Un foraster a terres nipones Un foraster a terres nipones
Jared Leto passa sense pena ni glòria pel Japó Un foraster a terres nipones

Aquest mes ha estat molt mogut a Netflix per totes les estrenes que ha anat rebent gairebé a diari la plataforma. La setmana passada vam veure l’estrena d’una d’aquelles pel·lícules que sempre criden l’atenció pel seu context i que avui comentarem aquí. Aquesta pel·lícula transcórrer dins del terreny de la cultura i les costums japoneses, visualment hipnòtica i de silencis prolongats. Però és The Outsider una bona pel·lícula sobre la yakuza? Jared Leto protagonitza una pel·lícula que podria haver estat una de les grans propostes d’aquesta temporada, però per culpa d’una història massa fluixa i previsible, ha quedat relegada al no res.

The Outsider és un projecte ambiciós que pretén endinsar-nos de nou al cinema d’època japonès d’una manera tranquil·la, però contundent. Podem dir que aquest llargmetratge no ens ofereix res de nou dins d’aquest tipus de cinema, però sent justos, hem de valorar el treball artístic que hi ha darrere, ja que sempre és complicat extreure’n els elements més representatius de cada època sense caure en l’avorriment o la repetició. A més, el país nipó sempre té un plus d’interès per quedar-nos massa lluny de les nostres terres i tenir un component exòtic que sempre ha jugat una carta molt important al nostre país.

Però quines són les virtuts i els errors de la pel·lícula? Si comencem detallant els diferents errors que trobem, almenys sota la meva humil opinió, podem dir que el guió no profunditza gairebé en res, simplement ens explica una història de venjança i violència retocada amb escenes visualment potents i poca cosa més. El personatge principal de Jared Leto no està del tot ben construït i no arriba a ser tot el carismàtic que hauria. En el seu personatge no hi ha un rerefons ni una història que recolzi el seu comportament o els seus actes, i aquesta falta d’informació fa que durant tota la pel·lícula pensem que és més un estrany que un protagonista. A més, els actors secundaris, els quals tenen un poder molt més convincent en els seus aspectes i personalitats, a vegades brillen més que ell, i si un secundari brilla més que un principal, alguna cosa no funciona. Gran paper el de Tadanobu Asano i Kippei Shiina, dos dels millors actors que ha parit el Japó des que tinc ús de consciència.

Però igual que té molts errors, podem dir que té unes bones virtuts, com són la recreació de l’Osaka dels anys 50 o la fotografia, dos aspectes que fan brillar en alguns moments la pel·lícula. L’apartat sonor també està a l’alçada, sobretot en els moments en què s’utilitza el so ambiental per crear tensions o moments molt més relaxats. He vist que les crítiques han incidit molt pel tema del guió, però crec que intentar destrossar una pel·lícula i deixar-la com a fluixa només per això és no saber valorar el treball que hi ha darrera d’una producció així. El director sap el que fa i es nota. No intento convèncer a ningú que The Outsider és imprescindible o una boníssima pel·lícula, però vull deixar clar que ningú perdrà el temps per veure-la. Val la pena donar-li una oportunitat dins d’un catàleg tan competitiu.

Sense cap mena de dubte, Netflix està apostant ben fort per tot allò que tingui un aroma asiàtic, és igual si ve d’Estats Units (com en el cas d’avui) o d’un altre país foraster, però han vist que aquest tipus de productes són atractius per a un gran percentatge de públic ara que el cinema asiàtic està creixent; i no estan deixant escapar aquesta oportunitat. En un moment en què tot sembla estar inventat, és molt fàcil criticar qualsevol cosa, però no caiguem en la inèrcia i intentem fer un exercici de reflexió per saber valorar tot el treball que hi ha darrere de qualsevol obra, no tan sols del cinema, sinó en general. Gaudiu del cinema i siguem positius!

Veredicte

El millor: Visualment és una pel·lícula que compleix. Bona recreació de l’època i dels personatges secundaris.

El pitjor: El personatge de Jared Leto està massa forçat i no està ben construït.

Nota: 6

Jay Fer

Jay Fer Asian Madness

'Asian Madness' és el nom d’un blog cinèfil que dedica els seus articles a endinsar-se i desgranar tot tipus de cinema asiàtic. Creat per Juanma Fernàndez, de 27 anys i cinèfil des de que té memòria, ha dedicat mitja vida a submergir-se i estudiar tot el que té relació amb el setè art tant de manera autodidacta com a través d’un curs a l’ESCAC. Actualment es dedica al sector de la logística fet que no li fa perdre la passió pel que més estima, el cinema.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*