today-is-a-good-day

El 71è Festival de Cannes tindrà obertura espanyola

- Advertisement -

La coproducció europea Todos lo saben d’Asghar Farhadi obrirà la secció competició del 71è Festival de Cannes el dimarts 8 de maig tot omplint la catifa vermella de glamur amb sabor espanyol gràcies a la desfilada dels actors principals, des de Penélope Cruz a Javier Bardem, Eduard Fernández, Ricardo Darín o Bárbara Lennie. En un format de thriller, Todos lo saben explica com Laura (Penélope Cruz) es trasllada amb la seva família des d’Argentina al seu poble natal d’Espanya per participar en el casament de la seva germana però la revelació del seu passat l’exposarà a un greu trastorn col·lectiu. D’altra banda, l’encarregat de clausurar el certamen francès serà el cineasta britànic Terry Gilliam amb la coproducció internacional The Man who Killed Don Quixote, amb Adam Driver, Jonathan Pryce i Olga Kurylenko, que posarà l’Estat espanyol de nou en un lloc destacat ja que el film s’ha rodat majoritàriament en sol espanyol i amb bona part de l’equip tècnic del país.

Tradició

La present edició, que enguany guanya un dia més de projeccions, tancarà les seves portes el proper 20 de maig i, com és habitual, comptarà amb un jurat d’autèntic luxe que haurà de concedir la Palma d’Or al millor títol de la Secció Oficial. Un jurat que serà presidit per l’actriu australiana Cate Blanchett i estarà format per l’actor xinès Chang Chen; la realitzadora, productora i guionista nord-americana Ava DuVernay; el realitzador, productor i guionista francès Robert Guédiguian; la cantant i compositora burundesa Khadja Nin; l’actriu francesa Léa Seydoux; l’actriu nord-americana Kristen Stewart, el realitzador i guionista canadenc Denis Villeneuve i el realitzador i guionista rus Andrey Zvyagintsev.

- Advertisement -

Destaca una marcada renovació en la graella habitual al prescindir de cineastes habituals, vaques sagrades del festival, per apostar per noms inèdits i un major en la programació. Això no vol dir que es descuidin cares conegudes i familiars del certamen francès, com demostra la presència de valors consagrats d’un cinema asiàtic que ocupa un lloc privilegiat. El xinès Jia Zhang-Ke, present en d’altres edicions amb films premiats com Más allà de las montañas (2015) o Un toque de violencia (2013), repeteix a competició amb el film Ash is Purest White sobre una ballarina enamorada d’un mafiós local que serà empresonada després de disparar a una banda rival per protegir-lo.

- Advertisement -

Ash is Purest White

Mentre el japonès Hirokazu Kore-eda, director d’El tercer asesinato (2017) o De tal padre tal hijo –Premi del Jurat del Festival de Cannes 2013–, un altre habitual del festival, ara presenta Shoplifters sobre una família que sobreviu gràcies a petits furts i que recull amb disparitat d’opinions una nena del carrer morta de fred. També el sudcoreà Lee Chang-Dong reincideix de nou a Cannes després de les premiades Poesía (2010) millor guió– i Secret Sunshine (2006) –millor interpretació femenina, i ara ho fa amb el misteriós thriller Buh-Ning a partir d’un relat de l’escriptor Haruki Murakami.

A la Secció Oficial hi sobresurt el retorn de Lars von Trier, repudiat pel certamen francès l’any 2011 després de la seva roda de premsa de Melancholia –film que va donar a Kristen Dunst el premi a la millor interpretació femenina del certamen per unes declaracions polèmiques en què mostrava les seves simpaties per Hitler. Encara que fora de competició, el polèmic cineasta danès presentarà el thriller dramàtic The House That Jack Built amb Matt Dillon com l’assassí en sèrie Jack, i Uma Thurman com una de les seves cinc víctimes.  El turc Nuri Bilge Ceylan torna a la competició amb la coproducció europea The Wild Pear Tree després d’emportar-se la Palma d’Or l’any 2014 amb Winter Sleep i ara ho fa amb un jove enamorat de l’escriptura que somnia publicar la seva primera novel·la però que els maldecaps econòmics del seu pare li impedeix. Enguany Cannes serà testimoni del retorn del rus Kirill Serebrennikov, després del Premi Especial del Jurat pel seu film El discípulo (2016), amb un film en blanc i negre ambientat en l’època de Breznev, Leto, sobre l’escena underground soviètica.

També l’italià Matteo Garrone, el cineasta de la multipremiada Gomorra (2008), després de competir amb un relat fantasiós de terror gens agraït, El cuento de los cuentos (2015), ho tornarà a intentar enguany amb un thriller romà inspirat en fets reals de la crònica negre local, Dogman sobre un perruquer caní addicte a la cocaïna, Pietro de Negri, que fart de l’assetjament d’un altre cocaïnòman, Giancarlo Ricci, el tanca en una gàbia de gossos per vexar-lo, cas conegut com “El cuidador de gossos de Magliana”. I la compatriota italiana Alice Rohrwacher presentarà enguany Lazzaro felice després de l’èxit aconseguit pel seu anterior film El país de las Maravillas (2014), Premi Especial del Jurat.

Dogman

Renovament

La voluntat de relleu en la secció estrella del festival francès l’han protagonitzat noms com el nord-americà David Robert Mitchell director d’un suggeridor film de terror adolescent de format de cinema independent, It follows (2014), el qual competirà per primer cop a la Secció Oficial amb un pertorbador thriller que també ha escrit Under the Silver Lake, sobre un home, Sam (Andrew Garfield), que busca desesperadament una dona desapareguda que acaba de conèixer en el seu veïnat de Los Angeles, Sarah (Riley Keough), i s’endinsarà perillosament en univers urbà tan fosc com enfollit de corrupció i escàndols diversos. Altres cineastes reputats com l’iranià Jafar Panahi competirà amb els millors per primer cop amb Three Faces, un realitzador que ja havia estat premiat fa anys a la Quinzena dels Realitzadors gràcies a El globo blanco (1995) i que havia participat a l’altre gran secció, Un certain regard, amb Sangre y oro (2003).

El realitzador de color Spike Lee de qui havíem perdut la pista reapareix amb força ja que està seleccionat enguany a Cannes amb el thriller policíac sobre un detectiu infiltrat en la secta racista Ku Klux Kan, Blackkklansman, adaptació del llibre homònim de Ron Stallworth, i amb un repartiment encapçalat per Adam Driver, Laura Harrier, Topher Grace o Corey Hawkins. Per un altre costat, la cineasta libanesa Nadine Labaki fa el salt i presentarà Capharnaüm en la Secció Oficial després de participar amb Caraml (2007) a la Quinzena dels Realitzadors de Cannes i amb Y ahora dónde vamos? (2011) a Un Certain Regard.

Pel que a foc nou, també el cineasta kazakh Sergei Dvorstsevoy, qui va guanyar Un certain regard l’any 2008 amb Tulpan, fa el salt a la Secció Oficial amb la seva segona pel·lícula, Ayka. Igual que el francès Yann Gonzalez qui competirà per primera vegada a la Secció Oficial de Cannes amb la seva segona pel·lícula, Un couteau dans le coeur, amb Vanessa Paradis. Una cinematografia francesa que ocupa un lloc rellevant en la Secció Oficial gràcies a altres títols com Les filles de soleil d’Eva Husson directora de Bang Gang (2015), un  film ambientat al Kurdistan amb l’actriu Golshifteh Farahani  que interpreta una advocada kurda segrestada la qual s’acaba convertint en una guerrillera, i que farà amistat amb una veterana periodista de guerra, interpretada per l’actriu Emmanuelle Bercot. Altres candidats francesos a guardó seran Stéphane Brizé amb En guerre; el veterà i incombustible Jean-Luc Godard amb la seva nova arriscada proposta Le livre d’image; o Christophe Honoré amb Plaire aimer et courir vite, film protagonitzat per Vincent Lacoste, Denis Podalydès, Pierre Deladonchamps o Adèle Wismes.

- Advertisement -

Les filles de soleil husson

Completant la participació asiàtica dels grans com Kore-eda, Zhang-Ke o Chan-Dong hi trobem també el japonès Ryusuke Hamaguchi que s’estrena a Cannes amb un melodrama romàntic Netemosametemo (Asako I & II). I tanca la llista de concursants de la totpoderosa Secció Oficial el reputat cineasta polonès-britànic Pawel Pawlikowski, director de la multiguardonada cinta en blanc i negre Ida (2013), guanyadora de Millor Pel·lícula Estrangera als Oscar, i que debuta en aquesta competició amb Cold war; així com el realitzador egipci-austríac A. B. Shawky amb Yomeddine.

Fora de competició

Més enllà de la Secció Oficial, el certamen francès afegeix nous atractius amb un estol de títols que no competiran per la preuada Palma d’Or. Si a Cannes l’any 2002 va ser Star Wars II: L’atac dels Clons i el 2005 Star Wars: La revenja dels Sith, enguany serà el torn de Han Solo. Es tracta del segon spin-off de la saga en què es recupera la joventut del cèlebre pilot Han Solo (Alden Ehrenreich), entrega sota direcció de Ron Howard i guió de Lawrence i Jonathan Kasdan, i amb altres intèrprets com Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover, Thandie Newton, Joonas Suotamo i Paul Bettany. D’altra banda, el francès Gilles Lellouche portarà la comèdia Le grand bain, sobre un grup d’homes al voltant de la quarantena que s’entrenen en una piscina municipal en una modalitat ben inusual entre els homes, la natació sincronitzada, i que compta amb un repartiment masculí tan destacat com Mathieu Amalric, Benoît Poelvoorde, Guillaume Canet, Philippe Katerine o Jean-Hugues Anglade.

Han Solo
Han Solo

En les batejades com Sessions de Mitjanit tindrem, per exemple, a Joe Penna presentant Arctic sobre un home atrapat a l’Àrtic, interpretat per Mads Mikkelsen, que quan arriba l’esperat moment del rescat, un tràgic accident el deixarà de nou sol en aquest infern blanc. També hi tindrem al documentalista escocès Kevin McDonald que presentarà un treball sobre Whitney Huston, Whitney. A més, destaquem el nou remake del clàssic literari de Ray Bradbury, Fahrenheit 451, ara a càrrec del nord-americà Ramin Bahrani, i amb Sofia Boutella, Michael B. Jordan i Michael Shannon.

I com a Sessions Especials podem citar la presència del cineasta brasiler Carlos Diegues que, a més de presidir el jurat de la Cámara d’Or atorgat a la millor direcció novell de les seccions competitives, projectarà després d’uns anys d’inactivitat el seu darrer film, O grande circo místico. També un altre veterà, l’alemany Wim Wenders, presentarà el seu documental sobre la figura del Papa actual, Pope Francis: A Man of his Word. Un bon conegut de Cannes, el tailandès Apichatpong Weerasethakul, vindrà acompanyat d’altres compatriotes seus, cas d’Aditya Assarat, Wisit Sasanatieng i Chulayarnon Sriphol, per presentar el  film col·lectiu 10 Years in Thailand.

Un dels reclams més cinèfils del certamen, Cannes Classics, tindrà dos plats forts, ja que enguany es podrà veure la versió definitiva de 2001. Una odisea del espacio d’Stanley Kubribk en motiou dels 50è aniversari d’aquest clàssic de la ciència-ficció. També acollirà l’esperat documental The Eyes of Orson Welles del crític i historiador Mark Cousins, un itinerari per l’univers pictòric d’Orson Welles de la mà de la seva filla Beatrice Welles. Entre les múltiples activitats ofertades es pot assenyalar les quatre lliçons de cinema que tindran lloc en el marc del 71 Festival de Cannes i que seran impartides per realitzadors i actors per tal de compartir la seva experiència cinematogràfica. Les quatre masterclass aniran a càrrec del realitzador i guionista nord-americà Ryan Coogler, el realitzador, guionista i productor britànic Christopher Nolan, l’actor i productor nord-americà John Travolta i l’actor i realitzador britànic Gary Oldman.

The Eyes of Orson Welles
The Eyes of Orson Welles

Un lloc pel cinema espanyol i català

Si abans posàvem de relleu la inauguració amb sabor espanyol del Festival de Cannes amb el film a competició Todos lo saben d’Asghar Farhadi, cal subratllar que un altre film espanyol participarà en categoria de sessió especial, fora de competició, la cinta d’animació Un día más con vida de Raúl de la Fuente i Damián Nenow. Es tracta d’un personal biopic sobre el fotoperiodista polonès Ryszard Kapuscinski a qui una experiència de reporter a Angola l’any 1975 li va canviar la vida per sempre, fins al punt que es va convertir en escriptor.

I la cinematografia catalana es farà present de nou al certamen francès de la mà del barceloní Jaime Rosales, seleccionat per competir en la Quinzena de Realitzadors amb Petra, en el qual serà la seva cinquena participació en la història del Festival de Cannes. El cineasta barceloní oferirà a Petra una tragèdia familiar sobre una filla que, després de la mort de la mare, va la cerca del pare, figura que sempre s’ha mantingut en secret, i que compta amb un repartiment encapçalat per Bárbara Lennie i Alex Brendemühl.

Petra
Petra

- Advertisement -
Joan Millaret
Llicenciat en Geografia i Història en Joan Millaret també ha realitzat estudis de formació en crítica cinematogràfica al CCEC i Institut d’Humanitats del CCCB de Barcelona. Ha estudiat un doctorat al Departament de Periodisme i Comunicació Audiovisual a la UPF i és professor associat de Crítica d’Audiovisuals i Multimèdia a la Universitat de Vic. També ha estat presentador i conductor de cine fòrums en diverses localitats i responsable de clubs de literatura i cinema en diferents biblioteques catalanes. Actualment és crític cinematogràfic, articulista i corresponsal en festivals cinematogràfics nacionals i internacionals per diferents mitjans de comunicació i és un dels membres de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics) i la Federació Internacional de la Premsa Cinematogràfica. Ha estat membre de jurats internacionals de la crítica als festivals cinematogràfics de Valladolid, Gijón, Tolouse i Sitges.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents