Micromecenatge, una oportunitat pel cinema Micromecenatge, una oportunitat pel cinema
Verkami és una de les plataformes més conegudes al nostre país Micromecenatge, una oportunitat pel cinema

És una realitat que en el nostre país les ajudes destinades a la indústria cinematogràfica són escasses i que per molts creatius el finançament dels seus projectes es converteix en tota una odissea si no en un cas impossible. Fa uns anys va sorgir una nova manera d’aconseguir els diners necessaris perquè aquests projectes tiressin endavant, el micromecenatge, més conegut com a crowdfunding.

Aquest fenomen es va originar a França amb l’objectiu d’ajudar obres de caritat en un moment en el qual la crisi feia tremolar el que fins ara es coneixia com Estat del benestar. L’any 2006, aquesta tendència es va estendre fins al món del cinema de la mà de Guillaume Colboc i Benjamin Pommeraud, amb el curt Demain la veille.

Un sistema que funciona

Des d’aleshores s’han anat creant diferents modalitats de crowdfunding (el de recompensa, de crèdit, de capital i de donació) i han anat sorgint plataformes que ofereixen els seus serveis. A Espanya existeixen actualment més d’una cinquantena i són extensibles arreu del món. El diari francès Liberation, publicava l’any 2014 que en els últims dos anys, s’havien invertit 100 milions de dòlars en el finançament de llargmetratges.

Gràfic finançament per micromecenatge espanya 2014

Diners aportats amb micromecenatge a Espanya l’any 2014

 

A Espanya, una de les plataformes més conegudes és Verkami que ha donat suport a més de 4.000 projectes i ha aconseguit més de 20 M€. En aquest cas, es tracta d’una plataforma que es basa en el crowdfunding per recompensa, és a dir, que els usuaris reben recompenses o pre vendes del producte o servei, a canvi de les seves donacions. Avui dia, la plataforma compta amb un 70,49% de casos d’èxit i té actius 180 projectes, la majoria relacionats amb temes culturals com música, cinema, art…

Xifres actual plataforma Verkami

Xifres actuals de la plataforma Verkami

 Verkami amb el cinema

El nom “verkami” és un neologisme en Esperanto que significa “amant de la creació” i és precisament el que es potencia a través de la plataforma. Qualsevol tipus de projecte pot formar part de la comunitat, només cal publicar-lo i es tenen 40 dies per aconseguir els diners que s’han marcat com a objectiu (si passat el termini no s’aconsegueix el total del mínim sol·licitat, no es donen els diners i es retornen als mecenes). Per a molts creadors i productors aquesta forma de finançament és una realitat, ja no és minoritari.

Amb aquesta alternativa, “es dóna sortida a moltes peces que d’una altra manera potser no haurien vist la llum”, comenta Jonàs Sala, cofundador de Verkami. “Nosaltres oferim una alternativa que aporta molts beneficis, una subvenció només són diners, amb el crowdfunding és molt més”, explica. I és que amb el micromecenatge s’aconsegueix generar una comunitat al voltant del projecte. “Sorgeixen fans i seguidors, gent incondicional del film abans que surti al cine” diu i, això és molt bo pels projectes que troben en aquesta alternativa una forma de difusió. Per Sala, un Verkami és “un bon complement” a l’hora de finançar un projecte, ja que o es tracta d’una productora amb molt suport i/o diners al darrere, o molt possiblement falten diners.

Fins avui dia, Verkami ha acollit 1.356 projectes relacionats amb l’audiovisual, dels quals 122 són llargmetratges, 532 curts, 518 documentals, 24 projectes d’animació i 110 web sèries. Alguns d’aquests projectes són el següents.

Ebre: Aquest film català de Ramón Parrado, narra les històries reals de cinc joves de la Lleva del Biberó que van ser cridats a participar en la batalla clau de la Guerra Civil. En el moment de fer el Verkami, el film ja estava rodat però necessitaven els diners per “aconseguir un film bèl·lic de màxima qualitat” durant el procés de postproducció. En 35 dies van aconseguir 24.155 € més dels que demanaven inicialment, amb un total de 485 mecenes. Finalment el film va veure la llum i va aconseguir el reconeixement del públic en el Festival Internacional de Cinema Català.

Pàtria: Es tracta d’un altre projecte català, capitanejat per Joan Frank Charansonnet. Actualment el Verkami segueix actiu (queden 7 dies) i ja han sobrepassat els 14.000 € que es van marcar com a objectiu. Pàtria, explica la llegenda d’Otger Cataló, una història que (com indica el cognom del protagonista) parla dels orígens de Catalunya. Una pel·lícula èpica popular catalana amb pinzellades fantàstiques. Com en el cas anterior, el film ja està rodat i els diners es destinaran a la postproducció, i en els dies restants, s’han marcat una nova fita, la internacionalització. “Ara volem expandir-la i portar-la fora”, explica el director del film Joan Frank Charansonnet, amb la idea de doblar-la i subtitular-la a l’anglès.

Aquesta no ha estat la seva primera experiència amb Verkami, ja van apostar per aquesta plataforma amb el projecte Anima. “Tenen una llarga experiència i el que aporten va més enllà dels diners”, explica. És una manera de fer arribar a la gent de peu, a la ciutadania, projectes que d’una altra manera potser no podrien veure. “Tenen un tracte molt bo cap als mecenes com amb la gent dels projectes”, un punt molt positiu per Charansonnet. “Per mi és un exemple a seguir per les institucions i s’hauria d’extrapolar a un nivell oficialista”, sentencia el director. “Hem de lluitar perquè la situació canviï”, afirma en relació a la implicació del govern amb la cultura.

Stockholm: Aquesta producció de Caballo Films del 2013, va poder seguir endavant gràcies als 244 mecenes que van aportar un total de 13.050 €, d’aquesta manera es va convertir en una de les primeres pel·lícules espanyoles en ser finançades a través del crowdfunding. El film protagonitzat per Aura Garrido i Javier Pereira, es va estrenar en sales comercials i va rebre un gran nombre de nominacions i premis en diferents Festivals, com ara el Goya a millor actor revelació, el Premi Feroz a millor pel·lícula dramàtica o en el Festival de Màlaga on va aconseguir tres premis (millor director, actriu i guió).

Lo cantaba Nina Simone: En aquest cas es tracta d’un curtmetratge de la directora i guionista catalana, Mireia Llinas. El curt de 17 minuts de duració està rodat a Barcelona amb una càmera Red Scarlett i explica la història de dos homes que viuen al carrer des de fa temps però que tenen una visió de la vida molt diferent i, el dia que es coneixen, tot canvia. El primer pas que va seguir la Mireia va ser determinar quin era el pressupost que necessitava per poder tirar endavant el projecte. “Per desgràcia, segurament sempre necessitaràs una part de crowdfunding”, diu, en el seu cas, “em vaig marcar un objectiu realista, perquè és complicat i dur”. En el món audiovisual sempre en necessiten diners per poder dur a terme els projectes, encara que sigui un de modest i que la gent no cobri (desgraciadament una situació molt usual). Segons Llinas, el crowdfunding és una alternativa que funciona però, “se n’han de buscar d’altres, ja que són les institucions públiques qui realment haurien d’invertir”. Llinas també comenta que cada cineasta té un “cupo” de vegades que pot optar per aquesta forma de finançament, ja que si no “la gent es cansa”. “Inevitablement, la gent s’ho pren com un acte de solidaritat i no com un negoci”, comenta, com podria passar a països com els Estats Units, on molta gent aporta grans quantitats de diners, ja que ho veuen com una inversió.

CrowdTV

Actualment, la plataforma també està donant molta importància al suport a joves creadors. Verkami i l’escola de cinema Escac tenen una col·laboració en la qual, els estudiants tenen un espai propi dins la plataforma per penjar els seus projectes i d’aquesta manera intentar tirar-los endavant. També existeix un acord entre Verkami, la televisió BTV i la Universitat UPF que consisteix en un nou format televisiu per donar una sortida real i continuïtat a projectes de nous formats de ficció i no ficció serialitzables. El projecte es diu Tube d’Assaig i es basa en l’elecció d’un pilot, per part d’un grup d’experts, que s’emetrà per BTV durant un mes durant diverses franges horàries. En paral·lel, el projecte tindrà en marxa un Verkami per tal de finançar una primera temporada, que si s’assoleix l’objectiu, es gravarà i s’emetrà per BTV.

Tube d'Assaig Verkami btv

Durant l’emissió del pilot, l’audiència pot implicar-se en el finançament d’aquesta primera temporada fent aportacions a la pàgina de campanya que pugen al marcador que s’actualitza en temps real a la pantalla. De moment, dels sis projectes publicats, quatre ja han aconseguit el finançament i estan en fase de rodatge de la primera temporada. “Per nosaltres és fer un pas més enllà i donar suport als joves creadors”, explica Jonàs Sala. De cara a l’any que ve, repetiran col·laboració amb el Saló del Cinema i les Sèries, creant un esdeveniment en el qual es podran veure teasers en directe i fer donacions de diferents projectes.

Hollywood se suma

Tot i que aquest model de finançament està estretament relacionat amb projectes de petites productores o gent que està començant, també hi ha grans directors que s’han sumat a la iniciativa. És el cas de David Fincher, productor del film d’animació The Goon que va recaptar 450.000 dòlars a través de Kickstarter (semblant a Verkami) per poder adaptar el còmic al cine.

Un altre cas és el de Charlie Kaufman, que va aconseguir 460.237 dòlars (el doble del que necessitava) per a la seva adaptació animada d’Anomalisa. El cineasta Evan Glodell, també va decantar-se per aquest model per poder produir el seu segon film Chuck Hank and The San Diego Twins, tot i que el primer, Bellflower va aconseguir recaptar 164.075 dòlars després de passar només per dues sales de cinema (havent costat 17.000 dòlars).

Luana Valls

Luana Valls Cap de redacció d'El cinèfil

Nascuda al Brasil la Luana Valls és graduada en Periodisme, Cinema i Televisió per la Facultat de Comunicació Blanquerna. Ha treballat en diferents mitjans de comunicació escrits com el 'Diari Ara' i 'El Periódico' i també té experiència en el camp del cinema de la mà de la productora catalana Batabat i realitzant la cobertura informativa de festivals de cinema arreu de Catalunya. Des del principi, unida a aquesta aventura cinèfila amb ganes i il·lusió

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*