today-is-a-good-day

‘Hardcore Henry’: una experiència de cine en primera persona

- Advertisement -

Són moltes les pel·lícules que al llarg de la història del cinema han incorporat escenes rodades en primera persona. És a dir, vistes des del punt de vista del protagonista: Dark Passage (1947), Halloween (1978), Lady in the lake (1984), Russian Arc (2002) o Enter the Void (2009), entre d’altres. La majoria però utilitzen el recurs de la càmera en mà com REC o The Blair Witch Project principals representants dels subgènere found footage (metratge trobat). Aquest any però el cine va més enllà. Amb el debutant Ilya Naishuller arriba la primera pel·lícula rodada íntegrament en primera persona Hardcore Henry.

De la consola a la gran pantalla

El point of view shot (POV) és un llenguatge visual típic dels videojocs. Concretament dels que es coneixen com a shooters i que es basen en l’experiència en primera persona per part del jugador que pot interactuar directament amb tots els elements que apareixen en pantalla. Doom, Time crisis o Call of Duty són alguns exemples cèlebres d’aquest gènere de videojocs però si també hi trobem exemples basats en el cinema com Goldeneye de Nintendo 64

- Advertisement -

goldeneye-007-1
Goldeneye, un James Bond per a Nintendo 64

- Advertisement -

David Jaumandreu, membre de l’empresa de videojocs Undercoders, creu que la primera persona aporta “una sensació d’immersió en el paper del protagonista que rarament es pot aconseguir si ens el mostren en tercera persona”, a més a més, també afirma que no es tracta només d’un canvi de perspectiva sinó també de percepció. “Si s’elimina l’avatar i se situa el jugador en la pell del protagonista, la relació amb aquest i amb el seu entorn s’intensifica. Els nostres moviments passen a ser els seus i la relació amb tercers també: ara els enemics ja no ataquen a l’avatar, m’ataquen a mi”, explica.

La tècnica que s’ha utilitzat per rodar Hardcore Henry és una màscara que porta incorporades dues mini càmeres GoPro de manera que les càmeres enregistren tot el que passa a l’alçada dels seus ulls. Aquest tipus de tecnologia es va popularitzar sobretot al món de l’esport, on ja fa anys que s’utilitzen per gravar imatges saltant des d’un avió, fent descens en bici o snowboard.

Cada vegada la influència dels videojocs en el cinema és més evident i la incorporació de tècniques com la primera persona o els vestits de captura de moviments, estan a l’ordre del dia. Segons Jaumandreu, “és un procés natural que ambdós mitjans es vagin nodrint un a l’altra” i més quan la innovació és constant. “La realitat virtual, per exemple, comença ara a donar els primers videojocs interessants i és probable que les tècniques utilitzades facin el salt, d’una manera o altre, a la televisió i cinema”, en certa manera, Hordcore Henry s’aproxima força a la idea d’aquesta realitat virtual.

Hardcore Henry cameres go pro

Experiència prèvia

El rus Ilya Naishuller debuta amb aquest film com a director cinematogràfic però ja té experiència com a director. L’any 2013 va rodar el videoclip Bad Motherfucker pel grup Biting Elbows i ja va posar en pràctica la primera persona. La peça està rodada amb una càmera subjectiva que permet a l’espectador posar-se a la pell del protagonista.

Després de veure l’èxit d’aquest experiment i la bona acollida que va tenir a Youtube (amb més de 32.400.000 visualitzacions) Timur Bekmambetov (productor de Wanted i Abraham Lincoln: Vampire Hunter) es va posar en contacte amb Naishuller i junts van decidir anar més enllà i plantejar-se aquest film d’acció. Naishuller explica que quan Bekmambetov es va posar en contacte amb ell, al principi va rebujar la idea de dirigir el film, ja que no ho veia factible. La resposta de Beckmambetov va ser: “no vols veure una pel·lícula rodada en POV al cinema?”, i ell va respondre que sí, així que li va dir: “molt bé, doncs pensa-hi. Si algú pot fer-ho, ets tu”. D’aquesta manera va començar el rodatge de Hardcore Henry.

L’últim pas

- Advertisement -

La pel·lícula ja està rodada del tot i va acabar la postproducció, una de les fases més complicades i decisives amb una campanya de crowdfunding a la plataforma Indiegogo. L’objectiu era per poder aconseguir els diners addicionals que necessitaven (uns 202.000€). Amb dos mesos van aconseguir els diners gràcies a 2.078 persones que van aportar el seu granet de sorra.

Hardcore Henry postproducció

El film es va presentar al Festival SWSW d’Austin, per veure-la a les nostres sales encara haurem d’esperar, ja que encara no té distribuïdora ni data d’estrena a Espanya.

- Advertisement -
Luana Valls
Nascuda al Brasil la Luana Valls és graduada en Periodisme, Cinema i Televisió per la Facultat de Comunicació Blanquerna. Ha treballat en diferents mitjans de comunicació escrits com el 'Diari Ara' i 'El Periódico' i també té experiència en el camp del cinema de la mà de la productora catalana Batabat i realitzant la cobertura informativa de festivals de cinema arreu de Catalunya. Des del principi, unida a aquesta aventura cinèfila amb ganes i il·lusió

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents