Nolan: “els dolents de ‘Batman’ van definir la trilogia més que el superheroi” Nolan: “els dolents de ‘Batman’ van definir la trilogia més que el superheroi”
Christopher Nolan defensa el gènere negre en una xerrada cinèfila al Festival de Cannes Nolan: “els dolents de ‘Batman’ van definir la trilogia més que el superheroi”

Més de tres hores de cua han fet els més agosarats per veure i escoltar Chistopher Nolan al Festival de Cannes. I això que no s’admet públic “del carrer”: només periodistes i professionals acreditats. La Sala Buñuel s’ha quedat petita per la master-class del director de Dunkirk, Inception i la seva trilogia de Batman, entre d’altes. El cinèfil ha estat uns dels pocs mitjans de comunicació que ha pogut assistir a una conversa de cine que ha durat més de noranta minuts on el realitzador anglès no ha decebut parlant tant dels seus orígens al món del cinema com dels seus darrers projectes. Fins i tot ha explicat alguns secrets de la seva famosa trilogia de Batman. “La de Bruce Wayne és una història molt negre i molt primària. Amb emocions com la por i la culpa com a elements clau. Són aspectes no gaire tocats en altres pel·lícules o els còmics.”

nolan cannes

Nola a la Sala Buñuel del Festival de Cannes. Foto: JR Armadàs

 

Nolan també s’ha referit la manera com va plantejar la trilogia perquè evolucionés. En aquest sentit va posar el dolent de la pel·lícula com eix central per definir el gènere de cada llargmetratge. “Batman Begins és un viatge de descobriment personal i de definició del personatge. The Dark Knight és un drama criminal plantejat com els thrillers de Michael Man amb un agent del caos com és el Joker. Per últim The Dark Knight Rises és una història èpica de quasi-guerra. Per mi cada pel·lícula cultiva un gènere diferent. Vam passat molt de temps pensant-ho perquè les seqüeles no fossin una còpia sinó perquè avancessin i canviessin. Eren viatges diferents per l’espectador”. 

El realitzador britànic ha explicat també els seus orígens i com va començar a fer cine sense passar per cap escola específica. “No vaig estudiar cine perquè no podia… El meu pare em va dir que millor fer una carrera de veritat i després, si de cas, estudiés cine. Vaig estudiar anglès i em va ajudar molt amb la creació d’històries. Paral·lelament vaig començar a pel·lis de 16mm i crec que va ser una molt bona manera d’aprendre perquè rodar amb la càmera a sobre tota l’estona seguint actors va ser molt útil per conèixer tots els aspectes de la pel·lícula. M’agrada seguir el punt de vista del personatge. Mirar tot en tres dimensions i veure on son les coses des de la seva perspectiva posant la càmera perquè sentis el que sent el personatge”. 

Tots els papers de l’auca

Christopher Nolan té la fama de ser un director molt primmirat. D’aquells que no deixa res a l’atzar i que no fa servir directors de segona unitat per rodar seqüències i plans “menors”. El responsable de Interstellar ha citat a Truffaut per parlar de les tres etapes que té tot projecte de cine: escriure-filmar-muntar. “Al muntatge descobreixes coses que pensaves que havies canviat al filmar respecte el guió. Quan munto una pel·lícula molts cop em trobo que no ens hem mogut gaire del que era la idea original. També ha citat a Kubrick per explicar com es planteja ell les pel·lícules “Ell va dir que la millor manera d’aprendre a fer pel·lícules és fent pel·lícules. Mai no he anat a l’escola de cine i quan feia pel·lis amb els meus amics tots fèiem una mica de tot. Vaig aprendre molt de totes les parts dels films. Així puc saber-ne una mica de tot però i ara puc recomanar i estar a sobre de tots els processos de la pel·lícula sense ser un torracollons”. Fins i tot s’ha atrevit a donar un consell als joves realitzadors: “proveu-ho tot: posar la llum, pensar el so, fer el muntatge…” 

A la xerrada hi hagut temps també per parlar de formats nous i vells. Nolan s’ha declarat fan de l’analògic però a la vegada no ha fet fàstics ni a la digitalització com a element de preservació del cine i ha defensat l’IMAX, format amb el que va començar a treballar ja fa anys. “Primer vaig veure documentals en IMAX a museus i vaig pensar que això seria el futur. La claredat i mida de la pantalla ho permetien. En fer Batman Begins la vam transformar per a Cinemes IMAX i amb The Dark Knight ja vam utilitzar càmeres IMAX per rodar. Era el primer cop a Hollywood i la sensació va ser espectacular. La resolució és increïble. Però no pots rodar gaire perquè és enormement complex per la grandària de la imatge. A Dunkirk vam fer tot el film en gran format i per a mi va ser una culminació d’un somni que tenia des que tenia 16 anys”. 

En la mateixa línia ha explicat que ell s’imagina les pel·lícules com si les hagués de fer 30 anys enrere. “En digitalitzar sempre perds coses i per això pensem sempre els films com es feia en l’època analògica. Moltes tècniques a més són més barates. També proveeixen als actors de més realitat. A Dunkirk teníem avions i vaixells de veritat fet que permet els intèrprets reaccionar a això i interpretar millor el seu paper. També crec que es crea més sensació de connexió amb la feina dels actors i de la meva. 

Abans d’acabar, Nolan ha fet una defensa del gènere negre i fins i tot ha dit que planteja totes les seves pel·lícules amb la base del noir.  La rao: “al gènere negre defineixes els personatge amb el que fan i per la manera com actuen”. Per això admet que totes les pel·lícules que ha fet tenen la dinàmica del gènere negre ficada a l’ADN.

JR Armadàs

JR Armadàs Director d'El cinèfil

Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat quatre novel·les i és un dels editors d'Edicions Xandri. En l'àmbit cinematogràfic ha fet de cap de premsa d'un parell de pel·lícules catalanes i és el co-director del Festival Sant Cugat Fantàstic. Des d'abril del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El cinèfil'.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*