Netflix, vida i miracles Netflix, vida i miracles
La plataforma de pel·lícules i sèries online guanya adeptes i catàleg cada dia Netflix, vida i miracles

Netflix s’ha convertit una de les empreses més importants de món. Proporciona mitjançant tarifa plana mensual un servei streaming multimèdia amb continguts principalment de sèries i pel·lícules.

Vida i miracles

L’empresa es va fundar l’any 1997 amb la seu a Califòrnia (EUA), tot i que no va oferir el servei basat en subscripció fins al 1999. La idea va sorgir amb la intenció de crear un videoclub amb una plataforma de vídeo via en línia o per correu postal (opció només disponible als EUA), proporcionant a l’usuari una quantitat il·limitada de lloguer de films o sèries. Al cap de 10 anys ja tenia 100.000 títols al seu catàleg i havia superat els 10 milions d’usuaris.  Però, la revolució va arribar amb el servei de visualització streaming, ja que tot i augmentar el servei postal amb Blu-Ray, el negoci està en línia.

100550853-netflix-envelope-dvd-gettyp.1910x1000

Però no tot va ser bufar i fer ampolles, ja que fins al 2003 no van tenir beneficis importants, fins aleshores tot eren pèrdues. A més, una possible aliança amb Blockbuster va acabar amb la negativa del videoclub. Avui en dia, té una quota de mercat molt important, però la competència amb altres empreses del sector com Wuaki, Filmin, Nubeox, Movistar+, Yomvi o iTunes, és important sobretot al territori espanyol. Tot i pèrdua mercat, factura 5500 milions de dòlars anuals amb un gran benefici net.

Com a curiositats, cal destacar que  els seus empleats signen clausures per a preservar el secret d’on s’emmagatzemen els DVDs/Blu-Rays. I representa una tercera part, del tràfic d’Internet als EUA, el que esdevé en el contribuent més gran al tràfic streaming.

Conquerint el món

Netflix, no només va ampliant catàleg, també està fent una expansió enorme, que va iniciar l’any 2010 arribant a Canadà, un any més tard va creuar Amèrica del Sud, i l’any 2012 va creuar l’oceà per a arribar a Europa, tot i que no va estar present a Espanya fins als 2015. L’empresa va aturar el procés d’expansió una temporada per a controlar els costos de subscripció. Actualment està arribant als països orientals, i poc li queda per a tenir tot el mapa mundial ple de vermells (el color de referència de la marca).

Netflix_area.svg

Com funciona?

El servei streaming funciona amb un reproductor basat en Microsoft Silverlight, per a evitar que el contingut audiovisual sigui descarregat, però també compta amb l’opció d’utilitzar un reproductor creat amb HTML5. Quan un usuari entra a un contingut, Netflix pre-carrega una part per a evitar els talls per emmagatzematge en buffer.

A l’hora de visionar quelcom, es treballa per a tenir millor índex de velocitat, i això ho aconsegueixen gràcies a les dades de més de 44 milions d’usuaris. Així doncs, una xarxa més ràpida esdevé en millor qualitat d’imatge, temps d’inici més ràpid i menys interrupcions.

Facilitant la vida de l’usuari

Una de les particularitats en què es basa, és que la programació és diferent per a cada client. És a dir, en funció de les preferències de cada persona, el sistema directament assigna unes recomanacions que poden agradar a l’interessat. I va enviant notificacions cada vegada que hi ha disponible una nova temporada de la sèrie que hom veu o pel·lícula d’interès.

A més, hi ha opcions de compartir un mateix compte i dintre d’ell disposar de diversos usuaris, on cadascú tindrà les seves preferències sincronitzades i diferents dels altres. De la mateixa manera, que entrant al compte des de qualsevol dispositiu es podrà accedir a l’oferta personalitzada. Netflix és compatible amb la majoria de dispositius, tant consoles, portàtils, mòbils o el mateix Chromecast, el qual permet connectar a un televisor els continguts des de el mateix telèfon mòbil amb una senzilla connexió.

També hi ha l’opció d’escollir un perfil infantil, al qual es podrà accedir a continguts adequats per als nens, tant sèries com pel·lícules familiars.

NetflixTip

Programació variada

Cada vegada tenen més terreny guanyat, ja que han creat una estratègia per a produir continguts propis, i no s’han de preocupar amb la negociació de llicències que s’ha d’efectuar normalment a cada país per separat. Només al 2016 va estrenar més de 600 hores de contingut infantil, 24 pel·lícules i documentals, a més de 31 sèries originals.

Aprofitant l’ocasió hem seleccionat un seguit de sèries disponibles al catàleg, tant de producció pròpia com d’altres llicències que un no es pot perdre. A més, el primer mes és de prova i gratuït per a poder experimentar: Narcos, Sense8, Daredevil, Jessica Jones, Scream, Orange is the New Black, House of Cards, Battlestar Galactica, The Story of Film: An Odyssey o Unbreakable Kimmy Schmidt.

La majoria de les temporades es pengen senceres, així l’usuari pot fer maratons de la temporada sencera o veure-la quan desitgi. Tot i que també existeix la tradicional de pujar un capítol cada setmana.

netflix

Controvèrsies cinèfiles

Amb el seu afany per a conquerir el món, cada vegada arriben més lluny comprant els drets de moltes sèries i pel·lícules quan encara estan en producció, o fins i tot pre-producció. D’aquesta manera, obtenen catàleg abans que ningú i a un baix cost. Aquest material només es podrà reproduir a la seva plataforma, evitant la difusió pel circuit de festivals com normalment té lloc amb films de baix pressupost. Els productors prefereixen vendre els drets i assegurar-se que el seu film tindrà una distribució, ja que el mercat és molt inestable i no sempre s’obté l’èxit necessari. Això pot tenir repercussions importants, ja que probablement arriba un dia que Netflix abasti massa mercat i molts festivals de baix pressupost no puguin aconseguir films a bon preu o als que hi tenen un ull posat. Tot i així, cal ser positius i esperar que serveixi per a unir forces i complementar, ja que ambdós es nodreixen de cinema.

Ylenia Cañadas

Ylenia Cañadas Cap de continguts d'El Cinèfil

Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica en diversos mitjans de comunicació. També col·labora amb altres mitjans pels quals realitza la cobertura de diversos festivals de cinema a nivell nacional i esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges, Jurat de la Crítica a TerrorMolins i Sant Cugat Fantàstic. És membre de l'Associació Catalana de la Crítica i de l'Escriptura (ACCEC). Col·labora fent ressenyes de locals per a Google. Entre les seves aficions destaquen les muntanyes russes, la fotografia, les manualitats i, per suposat, el cinema, especialment els gèneres de terror i animació.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*