Quan la música és un personatge més Quan la música és un personatge més
John Carpenter serveix d'excusa perfecte per reivindicar la importància de les bandes sonores al cine Quan la música és un personatge més

El Festival Primavera Sound i el de Sitges s’han unit durant un dia amb un cineasta com a excusa. Parlem de John Carpenter que va oferir un concert el dijous 2 de juny i que ha estat objecte d’anàlisis aquest dissabte 4 en una masterclass al CCCB que ha comptat amb la presencia dels directors Jaume Balagueró i Nacho Cerdà i Àngel Sala com a cap del Festival de Sitges. Els tres ponents han coincidit a presentar Carpenter com una de les peces claus del cinema dels 70 i 80 i en definir els seus productes com a cine d’autor. Una prova d’aquesta autoria i voluntat de control sobre les seves pel·lícules és la seva implicació en facetes on normalment els directors no hi posen els peus. En aquest sentit la música ha estat una de les obsessions de Carpenter que ha realitzat gairebé totes les bandes sonores de les seves pel·lícules.

Jaume Balagueró, que actualment es troba en ple rodatge del seu nou film Muse, ha parlat de Carpenter com a “una inspiració” i ha parlar de la seva música com “una icona pop”. “La seva música és reconeixible més enllà dels films i avui molts joves fa servir la banda sonora de Halloween per explicar històries de por i pot ser ni han vist la pel·lícula.

Per la seva banda, el responsable de la Sala Phenomena Nacho Cerdà ha recordat que tant les pel·lícules com les bandes sonores de Carpenter tenen èxit, entre d’altres per un motiu concret. “Són senzilles i efectives. Si cal es compliquen pero parteixen d’una base de simplicitat que fa que funcionin fins i tot passats molts anys”. Ha posat com a exemple una de les seves obres mestres i film de culte The thing. En el seu moment va ser vilipendiada per crítica i públic i avui en dia és tot un referent de la ciència ficció i del cine dels 80.

thing

El director del Festival de Sitges Àngel Sala ha volgut posar sobre a taula la importància la influència de Lovecraft en l’autor i en el terreny musical ha explicat una curiositat respecte la música de The thing. “Part de la banda sonora que Ennio Morricone va composar per a la pel·lícula i que Carpenter va descartar ha acabat sent utilitzada per The Hateful Eight de Tarantino. Sala també ha elogiat el director i ha recordat que la música pot arribar a substituir un personatge tal com passa a Halloween o a The Thing però també en altres films icònics com Jaws (Tiburón).

Per acabar la xerrada, i contestant una pregunta del públic, Nacho Cerdà ha explicat perquè John Carpenter està des de fa un temps apartat del cine. “No surt de casa més que pels seus concerts. S’ho passa de puta mare fumant i jugant a videojocs amb el seu fill”.  

Redacció

Redacció El cinèfil

'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a l’univers del cinema en tota la seva amplitud. El Cinèfil sigui una revista de cinema en xarxa i en català. Ens agrada definir-nos com una revista en xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. Ah, i tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*