L’Americana es vesteix amb el millor cinema independent L’Americana es vesteix amb el millor cinema independent
La sisena edició serà del 5 al 10 de març a Barcelona L’Americana es vesteix amb el millor cinema independent

El festival Americana celebra enguany la seva sisena edició, la qual tindrà lloc del 5 al 10 de març a la clàssica seu dels cinemes Girona, a la qual s’hi suma el Cinema Zumzeig. La inauguració repetirà emplaçament a la sala Phenomena i serà amb el film que va guanyar a Sundance al 2018, The Miseducation of Cameron Post, dirigida per Andrew Bujalski i encapçalada per Chloë Grace Moretz i Sasha Lane, tracta sobre joves qüestionats per la seva sexualitat i que hauran de seguir endavant tot i els problemes socials i familiars. Per altra banda, la Filmoteca de Catalunya acollirà una retrospectiva dels germans Zellner que comptarà amb tots els seus títols i gairebé tots els llargmetratges fins al moment. 

El passat dimecres 13 de febrer va tenir lloc la presentació del millor cinema independent nord-americà, a l’Auditori de Movistar Plaça Catalunya, un dels patrocinadors més importants. Els directors del festival, Xavi Lezcano i Josep Maria Machado, van presentar la programació completa, les activitats paral·leles, així com el llistat de convidats que hi seran presents enguany.

‘Damsel’ de David Zellner y Nathan Zellner

Per Nadal ja ens van anticipar dos dels títols més sucosos que conformen la programació actual Damsel dels germans David Zellner i Nathan Zellner, els quals varen estar presents a la segona edició de l’Americana amb Kumiko, the Treasure Hunter, però en aquesta ocasió aborden el western i ens transportaran a una aventura surrealista en què els  personatges són tot el contrari dels herois, protagonitzada per Mia Wasikowska i Robert Pattinson. També s’hi podrà veure We the Animals de Jeremiah Zagar, la qual va guanyar el premi especial del jurat a Sundance Next, gràcies a la innovació i la manera amb què tracta la diversitat des de la visió d’un nen i els seus germans que viuen a un entorn familiar molt inestable.

La programació suma un total de 32 llargmetratges i 39 curts, dividits en 4 sessions diferents. Mentre que els llargs estan classificats a les tradicionals seccions: TOPS, NEXT i DOCS, a més de les sessions Movistar (de caire gratuït), Retrospectiva i la novetat d’enguany, The Lost Sessions, que recuperarà títols perduts o oblidats que mereixen ser vistos.  

‘We the Animals’ de Jeremiah Zagar

A la secció TOPS cal destacar títols com Tyrel (Sebastian Silva), la ja mencionada Damsel dels germans Zellner, i un altre plat fort serà l’òpera prima de Paul Dano, Wildlife amb Jake Gyllenhaal i Carey Mulligan, Leave no Trace (Debra Granik) o la darrera producció d’Alex Ross Perry, Her Smell protagonitzada per Elisabeth Moss. La inauguració formarà part d’aquesta secció, així com la cloenda que recau sobre Blaze, el film dirigit per Ethan Hawke.

Per altra banda, la secció NEXT la conformen 9 films, títols petits i arriscats que es volen donar a conèixer al públic, per ser diamants en brut. Joe Potrykus ens porta Relaxer, l’estrena mundial de l’Americana We used to know each other dirigida per Robert G. Putka, un altre dels convidats que hi seran present; An Evening with Beverly Luff Linn del cineasta de The Greasy Strangler i interpretada per Aubrey Plaza, el film va estar present a la passada edició del Sitges Film Festival. Una altra comèdia que es podrà veure serà Never Goin’ Back, per contra es podrà gaudir del drama romàntic We the Coyotes, el segon treball (l’anterior va ser The Better Angels que es va poder veure en aquest festival) de A. J. Edwards, Friday’s Child. Madeline’s Madeline potser és el títol més d’autoria i radical de l’edició, Hearts Beat Loud considerada la feel good movie d’enguany i, per últim, The Kindergarten Teacher, amb la qual la directora Sara Colangelo va guanyar a millor direcció a Sundance, interpretada per Maggie Gyllenhaal i Gael Garcia Bernal.

La secció DOCS la conformen 7 títols i, per primera vegada, comptaran amb dos passis cadascun. Es podran veure 3 films que han estat nominats als Oscars i un quart que serà present a les sessions Movistar+:Hale County This Morning, This Evening, Free Solo, Minding the Gap. Els altres documentals són Monrovia Indiana, Chi-Town, Satan & Adam i, per acabar, The Bill Murray Stories.

La nova secció que s’enceta enguany, The Lost Sessions, comptarà amb un film, però s’espera que en el futur el número vagi en augment. En aquesta ocasió es recuperarà The Golden Boat del director xilè Raoul Ruiz. Una altre secció que mereix importància és la de SHORTS, una sessió dedicada als germans Zellner, altre la Sundance Short Film Tour que inclourà (entre d’altres) el treball nominat als Oscars Fauve, i les sessions habituals de Shorts 1 i Shorts 2, totes amb petites joies.

L’abonament de 6 entrades costa 30 euros i es poden triar entrades per la mateixa pel·lícula o per diferents, és a dir, es pot compartir. Enguany, les gestions de reserves d’entrades es faran en línia, una manera de cuidar més el medi ambient. El preu de cada sessió serà de 6 euros, 3 euros per a la de Shorts i 5 euros per a l’habitual Americana Kids (de la qual se n’ampliarà informació en breu). Les entrades per a la retrospectiva estaran a la venda a la Filmoteca i, com en anteriors edicions, la inauguració serà exclusiva per a les persones amb invitació. 

Ylenia Cañadas

Ylenia Cañadas Cap de continguts d'El Cinèfil

Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica en diversos mitjans de comunicació. També col·labora amb altres mitjans pels quals realitza la cobertura de diversos festivals de cinema a nivell nacional i esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges, Jurat de la Crítica a TerrorMolins i Sant Cugat Fantàstic. És membre de l'Associació Catalana de la Crítica i de l'Escriptura (ACCEC). Col·labora fent ressenyes de locals per a Google. Entre les seves aficions destaquen les muntanyes russes, la fotografia, les manualitats i, per suposat, el cinema, especialment els gèneres de terror i animació.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*