Una mirada femenina a la direcció de fotografia Una mirada femenina a la direcció de fotografia
Una taula rodona analitza ho analitza al FIC-CAT Una mirada femenina a la direcció de fotografia

L’associació promotora de dones cineastes Dones Visuals ha presentat una taula rodona en el marc de la programació del FIC-CAT, tot aprofitant el fil conductor de la seva dotzena edició: la direcció de Fotografia. Aquest col·loqui ha resultat ser una profitosa tertúlia sobre els oficis de la fotografia al cinema i la seva relació. La trobada és complementària a la masterclass que va fer uns dies abans Josep Maria Civit, el convidat d’honor d’enguany del Festival. La xerrada, organitzada pel festival, va omplir el Casal Municipal Les Monges durant el matí del dissabte 15 de juny.

La necessitat duna fotografia femenina

“La direcció de fotografia no és femenina ni masculina, però cadascú hi aporta el seu món” expressa Núria Roldós, vicepresidenta de l’AEC. Amb Elisabet Prandi comenten la necessitat que hi hagi mirades diferents. Del cinema diuen que “que s’obri a la mirada femenina és que s’obri a les mirades”. Si més no, la direcció de fotografia és una àrea de gran sensibilitat, com es distingeix a La Vida sense la Sara Amat, que al FICCAT ha aconseguit el premi de Millor Fotografia per la Gris Jordana, una Dona Visual.

Sobta, també, que dues de cada tres alumnes de Comunicació Audiovisual siguin dones, però que tan sols una de cada sis estiguin al capdavant de projectes audiovisuals, que segons apunten al seu web, tenen pressupostos un 40% per sota de la mitjana. Però les Dones Visuals mantenen l’esportivitat amb el convenciment que fer-se veure és el primer pas per cridar més dones al cinema. S’endinsen així en el profundament interessant món de la fotografia.

La il·luminació natural no existeix

Més interessant encara és la presència de Meritxell Mesa, la tercera convidada que ha estat clau per comprendre la part més tècnica i la creativitat extra que cal al set de rodatge.

Mesa és una gaffer o cap d’elèctrics que ha parlat dins i fora de micro sobre els prejudicis al voltant d’una dona quan té aquest ofici tècnic (i molt físic) d’il·luminar una escena.  Si les directores de fotografia representen un 3%, Mesa considera que les gaffers deuen representar el 0,03%.

La direcció de fotografia és una d’aquelles disciplines, com el muntatge, que de vegades, de ben treballada, no es veu. Les professionals incideixen en com la fotografia de llum natural, mentre que la creença és que necessita pocs mitjans, és un look fins i tot més complicat d’aconseguir i costós logísticament que un a interiors. Parlant de La Favorita, apuntaven que si bé potser no hi havia cap focus, hi devia haver altres eines de gaffer com per exemple les teles, meravelloses superfícies que ens descobreixen que poden canviar la duresa, la direcció, o la textura de la llum.

Qui són les dones?

Les ambaixadores de l’associació són aquest cop la Nuria Roldós (Vicepresidenta de l’AEC, l’Associació Espanyola de Directors i Directores de Fotografia) o l’Elisabet Prandi, que ha fotografiat una gran diversitat de documentals de RTVE i que també instrueix amb xerrades a algunes de les universitats de cinema més prestigioses (CECC, Bande à part, UPF). Ella ens parla de la CIMA, l’Associació de dones cineastes i de Mitjans Audiovisuals espanyola, de la qual neix Dones Visuals per cobrir específicament el territori català. Les acompanya des de fora del directori la cap d’elèctrics Meritxell Mesa, i les coordina i modera la cineasta Cris Gambín.

Actualment, les Dones Visuals són 239, i compten amb 400 dones més donades d’alta al Directori, en què es pot accedir per internet per a la contractació, i —com diu Prandi— cal aprofitar que pugen punts per a subvenció.

Zep Armentano

Zep Armentano Freaky Picture Picture Show

He/She/Them. En Zep Armentano és jugador de quidditch retirat i mil·lenial acomplexat. S’alimenta de cinema i anime, passa llargues hores a Twitter. Llicenciat en Comunicació Audiovisual, Armentano és operador de càmera, periodista i editor de vídeo. Col·labora amb diverses publicacions, entre les quals 'El Cinèfil'.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*