Gaudís 2019: una cursa sense clars favorits Gaudís 2019: una cursa sense clars favorits
'Entre dos aguas', 'Viaje al cuarto de una madre' i 'El fotógrafo de Mauthausen' amb 9 candidatures són els més nominats Gaudís 2019: una cursa sense clars favorits

Si hem de buscar un titular per definir les nominacions a la XI edicions dels Premis Gaudí la frase més adequada seria “ha quedat molt repartit”. I és que els films Entre dos aguas, Viaje al cuarto de una madre i El fotógrafo de Mauthausen encapçalen la cursa amb 9 nominacions seguits a molt poca distància per Petra amb 8 candidatures i Les distàncies amb 7. És a dir, cal tirar de tòpics i dir que tot pot passar en una de les edicions més disputades que es recorden. En total són 36 els títols optaran enguany als Premis Gaudí.

Un altre dels fets destacats és l’elevada presència d’òperes primes en categories importants. El premi a la Millor pel·lícula es decidirà entres quatre produccions en llengua catalana, tres de les quals són debuts darrere la pantalla. Formentera Lady, de Pau Durà, explica la peripècia d’un hippie sense arrels que s’ha de fer càrrec del seu nét; Jean-François i el sentit de la vida, la crònica d’un adolescent mig rebel mig perdut, de Sergi Portabella i Yo la busco, de Sara Gutiérrez Galve, que explica la història de transició de la joventut a la maduresa en una Barcelona multicultural són les pel·lícules dels debutants. També està nominada la segona pel·lícula d’Elena Trapé, Les distàncies, una descoberta del món d’una colla d’amics situada a Berlín que veuran que potser no són tan amics. 

Si obrim el ventall, descobrim que els films més nominats estan presents, sobretot, a la categoria de Millor pel·lícula en llengua no catalana. Aquí també hi trobem un debut, el de Celia Rico amb Viaje al cuarto de una madre, un intens retrat de dues dones, mare i filla, marcades per la decisió de la més jove d’abandonar el niu familiar. La història verídica d’El fotógrafo de Mauthausen, de Mar Targarona, ens transporta als camps de concentració nazis on Mario Casas interpreta el fotógraf Francesc Boix en un film que li pot donar el seu primer Gaudí. Entre dos aguas, la Concha de Oro al darrer Festival de San Sebastián dirigida per Isaki Lacuesta reprèn dos dels protagonistes de la seva anterior La leyenda del tiempo per proposar un joc entre ficció i realitat en un dels entorns més deprimits de l’Estat espanyol.  Jaime Rosales, per la seva banda, proposa amb Petra viatge fosc, propi del gènere negre que tan li agrada, amb una trama familiar enrevessada i fatal. Tot plegat un còctel ben variat que reflecteix la diversitat del cinema català.

Els guanyadors se sabran el dia 27 de gener en una gala presentada pel Mag Lari que se celebrarà el  al Palau de Congressos de Catalunya (Barcelona). Per tercer any consecutiu el director de la cerimònia serà Lluís Danés. Sense més preàmbuls passem a veure la llista completa de nominats. 

 

Millor pel·lícula 

FORMENTERA LADY de Pau Durà

JEAN-FRANÇOIS I EL SENTIT DE LA VIDA de Sergi Portabella

LES DISTÀNCIES d’Elena Trapé

YO LA BUSCO de Sara Gutiérrez Galve

Millor pel·lícula en llengua no catalana

EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN de Mar Targarona

ENTRE DOS AGUAS d’Isaki Lacuesta

PETRA de Jaime Rosales

VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE de Celia Rico 

Millor direcció

Celia Rico per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE

Elena Trapé per LES DISTÀNCIES

Isaki Lacuesta per ENTRE DOS AGUAS

Jaime Rosales per PETRA

Millor protagonista femenina

Alexandra Jiménez per LES DISTÀNCIES

Bárbara Lennie per PETRA

Carme Elías per QUIÉN TE CANTARÁ

Lola Dueñas per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE

Millor protagonista masculí

Àlex Brendemühl per PETRA

Israel Gómez Romero per ENTRE DOS AGUAS

Mario Casas per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN

Sergi López per LA VIDA LLIURE

Millor actriu secundària

Anna Castillo per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE

Clara Segura per DURANTE LA TORMENTA

Maria Ribera per LES DISTÀNCIES

Marisa Paredes per PETRA

Millor actor secundari

Alain Hernández per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN

Eduard Fernández per TODOS LO SABEN

Miki Esparbé per LES DISTÀNCIES

Oriol Pla per PETRA

Millor documental

COMANDANT ARIAN d’Alba Sotorra

I HATE NEW YORK de Gustavo Sánchez

PETITET de Carles Bosch i produïda per Lastor Media

TRINTA LUMES de Diana Toucedo

Millor Guió

Celia Ric per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE

Clara Roquet, Jaime Rosales i Michel Gaztambide per PETRA

Elena Trapé, Josan Hatero i Miguel Ibáñez Monroyper LES DISTÀNCIES

Fran Araújo, Isa Campo i Isaki Lacuesta per ENTRE DOS AGUAS

Millor curtmetratge

LA ÚLTIMA VIRGEN de Bàrbara Farré

PRIMER ESTRAT de Ventura Durall

SILENCIO POR FAVOR de Carlos Villafaina

TOMORROW d’Andrew Tarbet 

Millor pel·lícula per a televisió

EL NOM de Joel Joan

DE LA LEY A LA LEY de Sílvia Quer

VIDA PRIVADA de Sílvia Munt

VILAFRANCA de Lluís Maria Güell

Millor pel·lícula europea

CALL ME BY YOUR NAME de Luca Guadagnino

CARAS Y LUGARES d’Agnès Varda i JR

COLD WAR de Pawel Pawlikowski

PHANTOM THREAD de Paul Thomas Anderson 

Millor pel·lícula d’animació

BLACK IS BELTZA de Fermin Muguruza

MEMÒRIES D’UN HOME EN PIJAMA de Carlos Fernández de Vigo

Millor fotografia

Edu Grau per QUIÉN TE CANTARÁ

Diego Dussuel per ENTRE DOS AGUAS

Hélène Louvart per PETRA

Óscar Faura per JURASSIC WORLD: EL REINO CAÍDO

Millor música original

Diego Navarro per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN

Gerard Pastor per JEAN-FRANÇOIS I EL SENTIT DE LA VIDA

Josep Sanou per PETITET

Kiko Veneno i Raül Refree per ENTRE DOS AGUAS

Millor so

Oriol Tarragó per JURASSIC WORLD: EL REINO CAÍDO

Albert Manera i Amanda Villavieja per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE

Alejandro Castillo i Amanda Villavieja per ENTRE DOS AGUAS

Marc Orts, Oriol Tarragó i Sergio Bürmann per SUPERLÓPEZ

Millors efectes visuals

Alex Villagrasa i Lluís Rivera per DURANTE LA TORMENTA

Félix Bergés i Lluís Rivera per LA SOMBRA DE LA LEY

Jordi San Agustín per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN

Laura Pedro, Lluís Rivera i Ricard Barriga per SUPERLÓPEZ

Millor direcció de producció

Aitor Martos per ENTRE DOS AGUAS

Edmon Roch i Toni Novella per YUCATÁN

Eduard Vallès i Hanga Kurucz per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN

Josep Amorós per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE

Millor muntatge

Ana Pfaff per CON EL VIENTO

Bernat Vilaplana per JURASSIC WORLD: EL REINO CAÍDO

Liana Artigal per LES DISTÀNCIES

Sergi Dies per ENTRE DOS AGUAS

Millor maquillatge i perruqueria

Caitlin Acheson i Jesús Martos per BLACKWOOD

Caitlin Acheson i Jesús Martos per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN

Jesús Martos i Montse Sanfeliu per SUPERLÓPEZ

Noe Montes i Raquel Fidalgo per LA SOMBRA DE LA LEY

Millor vestuari

Alberto Valcárcel i Cristina Rodríguez per SUPERLÓPEZ

Clara Bilbao per LA SOMBRA DE LA LEY

Mercè Paloma per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN

Vinyet Escobar per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE

Millor direcció artística

Balter Gallart per SUPERLÓPEZ

Laia Ateca per QUIÉN TE CANTARÁ

Mireia Carles per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE

Rosa Ros per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN

JR Armadàs

JR Armadàs Director d'El cinèfil

Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat quatre novel·les i és un dels editors d'Edicions Xandri. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit dos curtmetratges, és el co-director del Festival Sant Cugat Fantàstic i ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des d'abril del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El cinèfil'.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*