productor neozelandès d’ABCs of Death, Turbo Kid o The Greasy Strangler) és Come to Daddy, una comèdia negra protagonitzada per Elijah Wood que sorprendrà el públic del certamen. Henry Jacobson debuta també amb Bloodline, terror familiar sagnant amb influències de Brian De Palma. Severin Fiala i Veronika Franz, els directors austríacs de la terrorífica Goodnight Mommy (Sitges 2014) tornen amb The Lodge, una nova incursió en la psicologia humana més fosca. Vivarium, de Lorcan Finnegan, va presentar-se a Cannes i aterrarà a Sitges amb la seva arriscada posta en escena i un repartiment encapçalat per Imogen Poots i Jesse Eisenberg.

Els zombies mai no es perden la festa… Una prova serà la comèdia australiana Little Monsters, d’Abe Forsythe, que protagonitza una Lupita Nyong’o en estat de gràcia. Depraved, de Larry Fessenden, proposa una nova interpretació del mite de Frankenstein amb el seu terror experimental i artesanal. L’univers de The Ring, de Hideo Nakata, torna a l’actualitat aquest 2019 amb Sadako, una nova entrega que mostrarà els orígens de la popular franquícia japonesa. Des de França arriben The Room, una original i brillant combinació de terror i ciència ficció, dirigida pel francès Christian Volckman i protagonitzada per Olga Kurylenko, i l’última producció de Quentin Dupieux, Le daim, un dels grans èxits de la Quinzena de Realitzadors de Cannes i una de les pel·lícules franceses amb millors crítiques de l’any, que confirma la fidelitat del director a Sitges.

El cinema català i espanyol continua en plena forma

Sitges 2019 tindrà enguany una bona collita de films catalans i ja en sabem algun. Cordes, del tarragoní José Luis Montesinos (guanyador del Goya i el Gaudí pel curtmetratge El corredor) és un thriller de supervivència protagonitzat per una jove tetraplègica interpretada per Paula del Río, que queda atrapada amb l’única companyia del seu gos malalt. L’angoixa està garantida…

Aritz Moreno debuta també en el llargmetratge amb Ventajas de viajar en tren, que compta amb un destacat elenc format per Belén Cuesta, Luis Tosar, Pilar Castro, Ernesto Alterio, Quim Gutiérrez, Macarena García i Javier Botet. Una altra opera prima, Paradise Hills, d’Alice Waddington, aterrarà a Sitges després del seu pas per Sundance 2019. Amb un repartiment internacional que inclou Milla Jovovich o Emma Roberts, i la participació de Nacho Vigalondo al guió, el film se situa en un misteriós internat femení de luxe. La crítica social serà present al thriller El hoyo, de Galder Gaztelu-Urrutia, que situa l’espectador en una entorn distòpic on les persones es troben dividides en diferents nivells.

Les dones del fantàstic es reivindiquen

El cinema de gènere dirigit per dones ocuparà un espai predominant a Sitges 2019, tal com ho ha fet en els últims anys, amb un gran nombre de títols. D’Austràlia arriba Judy and Punch, de Mirrah Foulkes, una història de venjança amb Mia Wasikowska al capdavant. El duet de directores i actrius nord-americanes Jocelyn DeBoer i Dawn Luebbe presentaran la comèdia Greener Grass, que transcorre en un món on tothom du aparell dental. També es projectarà Braid, un thriller addictiu i truculent dirigit per Mitzi Peirone. The Woman va sacsejar Sitges 2011 i la seva protagonista, Pollyanna McIntosh, dirigeix ara Darlin’, recuperant la història a través de la filla d’aquella recordada dona salvatge. Roxanne Benjamin es postula com una de les noves veus més interessants del gènere amb Body at Brighton Rock, un thriller psicològic amb tocs de survival. Per la seva banda, la canadenca Jovanka Vuckovic presentarà la post-apocalíptica Riot Girls, que combina acció, violència i romanç queer.

Animació de luxe

Sitges 2019 serà, un any més, l’aparador del cinema d’animació més actual. El director japonès Keiichi Hara (Miss Hokusai) portarà The Wonderland, que es projectarà a la sessió especial per alumnes de les escoles de Sitges. També del Japó són Children of the Sea, d’Ayumu Watanabe, considerada un dels millors exponents de l’anime d’aquest any al Festival d’Annecy, i One Piece Stampede, basada en la immensa obra d’Eiichiro Oda, el manga més mediàtic i influent de les últimes dècades.

Des de França, Les hirondelles de Kaboul, de Zabou Breitman i Eléa Gobbé-Mévellec, transporta a l’estiu de 1998, a una ciutat de Kabul ocupada pels talibans. La xinesa White Snake completa aquest primer avanç pel que fa a l’animació. Dirigida per Amp Wong i Zhao Ji, proposa una combinació irresistible d’aventures fantàstiques amb una història d’amor.

De Sud-Amèrica amb amor i terror

El cinema fantàstic llatinoamericà tindrà com sempre una destacada presència a la 52a edició del Festival sota el segell Blood Window. La imprevisible Breve historia del planeta verde, de l’argentí Santiago Loza, barreja drama i comèdia en una història d’extraterrestres i transsexualitat.

També argentines són Punto muerto i Soy tóxico, de Daniel de la Vega i Pablo Parés, respectivament. Un thriller criminal i un film de terror post-apocalíptic que demostren l’excel·lent salut del gènere al país.  De Veneçuela arriba Infección, cinta de Flavio Pedota, sobre un brot desconegut del virus de la ràbia. La colombiana Luz, de Juan Diego Escobar Alzate, s’endinsa en una comunitat que viu a les muntanyes i espera un nou messies. El film uruguaià En el pozo, dels germans Bernardo i Rafael Antonaccio, planteja qüestions sobre la violència de gènere en to de thriller.

El cinema d’autor i les Noves visions

La mirada més personal al gènere vindrà de la mà de Noves Visions. La finlandesa Dogs Don’t Wear Pants, de J-P Valkeapää, procedent de la Quinzena de Realitzadors de Cannes, serà l’encarregada d’inaugurar la secció amb l’odissea personal d’un home perdut en un laberint de seducció sadomasoquista, per part d’una dominatrix que posarà a prova els propis límits del protagonista.

Kindred Spirits, dirigida per Lucky McKee (Deathcember, The Woman) i protagonitzada per Thora Birch, serà una de les pel·lícules més esperades de Noves Visions pels fans de l’últim cinema de terror nord-americà. The Halt, del filipí Lav Díaz (Season of the Devil) s’emmarca en una distòpia sobre el futur de Filipines en clau de ciència ficció i amb una durada de més de quatre hores i mitja. El drama fantasmagòric Vif-Argent, d’Stéphane Batut, i la distòpica Jessica Forever, de Caroline Poggi i Jonathan Vinel, procedents de França, seran també cites indispensables, així com el thriller coreà Idol, de Lee Su-jin (director de Princesa), les japoneses Dancing Mary i Jam, de Sabu, o Jesús Shows You the Way to the Subway, de l’inclassificable Miguel Llansó, que ha generat entusiasme en diversos certàmens internacionals, com Festival de Cinema Fantàstic de Neuchatel.

Retrospectives i homenatges

Sitges 2019 tindrà com a eix principal d’anguany tot Mad Max i els móns distòpics però no serà l’única retrospectiva que veurem… Dins les celebracions del 40è aniversari de la primera entrega de la saga Alien, Sitges 2019 projectarà el documental Memory – The Origins of Alien, d’Alexandre O. Philippe (director de 78/52). Una investigació sobre els orígens de l’obra mestra de Ridley Scott.

També es recuperarà la memòria del director, escriptor i actor xinès King Hu –recordat per la seva contribució al gènere de les arts marcials– amb una retrospectiva formada per quatre títols fonamentals en la seva filmografia: Come Drink with Me (1966), Dragon Inn (1967), A Touch of Zen (1971) i Legend of the Mountain (1979).

Més enllà de les pel·lícules

Sota el paraigua del Sitges Film Hub, en l’anterior edició del Festival es van acollir 33 activitats, entre taules rodones, activitats de mentoring i trobades amb convidats del Festival. Més de 1.800 assistents van ser presents a les activitats on també es van presentar 36 projectes en diverses sessions de pitch. Enguany la cosa continua amb el ja consolidat Sitges Pitchbox, activitat que presenta set projectes de llargmetratge de ficció de gènere fantàstic en una defensa de pitch, celebra aquest any la seva cinquena edició.

També celebra el seu cinquè aniversari el programa Blood Red Carpet que ho festejarà amb una edició especial. El programa, promotor del jove talent actoral del Festival i pioner a tot l’estat, selecciona dues joves actrius i dos joves actors que hagin demostrat una prometedora trajectòria al seu país d’origen. Amb motiu del cinquè aniversari, la Blood Red Carpet comptarà amb la presència d’un actor o actriu espanyol consolidat a escala internacional per acompanyar als candidats finalistes a assolir la mateixa projecció fora de les seves fronteres.

La iniciativa del Festival que busca acostar la literatura i el cinema Fantàstic, el Taboo’ks, presentarà en la seva tercera edició quatre obres literàries (novel·la, teatre, relat curt i novel·la gràfica o còmic) i un study-case d’un projecte en vies d’adaptació. El programa convida a productors interessats en els projectes amb la finalitat de promoure acords d’adaptació. L’activitat comptarà també amb una masterclass impartida per una personalitat significativa en tots dos sectors: el cinematogràfic i el literari. El termini de presentacions d’obres finalitza el 26 de juliol.

El Producers Meet Producers torna amb força en la seva cinquena edició. El programa de mentoring dirigit a joves productors celebra aquest any el seu tercer cas d’èxit on el curtmetratge A little taste, sorgit d’una anterior edició del programa, s’estrenarà a la Secció Oficial del Festival de Sitges 2019. El Sitges Film Hub publicarà la seva agenda completa d’activitats al mes de setembre.

Abonaments a la vista

El proper dilluns, 22 de juliol, a les 12h, s’activarà la venda d’abonaments, packs i maratons per a Sitges 2019 a través del web del Festival. També es podran adquirir les entrades per al concert de Hermann Kopp i Nightcrawler, amb aforament limitat, i pel qual no seran vàlides les acreditacions del certamen.

Redacció

Redacció El cinèfil

'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a l’univers del cinema en tota la seva amplitud. El Cinèfil sigui una revista de cinema en xarxa i en català. Ens agrada definir-nos com una revista en xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. Ah, i tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*