Ingressos extres amb merchandising de cine Ingressos extres amb merchandising de cine
El mercat està ple de productes sobre les pel·lícules o sèries que estan més de moda Ingressos extres amb merchandising de cine

El merchandising és el terme que es fa servir per denominar al conjunt d’articles que fan referència a algun producte o servei. La seva producció s’utilitza per augmentar la rendibilitat de la marca o, en aquest cas, de la pel·lícula o sèrie. Sovint les vendes generales pels productes promocionals són superiors a les obtingudes en taquilla i a les productores els interessa que existeixi una gran varietat per a tots els gustos. La primera saga que va treure una completa i variada línia de productes comercials va ser Star Wars, aconseguint un gran èxit que roman fins al dia d’avui. De fet, George Lucas va demanar els diners recollits amb el merchandising i no el que generes el film, una cosa atípica però encertada. A partir de llavors la moda ja no s’ha aturat i són moltes les majors que fan diners extres amb joguines, roba, complements i tot tipus de producte per satisfer les ànsies dels més fanàtics del cinema.

Típics que no deceben

Sempre han existit unes línies de merchandising típiques però que no passen de moda i segueixen tenint èxit, creant noves adaptacions cada poc temps. Un dels casos serien les samarretes (tal com vàrem esmentar recentment), que són el mitjà més pràctic i còmode per expressar el fanatisme respecte a una pel·lícula o sèrie i de pas vestir-s’hi. Actualment, la moda ha evolucionat cap a la creació de crossovers (barreges entre dues sèries o films) i la majoria són dissenyades per fans que exposen els seus treballs en determinades pàgines i el públic les vota, així doncs, les triomfadores acaben sortint a la venda. Algunes de les empreses que es dediquen a això i que cada dia van sorgint nous i divertits dissenys per pocs diners serien Pampling, La TostadoraCamiZetas o la popular Kukuxumusu.

samarretes frikis

Dins d’aquesta línia trobaríem els peluixos coixins, uns productes atemporal que mai falla a l’hora de fer un regal, i que reprodueix els personatges més coneguts amb un tacte suau i tendre, que et vénen ganes d’abraçar-lo. També és un mercat en constant expansiu i molt divers.

peluix friki

Sense oblidar-nos de les tasses, de tot tipus i formes, que habitualment són un objecte de col·lecció i no compleixen la funció per la qual han estat creades. Hi ha autèntics malalts de prendre cafè amb tasses cinèfiles. Segur que en coneixeu algun…

tasses pel·licules

Reproduccions d’objectes

És evident que a la majoria de films o sèries que es veuen apareixen joies, espases o objectes que són importants pels personatges i creen un vincle amb l’espectador que acaba desitjant obtenir un exemplar tant aviat com pugui. Aquest detall també és conegut per les empreses que aprofiten el filó per treure al mercat reproduccions molt fidels a les originals (i de vegades en edicions limitades amb un elevat preu) i fer goig a les cases o coll del públic. De fet, cada vegada és més popular demanar matrimoni amb reproduccions d’anells que han dut els protagonistes d’una pel·lícula o que duen el logotip gravat. Qui no ha desitjat tenir una espasa làser com les de Star Wars a casa? O el penjoll que duia Arwen a El Senyor dels Anells? En la varietat està el gust, i opcions n’hi ha per fer feliç a tots.

star wars joies

Figures d’acció

Potser aquest tipus de merchandising ja està enfocat a un públic més col·leccionista. La majoria de figures són reproduccions d’una elevada qualitat i detall que les converteixen en joies d’un alt valor. Les originals i limitades es valoren moltíssim, sobretot si es mantenen immaculades a l’interior de la seva capsa. De la mateixa manera que les reproduccions de naus o vehicles és recomanable no treure-les del paquet original si hi ha intenció de vendre-les més endavant, ara bé, si aquesta no és la idea s’ha de gaudir destruint la capsa i jugant com la canalla amb joguines noves.

figures terror

Gashapons

Una altre tipus de figures força habituals són els Gashapons, que no deixen de ser boles de plàstic sorpresa que contenen al seu interior un ninot desmuntat. Es troben en màquines expenedores i proporcionen la mateixa sensació que té un ludòpata al casino, en especial quan només en manca una per completar una col·lecció. A la nostra terra cada vegada són més habitual de trobar, però al país nipó (per variar) en són una addicció i hi ha botigues especialitzades en el producte. No cal dir que la varietat és inimaginable, però secentra en personatges d’anime o manga.

Gashapon maquines

Figures Pop! Funko i Nendoroids

Cada dia hi ha noves figures d’aquestes que creixen com l’escuma i es poden trobar de qualsevol tipus i arreu. Es tracta d’uns models de plàstic caracteritzats per tenir un cap molt gros i desproporcionat respecte al cos, però mantenint una expressió bufona, creant simpatia fins i tot en personatges que en manquen. Aquesta particularitat ha revolucionat les masses i se’n col·leccionen sagues senceres, esdevenint una marca coneguda que les relaciona.

funko pop figures

Serien una versió dels coneguts Nendoroid al Japó, que no deixen de ser figures de cap gros, estil chibi (com un nen petit) i aspecte kawai (voldria dir d’aspecte tendre i bonic) i solen estar basades en personatges d’anime, manga o videojocs. Hi ha alguns models que es poden intercanviar les seves peces i variar l’expressió del rostre.

nendoroid frozen

Disney Infinity

Per si la multinacional no en tenia prou amb tots els beneficis generats amb joguines i productes de tot tipus, Disney va aprofitar per treure un videojoc amb la particularitat d’afegir els habituals DLC (expansions a part del joc inicial) en forma de figura dels personatges de la factoria. Inicialment pertanyien als clàssics de sempre incorporant els més carismàtics del moment, però van veure que esdevenia la gallina dels ous d’or, ja que no només els aficionats als videojocs se’n feien amb exemplars, també d’altres es van bolcar a col·leccionar les figures. Aquestes tenen uns detalls espectaculars i mostren una versió caricaturesca dels habituals personatges. Amb el temps van incorporar una versió 2.0 amb tot l’elenc de Marvel i el darrer va arribar la 3.0 amb la saga Star Wars. Recentment, l’empresa ha decidit cancel·lar la producció i les darreres figures arribaran al juny amb el llançament de Finding Dory, una llàstima ja que en venien milions però quant més en tenen més en volen…

disney infinity

Tsum Tsum

Tsum Tsum en japonès vol dir apilar. La marca comercial que ha tret al mercat és Disney, ni més ni menys, es tracta de peluixos en versió mona, adorable i minimalista de personatges de les pel·lícules Disney clàssiques, la saga Marvel i la saga Star Wars. Reben aquest nom perquè degut a la seva forma es poden apilar uns sobre els altres, a més, la part de sota té una mena de vellut diferent que permet netejar la pantalla del mòbil; a més els més populars estan disponibles en 3 mides diferents: mini, mitjà i gegant, servint com a coixí en les formes més grosses. A Japó han arrasat i han obtingut xifres importants per allà on passen, al nostre país varem arribar fa cosa d’un any i cada mes treuen una nova col·lecció que ràpidament s’exhaureix. Tal ha estat l’èxit que ha evolucionat a figures de goma, samarretes, bosses i tot tipus de merchandising enfocat a un públic infantil i femení, tot i que molts adults s’han deixat emportar pel seu encant.

Mini_TsumTsum

En aquest recull s’ha pogut veure una mostra del nivell de frikisme que engloba el sector cinèfil, però és un producte que va creixent dia rere dia i amb un nombre de consumidors en auge i encara hi ha més varietats que no s’han esmentat, què en trobes a faltar alguna?

Ylenia Cañadas

Ylenia Cañadas Cap de continguts d'El Cinèfil

Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica en diversos mitjans de comunicació. També col·labora amb altres mitjans pels quals realitza la cobertura de diversos festivals de cinema a nivell nacional i esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges, Jurat de la Crítica a TerrorMolins i Sant Cugat Fantàstic. És membre de l'Associació Catalana de la Crítica i de l'Escriptura (ACCEC). Col·labora fent ressenyes de locals per a Google. Entre les seves aficions destaquen les muntanyes russes, la fotografia, les manualitats i, per suposat, el cinema, especialment els gèneres de terror i animació.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*