Les sales de cinema acullen el retorn de Mazinger Z Les sales de cinema acullen el retorn de Mazinger Z
El 'mecha' més universal torna a salvar el planeta Les sales de cinema acullen el retorn de Mazinger Z

Els que tenim una certa edat recordem dues pel·lícules estrenades al cinema a finals dels setanta protagonitzades per Mazinger Z. La primera en realitat eren tres episodis de la sèrie de televisió compactats per a veure’ls com si d’una pel·lícula es tractés i estirar una mica més l’èxit del personatge, tant a la televisió com en el merchandising originat. La segona pel·lícula no era d’animació i es titulava Mazinger Z, el robot de las estrellas (Tie chao ren, 1974) i no tenia res a veure amb Mazinger Z, de fet, també era un producte relacionat amb una altra sèrie de televisió realitzada en mandarí i que recordava en alguns aspectes al mític robot gegant, de nou ens van enganyar per veure si picàvem, i ja us puc assegurar que vam picar.

Doncs ara sí, per fi, s’estrena la primera pel·lícula al cinema amb el títol Mazinger Z Infinity (2017), una pel·lícula pensada com a homenatge als cinquanta any de professió del seu creador, el mangaka Go Nagai, amb el protagonisme del seu personatge més universal publicat per primer cop el 1972, impulsant el gènere dels Mechas en el manga, és a dir, les històries de robots gegants tripulats. A l’article que vaig publicar amb el títol ‘Mazinger Z’, el robot que ens va canviar, explicava com Go Nagai s’estava plantejant el 2012 la possibilitat de fer-ne una pel·lícula, de com dubtava en aquell moment de si fer-la animada o no, i de com esperava el resultat final de la pel·lícula Pacific Rim, de Guillermo del Toro, per acabar de decidir-se, sabent que el pressupost en aquest cas li podia suposar un esforç molt important.

Sembla que al final gaudim d’una pel·lícula animada, on Go Nagai sorprèn als aficionats amb una pel·lícula que esdevé deu anys després de les darreres aventures de la sèrie de televisió. Ens trobem a un Koji Kabuto com a científic, com ho era el seu pare i el seu avi, en un planeta on regne la pau i el desenvolupament a l’abast de tota la població mundial gràcies a la popularització de l’energia fotònica, i fa un ús pacífic dels resultats científics desenvolupats per l’Institut de Ciències Fotòniques que de ben segur contribueixen de forma determinant a la pau i a frenar l’amenaça de l’extinció de la humanitat i evita el problema de l’escassetat dels recursos naturals creant una xarxa d’energia fotònica amb reactors per tot el planeta. El discurs de la pel·lícula és molt més profund del que sembla a simple vista (és una pel·lícula d’acció i d’entreteniment al cap i a la fi), reflexionant sobre l’obligació de fer públics tots els avenços científics però amb el risc que a la vegada pots facilitar que algú faci un ús indegut d’aquest coneixement. “Defensar la llibertat deixa poc marge per a ser lliure” diu un dels científics responsables d’aquesta democratització de l’energia.

L’alta concentració d’energia fotònica al mont Fuji provoca una mena de portal interdimensional segons la teoria de les dimensions adjacents que facilita la troballa de robots gegants creats en una altra dimensió. És just per aquest motiu que es troba un nou Mazinger Z d’una mida descomunal i al que bategen com Infinity i que inclou una tecnologia completament rupturista respecte del que coneixem: una interfície per pilotar-lo en forma de ginoide ultramodern que, amb el nom de LISA, serà la clau que permetrà inicialitzar i pilotar aquest nou robot capaç d’enfrontar-se al nou atac del Dr. Infern.

Una ginoide que en el seu aprenentatge com a ésser viu ens convidarà a acompanyar-la per reflexionar amb ella si “aquest món és mereixedor de la seva existència i val la pena salvar-lo”. Malgrat aquest to més filosòfic i una ciència ficció exposada per a fer versemblant la història però fomentant la reflexió sociològica, els aficionats a les aventures del mític Mazinger Z tindran també la seva dosi de “punys fora, foc de pit, míssils perforadors i les flamarades, huracans i tifons de pit”, frases tan característiques i recordades, així com tots els personatges secundaris de la sèrie.

La pel·lícula està dirigida per Junji Shimizu  (director d’episodis de la sèrie One Piece i del llarg Toriko 3D: Kaimaku Gourment Adventure!, entre d’altres) i és una producció de Toei Animation i Dynamic Planning, distribuïda a casa nostra per Selecta Vision, sempre compresa amb la promoció de l’anime i responsables de que puguem gaudir de totes les sèries de Mazinger Z i ara de la nova aventura Mazinger Z Infinity (2017). I sí, és veritat que surt la ciutat de Barcelona reconeixent el paper de la ciutat a nivell internacional, això sí, de forma fugaç i com a mostra del perill global al que s’enfronta el Mazinger Z original, que descansava al Museu de les Ciències Robòtiques com a símbol de la pau.

Entre l’article que us he citat, on descric la història de l’emissió de la sèrie a la televisió al nostre país, i aquest que esteu llegint, tots dos formen un díptic de presentació d’un dels robots mechas més coneguts, a la vegada déu i dimoni (dualitat plantejada en el seu nom en japonès), uns articles que espero que us ajudi a gaudir encara més de la pel·lícula o que us animi a veure-la… i si no és així, espero fer-ho millor la propera vegada (aquesta frase l’entendreu millor si ja heu vist la pel·lícula).

Jordi Ojeda

Jordi Ojeda CCT - Cinema-Ciència-Tecnologia

Jordi Ojeda és professor de la Universitat de Barcelona on dirigeix un projecte de divulgació de la ciència i la tecnologia emprant els còmics, el cinema fantàstic i la literatura de ciència ficció. És autor de diferents conferències, llibres, capítols de llibre, articles i exposicions, entre les que es pot destacar l’exposició 'Robots en la seva tinta' organitzada pel Saló Internacional del Còmic de Barcelona. També ha estat jurat del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i és un habitual entre el públic (o els conferenciants) en altres festivals i salons dedicats al cinema o els còmics.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*