L’animació en stop-motion protagonista a l’Animac L’animació en stop-motion protagonista a l’Animac
La 23a Mostra d’Animació tindrà lloc del 21 al 24 de febrer del 2019 a Lleida L’animació en stop-motion protagonista a l’Animac

L’estiu és aquella època de l’any on tothom pensa en les vacances i el nombre de festivals de cinema es redueix una vegada ha passat juliol. Tant sols queden en auge els cinemes a la fresca amb els seus suculents cicles de pel·lícules clàssiques o les millors estrenes a les sales. Ara bé, qualsevol moment és bo per parlar sobre les properes edicions de festivals consagrants encara que faltin uns mesos fins que vegin la llum.

Aquest és el cas de la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, coneguda com Animac, la qual celebrarà la 23a edició del 21 al 24 de febrer de 2019 a la seu de la ciutat de Lleida. Enguany se centrarà en l’animació en stop-motion, un món desenvolupat a partir de titelles, plastilina i escenaris fets a mà capturats fotograma a fotograma. La mostra explorarà aquesta tècnica animada, tan antiga que forma part dels mateixos orígens del cinema i que ara està vivint una veritable edat d’or. La directora d’Animac, Carolina López, així ho reflecteix: “D’Starévich a Wes Anderson, són molts els realitzadors que veuen en l’stop-motion un insuperable mitjà d’expressió on tota mena de mons caben en una taula. Els films realitzats en aquesta tècnica compten amb la fisicitat dels objectes i les titelles, que atorguen una càrrega emocional i plàstica inigualable”.

Peter Lord, director i cofundador de l’estudi d’animació Aardman

 

Per aquesta raó, el director i cofundador de l’emblemàtic estudi d’animació stop-motion Aardman Animations, Peter Lord, rebrà un premi especial a la seva trajectòria. Aardman, fundat l’any 1972, és mundialment conegut per donar llum a personatges com Wallace & Gromit o Shaun the Sheep, així com per llargmetratges familiars de culte com Chicken Run (2000) o The Pirates! Band of Misfits (2012), tots dirigits per Lord. Uns anys abans que aquest cinema és fes popular, el cineasta va alçar-se com un dels autors de curtmetratges stop-motion més transgressors dels 80 i els 90 i avui és un referent mundial.

Per altra banda, també comptarà amb la presència de Chris Lavis i Maciek Szcerbowski, el duo canadenc d’animadors stop-motion reconeguts internacionalment pel seu premiat curt Madame Tutli-Putli (2007). Nominat al premi Oscar. Durant l’Animac 2019 presentaran Gymnasia, el seu primer film de realitat virtual animat en stop-motion. “Es tracta d’un experiment d’allò més immersiu, atmosfèric, i una mica esgarrifós”, esmenten els cineastes. Des del 1997, ambdós treballen sota el segell Clyde Hrendy Productions creant films, anuncis i altres peces més experimentals.

Chris Lavis i Maciek Szcerbowski treballant amb stop-motion

 

La tinent d’alcalde i regidora de Cultura de l’Ajuntament de Lleida, Montse Parra, ha remarcat la qualitat del festival lleidatà: “La presència de creadors com Peter Lord corrobora l’alt nivell d’una mostra que té en el seu ADN, a més de donar a conèixer l’animació més puntera, compartir aquests coneixements amb els joves creadors”. A més, ha recordat l’aposta de la ciutat vers l’art audiovisual, ja que és la seu del Centre Experimental de la Cinematografia i les Arts Audiovisuals de Catalunya, al Magical Media.

Ylenia Cañadas

Ylenia Cañadas Cap de continguts d'El Cinèfil

Biòloga genetista de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica en diversos mitjans de comunicació. També és fundadora i redactora cap de la revista online El Almanaque de McFly, on ha realitzat la cobertura de diversos festivals de cinema a nivell nacional i esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges i Jurat de la Crítica a TerrorMolins. De tant en tant col·labora fent ressenyes de locals per a Google. Entre les seves aficions destaquen les muntanyes russes, la fotografia, les manualitats i, per suposat, el cinema, especialment els gèneres de terror i animació.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*