Moteres de pel·lícula Moteres de pel·lícula
Quan el pilot és una dona i no un guarniment Moteres de pel·lícula

Fa pocs dies, mentre feia temps per començar la meva conferència sobre les motos al cinema, una persona del públic em deia que quina pena que les dones sempre sortissin cosificades a les pel·lícules de motos, i m’ensenyava al mòbil, com a prova, uns quants pòsters de pel·lícules on les motos rodejaven en petit un primer pla del cos d’una dona jove en bikini (fotos per davant o per darrera, i sempre escapçades). I tenia raó, però no del tot, tal com li vaig demostrar després de la xerrada, de dones conduint una moto n’hi ha unes quantes al cinema en general i al cinema d’acció en particular. I com a mostra un botó.

Hem de recordar en primer la lloc la breu però intensa escena de la debutant Audrey Hepburn a la pel·lícula Vacaciones en Roma (Roman Holiday, 1953), quan li agafava la moto al personatge interpretat per Gregory Peck, provocant momentàniament el caos pels carrers per on passava fins que la deté la policia. La imatge de Hepburn conduint la moto va servir per llençar aquest nou model de moto, en concret el Piaggio Vespa 125, ideal per a les grans ciutats i per a totes les persones. La publicitat de la marca als anys cinquanta estaria dominada per les dones.

Però si hi ha una pel·lícula emblemàtica és sens dubte La Chica de la Motocicleta (The Girl on a Motorcycle, 1968), dirigida per Jack Cardiff i protagonitzada per Marianne Faithfull i Alain Delon. Rebecca, la veritable protagonista de la pel·lícula, acabada de casar, decideix deixar el seu avorrit marit i anar a la cerca del seu amant… a bord d’una Harley Davidson. De fet tota la pel·lícula és el viatge en moto d’ella i el que es va trobant pel camí. Marianne Faithfull encaixaria molt bé en el prototipus de motera, una imatge estereotipada per la que pocs anys abans interpretava Marlon Brando a Salvaje (The Wild one, 1953). Cal recordar que es va convertir en una icona del rock (Mick Jagger va ser la seva parella durant quatre anys, i l’autor d’algunes de les cançons més famoses de Marianne Faithfull).

Les pel·lícules d’acció del segle XXI aposten per personatges femenins forts i a les que no els tremola el pols a l’hora de portar una moto a gran velocitat o camp a través. Recordem dos papers emblemàtics: un, el de Lara Croft a la segona part de l’adaptació al cinema del videojoc homònim Lara Croft Tomb Raider: La cuna de la vida (Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life, 2003), protagonitzada per Angelina Jolie, conduint en aquest cas una Suzuki DR650, dic en aquest cas perquè ja l’havíem vist a sobre d’una MV Augusta F4 a la pel·lícula 60 segundos (Gone in Sixty Seconds, 2000). L’altre paper, el de Trinity, conduint una Ducati 996 en una de les grans escenes gravades en una autopista construïda expressament per a la seqüència a Matrix Reloaded (The Matrix Reloaded, 2003) , protagonitzada per Carrie-Ann Moss.

Dues actrius marcarien un abans i un després al cinema d’acció, i de nou la moto tindria un protagonisme especial: per una banda, Uma Thurman i la seva Kawasaki groga a Kill Bill: Vol. 1 (2003) de Quentin Tarantino. I, per una altra banda, Milla Jovovich a la saga Resident Evil on la veiem a sobre de varis models de moto, o sobre una BMW R1150R a la pel·lícula Ultravioleta (Ultraviolet, 2006).

Més recentment hem pogut veure l’actriu Scarlett Johansson conduint una Harley Davidson caracteritzada de Natasha Romanoff / Black Widow / Vidua Negre a la pel·lícula Vengadores: La era de Ultrón (Avengers: Age of Ultron, 2015), i conduint una Honda Vultus com a Major protagonitzant l’adaptació del manga homònim Ghost in the Shell: El alma de la máquina (Ghost in the Shell, 2017).

D’exemples de dones moteres a les pel·lícules n’hi ha un munt més, ara bé, si haguéssim de destacar-ne una probablement ens quedaríem amb l’actriu Rooney Mara en el seu paper de Lisbeth Salander a la pel·lícula Millennium: Los hombres que no amaban a las mujeres (The Girl with the Dragon Tattoo, 2011), l’adaptació del llibre d’Stieg Larsson dirigida per David Fincher. Tota una mostra de fermesa, empoderament i resiliència del personatge… a bord de la seva moto, una Honda CB 350 de finals dels seixanta. Una moto amb personalitat per a un dels grans personatges que ens ha deixat la literatura.

Jordi Ojeda

Jordi Ojeda CCT - Cinema-Ciència-Tecnologia

Jordi Ojeda és professor de la Universitat de Barcelona on dirigeix un projecte de divulgació de la ciència i la tecnologia emprant els còmics, el cinema fantàstic i la literatura de ciència ficció. És autor de diferents conferències, llibres, capítols de llibre, articles i exposicions, entre les que es pot destacar l’exposició 'Robots en la seva tinta' organitzada pel Saló Internacional del Còmic de Barcelona. També ha estat jurat del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i és un habitual entre el públic (o els conferenciants) en altres festivals i salons dedicats al cinema o els còmics.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*