L’1 d’octubre en un curtmetratge ‘Clandestí’ L’1 d’octubre en un curtmetratge ‘Clandestí’
JR Armadàs i Ivan Mulero descriuen les hores prèvies al referèndum d'autodeterminació L’1 d’octubre en un curtmetratge ‘Clandestí’

Clandestí és el nom de la primera peça de ficció amb el referèndum sobre la independència de Catalunya com a rerefons. El curtmetratge, protagonitzat per Joan Frank Charansonnet, Miquel Sitjar i Esther Nubiola, gira al voltant d’un intercanvi de mercaderia sensible que s’ha de fer de matinada, d’amagat de la policia i en indrets aïllat dels nuclis urbans. La trama seguirà en Pol i en Xevi (Charansonnet i Sitjar) que esperen, nerviosos i de matinada, per trobar-se amb una persona desconeguda (Nubiola).

El film està dirigit per Ivan Mulero i Joan Ramon Armadàs i va rodar-se de nit entre el 30 d’agost i el 5 de setembre a Sant Cugat, Rubí i Cerdanyola. Una de les particularitats de Clandestí és la barreja d’imatges reals amb metratge de ficció. Així, al curtmetratge hi trobem seqüències rodades amb càmeres amb qualitat d’imatge 4K que combinen amb trossos gravats amb iPhone.

El tram final de la història, a més, mostrarà imatges inèdites de l’1 d’octubre enregistrades per Armadàs el dia del referèndum a la ciutat de Sant Cugat. Per augmentar el realisme del film, també s’ha comptat amb extres que van tenir un paer clau en el desenvolupament de la jornada electoral en aquest municipi i que han acceptat coprotagonitzar el curtmetratge al costat d’actors professionals. Algunes de les imatges que apareixen a Clandestí també han estat utilitzades per Netflix pel seu documental sobre el procés Dos Cataluñas.

Segons JR Armadàs, autor també del guió, l’objectiu és mostrar la tensió dels personatges amb una estètica i un llenguatge propi del cinema negre. “Durant tota l’organització del referèndum de l’1 d’octubre moltes persones “normals” van protagonitzar, per voluntat pròpia, escenes pròpies d’una pel·lícula de suspens. Amb l’amenaça constant de la policia, van trobar-se al mig de situacions límit, molt angoixants, que hem volgut recollir al curt”. Per a Ivan Mulero una de les idees mes interesants de Clandestí és la possibilitat de narrar una historia tremendament actual des d’una òptica de gènere, purament estilística. “A mesura que transcorre la trama anem despullant els elements cinematogràfics de la mateixa fins a quedar-nos amb narració sostinguda sobre imatges reals. Algunes escenes es van rodar amb persones que apareixen en les imatges reals; la idea de rodar un curt sobre un fet  com aquest amb els protagonistes que ho van viure, però des de un angle purament cinematogràfic és molt poderosa i atrevida”.

El curtmetratge, que encara es troba en fase de post-producció, es va preestrenar la nit del divendres 28 de setembre en una sessió especial a la fresca al parc Ramon Barnils de Sant Cugat on i acte seguit es va projectar a la façana de la Generalitat de Catalunya en el marc de l’Acampada per la llibertat. Després d’aquestes pre-estrenes la intenció és que faci un ampli recorregut de festivals a nivell nacional i internacional. També està previst que arribi als cinemes el dia 9 de novembre.

Redacció

Redacció El cinèfil

'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a l’univers del cinema en tota la seva amplitud. El Cinèfil sigui una revista de cinema en xarxa i en català. Ens agrada definir-nos com una revista en xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. Ah, i tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

  • eva maria corbella perez

    2 d'octubre de 2018 #1 Author

    es genial fer cinema i Clandesti es una gran fita! Felicitats a tot l equip ! en un moment tan dramatic per Catalunya el cinema dona ales i energia nova a tots els ciutadans de pau que tan valenment es comporten dia rera dia,

    Respon

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*