El temut segon cap de setmana de ‘Justice League’ El temut segon cap de setmana de ‘Justice League’
El primer no ha acabat d'anar del tot bé El temut segon cap de setmana de ‘Justice League’

Entenent la taquilla i la DCEU

Sembla que la DCEU (terme no oficial per l’univers cinematogràfic compartit de DC) té problemes. Si ja vam parlar del final anticipadíssim del Dark Universe de Universal, tot indica que la DCEU té seriosos problemes. La pel·lícula que se suposava que podria segellar de forma impecable per l’univers de DC un any on Wonder Woman’va fer collita d’èxit comercial i crític al final, no sembla pas això. L’últim mes abans de l’estrena ja va córrer una petita alarma: Warner Bros. no aixecava la prohibició de publicar crítiques fins a 24 hores abans de l’estrena. Això, normalment, fa la impressió que l’estudi no té gaire confiança en la qualitat de la pel·lícula i té por que les males crítiques afectin la taquilla de la pel·lícula. I més si ho comparem amb Thor: Ragnarok, de Marvel. En el cas de les peripècies del déu del tro i Hulk, Marvel va aixecar aquesta prohibició dues setmanes abans de l’estrena, amb un clar signe de confiança i guanyant publicitat a través de les crítiques positives.

L’estrena a EUA ha estat de 96 milions de dòlars. Per posar-ho en context, és l’estrena menys exitosa a EUA de totes les de la DCEU, només després dels 103 milions de Wonder Woman.  Però el problema també ve del fet que, a diferència de la pel·lícula protagonitzada per Gal Gadot, que va tenir una mitjana de 90% de crítiques positives abans de la seva estrena, Justice League ha tingut una mitjana de 40% de crítiques positives a Rottentomatoes.

Només Cinemascore, que és una nota en base a petites enquestes fetes als espectadors només sortir del cinema, li va donar una B+ (Notable alt). Fins i tot a Rottentomatoes, la nota de l’audiència és del 87%, que és una situació semblant, també, a Batman v Superman que tenia un 29% de nota dels crítics i un 89% de nota de l’audiència. Llavors sembla que agrada, encara que sigui als que la van a veure. I aquí hi ha el problema, no hi ha gaire gent que la vagi a veure.

Tot sigui dit, la recaptació internacional ha estat més generosa amb 180 milions. El problema és que, amb un pressupost estimat de 300 milions de dòlars sumats als entre 100 i 150 milions pel màrqueting, la pel·lícula haurà de recaptar entre 600 i 800 milions de dòlars per poder tornar l’invertit.

El temut segon cap de setmana

Els experts de la indústria cinematogràfica diuen que l’èxit real d’una pel·lícula no es valora en la seva estrena sinó en el segon cap de setmana. Bàsicament perquè el segon cap de setmana, els que més ganes tenien de veure-la, ja l’han vist i allà és on es veu si una pel·lícula ha connectat amb el públic.

Excepte Wonder Woman, la resta de pel·lícules de la DCEU han tingut davallades en la recaptació entre estrena i segon cap de setmana d’entre un 50% i un 69%. Això significaria que si el primer cap de setmana Justice League va recaptar, a tot el món, 276 milions de dòlars, al segon cap de setmana recaptaria entre 130 milions i 80 milions. Tal com ha succeït al cap de setmana entre el 24 i el 26 de novembre, on ha recaptat un total de 113 milions a tot el món, una caiguda de 59%, per fer un total des de l’estrena de 483 milions. No tan alta como la de BvS però no suficient com per tranquil·litzar Warner Bros.

Hi han casos com The Polar Express o Titànic que es van mantenir durant uns quants mesos entre les 5 més taquilleres i van fer benefici. La pel·lícula del transatlàntic va estar durant quatre mesos seguits al número 1 de la taquilla. I manté el rècord de més recaptació en la seva 11 setmana. D’això en diuen que una pel·lícula “té bones cames”.

Pero, pot ‘La Liga de la Justicia’ tenir “bones cames”?

Les raons per les quals no s’espera que Justice League mantingui el tipus són vàries. A diferència de Wonder Woman, la pel·lícula dirigida per Zack Snyder no té bones crítiques. Són millors que les de Suicide Squad o Batman v Superman però amb un 40% de crítiques positives està lluny de Iron Man i, molt lluny de Wonder Woman amb un 90% de crítiques positives.

Un altre de les raons del poc èxit pot ser atribuït a tot el que ha comportat la seva producció. Començant pels rumors que Ben Affleck deixa el paper de Batman i la producció de la pel·lícula homònima que primer dirigiria, co-guionitzaria i protagonitzaria, després només co-guionitzaria, després només la protagonitzaria i finalment ni tan sols la protagonitzi.

Un altre de les raons que han cal·lat en el públic fan és l’entrada de Joss Whedon per fer-se càrrec de tota la post-producció a més de rodar escenes/tomes alternatives/addicionals, el que se’n diu reshoots. Segons va comunicar Warner Bros., aquestes escenes/tomes eren mínimes, però alguns periodistes nord-americans han rebel·lat que això no era cert. Segons sembla, prop del 40% de la pel·lícula s’ha tornat a rodar. Per si no fos poc, Henry Cavill (Superman) va haver de rodar amb un bigoti natural que s’havia deixat per contracte amb Mission Impossible VI. El bigoti el van esborrar amb efectes visuals.

Els efectes per ordinador són un altre dels problemes. Tant la quantitat com l’accidentada post-producció de la pel·lícula, han donat com a resultat que amb el malvat principal, Steppenwolf, sigui evident la seva condició d’efecte visual a més que, narrativament, no és un personatge que tingui sentit ni importància real a la pel·lícula. I aquesta sensació artificial també és patent en la majoria d’escenes d’acció, com el clímax final.

Si tot aquesta feina hagués donat com a resultat una pel·lícula d’èxit i qualitat, allà s’hauria acabat la conversa, però el cas és que no és un èxit en cap front. Les crítiques semblaven dir “és dolenta però no tant com BvS o SS”. Fins i tot n’hi han que diuen que és un pas en la bona direcció per la DCEU però si no és rendible no servirà de res i se les buscaran per canviar completament el rumb d’aquest univers. Ja s’ha parlat de pel·lícules de DC que no comparteixin univers amb la DCEU com la rumorejada pel·lícula del Joker que produiria Martin Scorsese. La següent a la llista és Aquaman, d’aquí a un any. I sembla que Flashpoint serà una realitat d’aquí 2 anys. Aquesta història podria ser la manera de fer un petit reinici ja que a Flashpoint Barry Allen viatja en el temps i a universos paral·lels on coneix versions malvades de Wonder Woman o Batman però sent Thomas Wayne, el pare de Bruce. Això seria la manera de canviar coses com s’ha fet moltes vegades al còmic.

I l’últim obstacle per tal que Justice League aguanti el tipus a les sales és la seva data d’estrena. Poc després de Thor: Ragnarok i un mes abans de l’estrena del nou episodi d’Star Wars.

Una llàstima que la primera oportunitat de veure junts i ben avinguts a personatges tan icònics com Superman, Batman, Wonder Woman, Flash, Aquaman i Cyborg no hagi estat del tot ben rebuda.

Jonathan Guillén Ros

Jonathan Guillén Ros Universos compartits

Amant del cinema i cineasta des dels 16 anys, ha dirigit 9 curtmetratges, realitzat més de 50 vídeos professionals en diversos àmbits i també ha estat supervisor de FX per a 5 curtmetratges i 2 llargmetratges. A més, va estudiar periodisme i és un apassionat de tot tipus de cinema, tant per les pròpies pel·lícules com per la gent que hi treballa. Des dels 23 anys ha estat compaginant el seu treball com a cineasta amb el treball en el camp del Màrqueting Online, experiència que li ha donat una perspectiva molt àmplia sobre quin contingut posar i com posar-lo per atreure visites i lectors.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*