Animació a dojo al 23è Animac de Lleida Animació a dojo al 23è Animac de Lleida
La Mostra d’Animació se celebra del 21 al 24 de febrer a Lleida Animació a dojo al 23è Animac de Lleida

Amb l’inici d’un nou any arriba el moment de pensar en les noves edicions dels festivals que s’aniran celebrant i un dels primers en arribar és el de la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, coneguda com Animac. Aquesta setmana, se celebra la 23a edició del 21 al 24 de febrer del 2019 a la seu de la ciutat de Lleida. Enguany se centra en l’animació en stop-motion, un món desenvolupat a partir de titelles, plastilina i escenaris fets a mà capturats fotograma per fotograma. Segons explica l’organització enguany s’han rebut més de 1.000 films des que es va obrir la convocatòria… A més, el festival ja ha presentat el cartell de la nova edició. El pòster (imatge de capçalera) ret homenatge a la tècnica de l’stop motion i és obra de Carles Porta. 

La mostra explora aquesta tècnica animada tan antiga que forma part dels mateixos orígens del cinema i que ara està vivint una veritable edat d’or. La directora d’Animac, Carolina López, així ho reflecteix: “Des de Starévich fins a Wes Anderson, són molts els realitzadors que veuen en l’stop-motion un insuperable mitjà d’expressió on tota mena de mons caben en una taula. Els films realitzats amb aquesta tècnica compten amb la fisicitat dels objectes i les titelles, que atorguen una càrrega emocional i plàstica inigualable”.

Per aquesta raó, el director i cofundador de l’emblemàtic estudi d’animació stop-motion Aardman Animations, Peter Lord, rebrà un premi especial a la seva trajectòria. Aardman, fundat l’any 1972, és mundialment conegut per donar llum a personatges com Wallace & Gromit o Shaun the Sheep, així com per llargmetratges familiars de culte com Chicken Run (2000) o The Pirates! Band of Misfits (2012), tots dirigits per Lord. Uns anys abans que aquest cinema és fes popular, el cineasta va alçar-se com un dels autors de curtmetratges stop-motion més transgressors dels 80 i els 90 i avui és un referent mundial.

Peter Lord, director i cofundador de l’estudi d’animació Aardman

Per altra banda, també comptarà amb la presència de Chris Lavis i Maciek Szcerbowski, el duo canadenc d’animadors stop-motion reconeguts internacionalment pel seu premiat curt Madame Tutli-Putli (2007). Nominat al premi Oscar. Durant l’Animac 2019 presentaran Gymnasia, el seu primer film de realitat virtual animat en stop-motion. “Es tracta d’un experiment d’allò més immersiu, atmosfèric, i una mica esgarrifós”, esmenten els cineastes. Des del 1997, ambdós treballen sota el segell Clyde Hrendy Productions creant films, anuncis i altres peces més experimentals.

La tinent d’alcalde i regidora de Cultura de l’Ajuntament de Lleida, Montse Parra, ha remarcat la qualitat del festival lleidatà: “La presència de creadors com Peter Lord corrobora l’alt nivell d’una mostra que té en el seu ADN, a més de donar a conèixer l’animació més puntera, compartir aquests coneixements amb els joves creadors”. A més, ha recordat l’aposta de la ciutat vers l’art audiovisual, ja que és la seu del Centre Experimental de la Cinematografia i les Arts Audiovisuals de Catalunya, al Magical Media.

Chris Lavis i Maciek Szczerbowski treballant amb stop-motion

A la llista de convidats, s’hi suma la presència de Katariina Lillqvist (premi Animation Master d’Animac 2019), Rodolfo Pastor i Petra Steinmeyer (premi Trajectòria d’Animac 2019). A més, comptarà amb la presència del nord-americà Mark Osborne, director de Kung Fu Panda i El Petit Príncep (premi Cèsar a Millor Film d’Animació al 2015, premi Annie a Millor Música al 2016), i també es projectarà al festival, ja que l’stop motion de l’adaptació del clàssic d’Antoine de Saint Exupéry, cobra protagonisme en les seqüències més meravelloses i poètiques del film. Screen Novelties, Vernon Chatman, I+G Stop Motion, el talent espanyol que va treballar a Island of Dogs de Wes Anderson, i els creadors d’El Diari de Bita i Cora seran també convidats d’excepció d’aquesta edició d’Animac.

La programació, dividida al llarg dels quatre dies del festival, està conformada per diversos llargmetratges, sessions de curts, monogràfics que inclouen curtmetratges, migmetratges o llargmetratges, així com una retrospectiva centrada en l’estudi Aardman. Dels films que es podran veure es poden destacar La casa lobo (Xile, 2018), This Magnificent Cake! (Bèlgica, 2018), la qual es podrà veure per primera vegada a Catalunya i Hoffmaniada (Rússia, 2018), tots realitzats en stop motion.

‘Hoffmaniada’ (Rússia, 2018)

A part, també es podrà gaudir en primícia l’estrena del curtmetratge, també en stop motion, Muedra de César Díaz Meléndez i dos capítols de la sèrie The Shivering Truth d’Adult Swim, la secció més adulta de Cartoon Network. A la secció enfocada als més petits, Petit Animac, es podran veure els films Captain Morten and the Spider Queen, The Tower, Pirates! i Pat i Mat. Passatemps d’hivern se sumaran a la selecció de curtmetratges infantils que s’han triat de manera acurada per a l’ocasió. Aquesta secció també tindrà convidat especial, Marek Beneš, director i guionista actual de la sèrie en stop motion txeca Pat i Mat i fill del seu creador, Lubomír Beneš, que juntament amb Vladímir Jiránek van donar vida als personatges l’any 1976.

La cloenda retrà homenatge a la figura d’Stephen Hillenburg, el creador de la popular sèrie Bob Esponja, el qual ens va deixar el passat mes de novembre. Companys i amics de professió de Hillenburg com Mark Osborne participaran en l’homenatge, que comptarà amb l’actuació de 100 cantaires de les corals infantils de l’Orfeó Lleidatà, i que interpretaran el tema principal de Bob Esponja, i la projecció de l’adaptació de la sèrie feta en stop motion pels Screen Novelties, també presents a Animac.

Stephen Hillenburg creador de ‘Bob Esponja’

L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, va afirmar a la roda de premsa de la presentació que “estem parlant d’un cas d’èxit, una aposta molt innovadora que, després de 23 anys, avui encara manté el seu esperit transgressor, l’aposta pel talent i per la creativitat, i que confirma la potencialitat que té Lleida com a territori creatiu”. Per altra banda, Monste Parra, regidora de Polítiques a favor de la creativitat, la cultura, l’educació i els esports, va remarcar “la feina que hi ha darrera d’Animac, l’esforç i la complicitat de molts professionals, i també la resposta de la ciutadania de Lleida i de fora que ve any rere any a gaudir del festival”. I la directora de la mostra, Carolina López, va destacar el creixement actual, tant en nombre de convidats internacionals de renom que hi assistiran com la qualitat dels films rebuts.

A la programació, dedicada a la tècnica stop motion, “hi estarà present la fantasia que ens farà desitjar tornar a ser nens, i també la fantasia més fosca, sense perdre de vista la consciència social”, afegeix la directora. La llista de films i activitats es pot consultar al web del festival, així com els preus i horaris de cadascun. Aquesta edició ha batut el rècord de films presentats dins la convocatòria oberta, ja que han estan 1.050 els projectes rebuts, dels quals se n’han triat 191. Aquests se sumen a la secció oficial i retrospectiva conformant un total de 321 curts, 9 llargs, 4 migs i 10 peces de televisió.

‘This Magnificent Cake!’ (Bèlgica, 2018)

Ylenia Cañadas

Ylenia Cañadas Cap de continguts d'El Cinèfil

Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica en diversos mitjans de comunicació. També col·labora amb altres mitjans pels quals realitza la cobertura de diversos festivals de cinema a nivell nacional i esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges, Jurat de la Crítica a TerrorMolins i Sant Cugat Fantàstic. És membre de l'Associació Catalana de la Crítica i de l'Escriptura (ACCEC). Col·labora fent ressenyes de locals per a Google. Entre les seves aficions destaquen les muntanyes russes, la fotografia, les manualitats i, per suposat, el cinema, especialment els gèneres de terror i animació.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*