‘Penèlope’: readaptant l’Odissea al Moianès ‘Penèlope’: readaptant l’Odissea al Moianès
La directora catalana Eva Vila debuta en la ficció després de dirigir documentals ‘Penèlope’: readaptant l’Odissea al Moianès

La directora catalana Eva Vila debuta en la ficció amb una pel·lícula que té els clàssics grecs com a rerefons. Després de dirigir documentals (Bajarí – 2014 i B-side: Music in Barcelona – 2010), Penèlope serà el seu primer film de ficció. Produït per Araki Films, Televisió de Catalunya i PolandStudio, amb el suport d’Eurimages, arribarà als cines el 14 de setembre després del seu pas pel Sevilla Festival de Cine Europeo, el D’A i el Festival de Cine de Guadalajara.

En aquesta pel·lícula, Eva Vila planteja la deconstrucció del mite d’Ulisses posant al personatge femení al centre del relat. Rodada en llengua catalana a la comarca del Moianès, amb el poble de Santa Maria d’Oló com a principal localització, Penèlope reinterpreta l’Odissea col·locant la dona com a peça clau de l’acció. La muntanya de Montserrat també serà una de les protagonistes accidentals amb imatges aèries que prometen un màgic espectacle visual. El llargmetratge ha estat seleccionat com un dels cinc finalistes per al Premi San Sebastián – Guipuzkoa Film Commission d’enguany.

Un llarg viatge i una dona que cus

L’argument del film podria semblar evident però no ho és tant… I si la Penèlope del clàssic d’Homer no estava esperant l’Ulisses? Amb el mite com a motor, Penèlope es desplega en un imponent paisatge com una versió reconstruïda de l’Odissea, on l’espera és el motor dels individus, però també de tot un poble. Penélope és la modista d’un petit poble de l’interior de Catalunya. Ella cus i descús els fils. Té el caràcter d’una generació dura però sentida. Ulisses torna al mateix poble després de trenta anys d’absència. Un últim viatge el sentit del qual, més enllà del viscut, és el retorn a una pàtria i a una forma de vida que s’extinguirà amb ells.

 Bajarí (2014), el film anterior d’Eva Vila protagonitzat per les nebodes de la bailaora Carmen Amaya, va ser estrena ta més de trenta cuitats al Japó, a més d’Estats Units i Europa. Va ser guardonat a festivals com la Flahertiana de Rússia o el festival de Cine de Yamagata, després del seu pas per diversos festivals internacionals com El Festival de Cine de Málaga, o el Lincoln Center a Nova York. Anteriorment, la seva obra debut B-Side (2010) es va estrenar al Festival Internacional de Cine de Rotterdam, i va seguir el seu ampli recorregut en els festivals de Varsòvia, Lisboa, així com a la National Gallery de Washington, entre d’altres.

Redacció

Redacció El cinèfil

'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a l’univers del cinema en tota la seva amplitud. El Cinèfil sigui una revista de cinema en xarxa i en català. Ens agrada definir-nos com una revista en xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. Ah, i tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*