La inauguració del 71 Festival de Cannes amb sabor espanyol La inauguració del 71 Festival de Cannes amb sabor espanyol
Inauguració del certamen i desfilada de celebritats per la catifa vermella La inauguració del 71 Festival de Cannes amb sabor espanyol

El 71 Festival de Cannes ha afegit enguany un dia més, arrencant la seva programació en dimarts, però aquesta jornada d’inauguració del Festival no sembla un dimarts qualsevol, ja que precisament aquest dimarts dia 8 és un dia de celebració nacional a França. La cerimònia oficial d’obertura del Festival de Cinema de Cannes amb la coproducció europea Todos lo saben de l’iranià Asghar Farhadi rodada en castellà podria aparèixer com un acte més dels que celebren a França en aquesta dia assenyalat. Una jornada de gran pompa, amb un president Emmanuel Macron pràcticament revestit de general dels exèrcits, en què s’ha retut homenatge als soldats caiguts al commemorar el 73è aniversari de la victòria aliada sobre els nazis i que posava fi a la II G. M.

Cannes sembla que vulgui aportar el glamur de les estrelles del cinema per a   l’ocasió, amb una atapeïda i selecta desfilada de celebritats per la catifa vermella, ritmant un ascens a l’Olimp de la glòria. Una apertura regalada per la presència dels membres del jurat oficial, amb l’actriu nord-americana Cate Blanchett al capdavant, i acompanyada, entre d’altres membres del jurat, per la també actriu nord-americana Kristen Stewart, el cineasta francès Robert Guédiguian o l’actriu francesa Léa Seydoux. Una lluïda cerimònia que ha comptat també amb un mestre de cerimònies com Martin Scorsese, guardonat pel certamen francès.

El sotracs que deixa el passat

La marxa per les escales del Gran Teatre Lumière ha gaudit d’un indubtable sabor espanyol gràcies a la presència dels actors principals de Todos lo saben, sobretot Penélope Cruz i Javier Bardem, parella en la vida real però també artística, forjats en diferents projectes des d’un primerenc i revulsiu film del malaguanyat Bigas Luna, Jamón, jamón (1992). La desfilada s’ha completat amb pesos pesants com Ricardo Darín o Bárbara Lennie, però també el català Eduard Fernández.

El director Asghar Farhadi és un bon conegut del festival ja que compta amb guardons de prestigi com l’obtingut per El pasado (2013), gràcies al premi a la millor interpretació per l’actriu francesa Bérénice Bejo, i El viajante (2016), premi al millor guió i millor interpretació masculina per a Shahab Hosseini. Farhadi concursa per tercera vegada en la Secció Oficial amb Todos lo saben i aquesta vegada ho farà per primera vegada en castellà, en un projecte en el qual estava involucrat Almodóvar com a productor. De fet, és la segona vegada en la història del certament francès que una pel·lícula parlada en castellà obra el festival, prenent el relleu precisament a Pedro Almodóvar amb la seva Mala educació (2004).

Novament Farhadi es presenta sota un format de thriller melodramàtic on s’explica com Laura (Penélope Cruz) es trasllada amb la seva família des d’Argentina al seu poble natal d’Espanya per participar en el casament de la seva germana, però la festa i la gresca es tenyeix de dolor quan la filla de Laura, casada amb un argentí (Ricardo Darín), és segrestada. Enmig d’aquest escenari tensionat, la revelació d’un fet del passat que afecta a tothom, els exposa a un greu trastorn col·lectiu, tot plegat enmig de diferències, enemistats i recels per unes terres venudes a baix preu i per la qüestió de la propietat.

El melodrama psicològic del brogit es fa matèric, amb la presència de la terra i de l’entorn com a actor secundari. Però també es subratlla exemplarment la fisicitat de l’espai domèstic, amb una posada en escena prodigiosa que remarca espais atapeïts, atmosferes denses, contorns irregulars i laberíntics. Però quan el melodrama s’estripa i s’aprofundeix en les ferides profundes aleshores no acaba de funcionar la temperatura actoral, amb una Penélope permanentment trencada, al llindar de l’exasperació, i un Javier Bardem, que fa de ex-novio de la Laura, incapaç en els moments claus d’encomanar la torbació interior quan es mou en una gestualitat de la contenció.

Joan Millaret

Joan Millaret El mirador

Llicenciat en Geografia i Història en Joan Millaret també ha realitzat estudis de formació en crítica cinematogràfica al CCEC i Institut d’Humanitats del CCCB de Barcelona. Ha estudiat un doctorat al Departament de Periodisme i Comunicació Audiovisual a la UPF i és professor associat de Crítica d’Audiovisuals i Multimèdia a la Universitat de Vic. També ha estat presentador i conductor de cine fòrums en diverses localitats i responsable de clubs de literatura i cinema en diferents biblioteques catalanes. Actualment és crític cinematogràfic, articulista i corresponsal en festivals cinematogràfics nacionals i internacionals per diferents mitjans de comunicació i és un dels membres de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics) i la Federació Internacional de la Premsa Cinematogràfica. Ha estat membre de jurats internacionals de la crítica als festivals cinematogràfics de Valladolid, Gijón, Tolouse i Sitges.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*