L’escriptor que tenia fòbia a l’esfera social L’escriptor que tenia fòbia a l’esfera social
'Rebel in the Rye' és el fil biogràfic de l'escriptor J.D. Salinger L’escriptor que tenia fòbia a l’esfera social

Els films que van sobre la vida d’un personatge històric són interessants, ja que obren la ment a l’espectador i mostren detalls que d’altra manera no haguéssim conegut mai. Malgrat no sempre ser coherents amb la veritat o veure’s influït pel punt de vista des del qual es narren els fets, els biopics donen a conèixer històries ocultes darrera d’altres històries. En aquest cas se centra en la vida d’un personatge potser desconegut per a alguns, però que va triomfar amb només una novel·la i que va voler mantenir-se allunyat de l’èxit; va agafar-li una mena de fòbia i va fugir del públic, fet que va alimentar la seva llegenda.

El llargmetratge repassa la biografia de l’aclamat i reticent escriptor J.D. Salinger, qui es va fer molt popular després de publicar la novel·la The Catcher in the Rye, publicada l’any 1951 i considerada una de les obres més emblemàtiques i importants del segle XX. 

Danny Strong (sèrie Empire), qui dirigeix i guionitza el film, ofereix una proposta en format crònica sobre el seguit d’esdeveniments que van inferir al desenvolupament del llibre, recalcant els fets dramàtics pels quals va passar Salinger. Malgrat que la majoria de fets s’expliquen força superficialment, el conjunt la fa essencial, interessant i amena, una vegada un s’hi submergeix.

És complicat transmetre la psicologia d’una persona amb talent i complicada alhora, ja que la seva complexitat donaria pas a una obra més aviat tediosa i no per un públic que cerca descobrir més sobre la ment que hi havia darrera de la novel·la. Nicholas Hoult (Equals o Mad Max: Fury Road), el qual es fica sota la pell del protagonista, aconsegueix captivar l’espectador amb el seu carisma i vicissituds humanes, les quals podrien haver passat a qualsevol, de fet, no és l’únic que ha tingut un seguit de desgràcies a la vida de les quals n’ha tret profit i ha assolit l’èxit.

No s’ha d’obviar el paper que exerceix el polèmic actor Kevin Spacey (sèrie House of Cards o Baby Driver), ja que esdevé un esglaó imprescindible per a l’escala que ha d’escalar el protagonista. Spacey demostra el talent innat que té per a desenvolupar papers de l’estil sense despentinar-se. Lamentablement són poques les pel·lícules on es podran veure noves interpretacions seves, pels problemes personals que va sortir a la llum i que han enfonsat la seva carrera, fins al punt d’eliminar i substituir escenes seves.

Lles escenes més interessants són les que el mateix escriptor narra amb veu literària els esdeveniments que viu i com els plasma als seus relats. Potser es tracta d’un biopic de manual, regit pels cànons i eines habituals, però el personatge té tanta força i misteri, que acaba sent fascinant descobrir què el va dur a escriure aquesta obra mestra i, poc temps després, recloure’s de la societat al camp.

Veredicte

El millor: La química que desprenen els personatge de Spacey i Hoult. 

El pitjor: El ritme monòton que assoleix la cinta cap a la meitat.

Nota: 6

Ylenia Cañadas

Ylenia Cañadas Cap de continguts d'El Cinèfil

Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica en diversos mitjans de comunicació. També col·labora amb altres mitjans pels quals realitza la cobertura de diversos festivals de cinema a nivell nacional i esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges, Jurat de la Crítica a TerrorMolins i Sant Cugat Fantàstic. És membre de l'Associació Catalana de la Crítica i de l'Escriptura (ACCEC). Col·labora fent ressenyes de locals per a Google. Entre les seves aficions destaquen les muntanyes russes, la fotografia, les manualitats i, per suposat, el cinema, especialment els gèneres de terror i animació.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*