Els millors personatges de l’univers Ghibli Els millors personatges de l’univers Ghibli
L'estudi amb més renom de l'animació oriental ha creat moltes figures notables Els millors personatges de l’univers Ghibli

Al 1985 va sorgir un dels estudis d’animació de més renom anomenat Studi Ghibli. D’origen japonès, és considerat com una de les productores del gènere més influents juntament amb Pixar que ha travessat fronteres i els seus films han estat aclamats per la crítica sense distinció. Han transcorregut 30 anys des de la primera joia Castle in the Sky, però abans de formar-se el grup integrat per Hayao Miyazaki i Isao Takahata, l’any 1983 es va estrenar Nausicäa of the Valley of the Wind, basada en un manga sota el mateix títol que va esdevenir un punt d’inflexió per a la creació de l’estudi.

Tots dos cineastes havien experimentat en el món de l’animació amb sèries i pel·lícules de caire infantil amb un rerefons més profund, que ha anat perdurant al llarg de la seva història. Tot i així, el mestre principal sempre ha estat la figura de Miyazaki, el qual es troba actualment jubilat, però la seva obra transcendirà més enllà gràcies a la seva acurada i mimada feina. L’altre membre de l’equip ha estat rere sèries emblemàtiques com Heidi o Marco, també ha anat reduint el volum dels seus treballs, a l’espera que les noves generacions prenguin el timó i continuïn cavalcant els cels amb creativitat, misteri, màgia i sobretot més Ghibli.

studio ghibli

L’any passat van arribar al nostre país les darreres produccions tardanes When Marnie was There (2011) i The Tale of the Princess Kaguya (2013) conformant un total de 21 llargmetratges que han continuat experimentant i creant històries en forma d’oda i ambdues han estat candidates a l’Òscar a millor film d’animació. Per a Ghibli no hi ha límits ja que han traspassat les pantalles del cinema esdevenint contingut per a la televisió, teatre, videojocs, sense obviar, tones de merchandising que molts es troben de manera exclusiva al Museu Ghibli, ubicat a Tokio (Japó) que es va inaugurat l’any 2001 gràcies a la fama adquirida i de visita obligatòria per a tots els fans.

Per fer un repàs i despertar la vena més nostàlgica, he seleccionat 10 dels millors personatges que han passat al llarg de la filmografia de l’estudi:

Totoro – My Neighbor Totoro (1988)

Principalment, es coneix el personatge afable, grassonet i dormilega, però de Totoros n’hi ha tres  i fan referència als esperits del bosc que habiten a l’interior d’un gegantí arbre mil·lenari:

– Gran Totoro: És el de major mida, de color gris i el més conegut dels tres, ja que a més conforma el logotip de la companyia i molt popular entre els infants japonesos.

– Totoro mitjà: És de color blau.

– Totoro petit: És de color blanc.

La trama se centra en una família japonesa que es trasllada a viure al camp als anys 50. Les seves dues filles fan amistat amb Totoro, un esperit del bosc. El pare d’elles és professor de la universitat i estimula la imaginació de les nenes narrant-los faules i històries màgiques sobre follets, fantasmes i esperits protectors de les llars, mentrestant, la seva mare roman malalta a l’hospital. A més dels personatges femenins hi figura junt un carismàtic transport en forma de gat: el Nekobasu (Gatbús).

Totoro

Setsuko – Grave of the Fireflies (1988)

El mateix any que Totoro es va estrenar també va aparèixer Grave of the Fireflies que mostrava els estralls de la guerra a la pell de dos nens. Tracta el mateix tema que Totoro però de manera més crua i directa i ambdues funcionen perfectament, com dues cares d’una moneda que mostra la part més tendre i la més dura alhora.

Es centra en la Segona Guerra Mundial (1939 – 1945) on Seita i Setsuko són fills d’un oficial de la marina japonesa que viuen a Kobe. Un dia, durant un bombardeig, no aconsegueixen arribar a temps al búnquer on la seva mare els espera. Després d’un temps buscant-la, la troben malferida a l’escola, que ha estat convertida en hospital d’emergència.

La responsable de l’efecte sentimental i empatia és la nena Setsuko, la qual va veient minvar el seu desenvolupament durant els durs moments fins que arriba al tràgic i inevitable final, tot i els esforços del seu germà gran que atén les seves necessitats. El personatge es caracteritza per tenir una alegria constant que roman inalterada fins al seu desenllaç.

setsuko

Porco Rosso – Porco Rosso (1992)

Aquest film està situat al període d’entreguerres on Porco és un aviador que frustra tots els actes de pirateria perpetrats pels pirates aeris de l’Adriàtic. Aquests, decidits a acabar amb el valent i hàbil aviador, es posen d’acord per contractar a un aventurer americà la missió d’eliminar-lo.

El personatge ha marcat l’estela dels animals antropomòrfics i va transmetre a molts joves la seva passió per l’aviació; un tema que va apareixent a diverses obres de l’estudi com a The Wind Rises. Va patir una maledicció que el va transformar en home-porc, a més d’aviador treballa com a caça-recompenses.

porco rosso

Shoukichi – Pompoko (1994)

Davant la imminent destrucció d’un frondós bosc proper a una ciutat, els seus dirigents volen construir al seu lloc una urbanització, els óssos rentadors que habiten els boscos intentaran sabotejar l’operació i conservar les seves llars.

Ghibli mai ha estat convencional i veure un conjunt d’óssos rentadors (tanukis) que estiren els seus escrots fins a un diàmetre superior al seu és estrany, i no es veurà en altres films d’animació. El més enginyós de tots seria Shoukichi, però tots tenen un fort carisma i estan inspirats en éssers de la mitologia japonesa i que formen apart del folklore, són antropomorfs , es vesteixen i tenen molt sentit de l’humor. A més, van apareixent com a caricatures en moments divertits o estranys.

shoukichi pompoko

San – Princess Mononoke (1997)

Està ambientada al Japó Medieval i se centra en la lluita entre els guardians sobrenaturals d’un bosc i els humans que necessiten els seus recursos. El jove Ashitaka vol curar-se la ferida que un porc senglar li ha causat i surt a la cerca del Déu Cérvol, el qual és l’únic que el pot alliberar del sortilegi. Al llarg de la seva recerca descobreix com els animals del bosc lluiten contra els homes disposats a destruir la naturalesa. A més coneixerà la noia llop, que el conduirà fins a l’Esperit del Bosc.

El personatge és San, una aventurera heroïna indomable amb el poder de lideratge. Cavalca sobre l’esquena de Moro, una gran lloba que la va adoptar i criar quan tant sols era un nadó, San és la princesa de les bestioles i ha de protegir el món salvatge. Cal destacar l’aparició dels Kodamas, uns petits éssers  espirituals que habiten als boscos i són blancs i resplendents.

san princess mononoke

Chihiro i Haku – Spirited Away (2001)

És una de les millors pel·lícules d’animació de tots els temps i va guanyar l’Òscar. Al principi pot semblar caòtica però té un guió molt elaborat i coherent. La seva distribució va acabar de culminar l’estudi cap a la cimera. La història gira al voltant de Chihiro, una nena que descobreix que els pares han estat convertits en porcs, mentre viatgen en cotxe i van a parar a un món fantàstic i desconegut. En el seu viatge va coneixent personatges molt inversemblants.

El primer amb el que es creua Chihiro és Haku, un nen que es pot convertir en drac i que sempre que pot ajuda a la nena. Com a nen té els cabells foscos i els ulls clars, sempre du una túnica i és l’ajudant de Yubaba, una bruixa que acaba sent l’enemiga de la protagonista. Haku té la capacitat de convertir-se en drac. En aquesta forma pot volar, és fort, imponent i té el cos allargat, blanc amb pèls verds. Mentre que la nena és petita, d’ulls negres i cabells castanys; peca de ser molt confiada, però és tafanera, fet que la ficarà en més d’un problema. Tots dos creen un vincle molt especial i difícil d’oblidar.

chihiro i haku

Baron Humbert von Gikkingen – The Cat Returns (2002)

Aquest personatge és conegut com a Baró i és l’ànima d’una estàtua d’un gat nascuda de la dedicació de l’artesà que el va crear i per ser un objecte molt antic. És l’amo de l’Oficina d’Assumptes Felins. Fa uns 30 cm, vesteix un elegant uniforme i barret i sol dur un bastó. La seva especialitat és preparar te vermell, però mai pot augurar el seu sabor. Té el posat i l’actitud d’un cavaller anglès, a més és un excel·lent lluitador i és molt intel·ligent, només conèixer la Haru decideix ajudar-la.

Aquesta pel·lícula tracta la història de Haru, una jove que canviarà la seva sort un dia quan salva un gat de ser atropellat per un camió. Però no és tracta d’un gat qualsevol, ja que és Lune, el Princep del Regne dels Gats. I com a recompensa pel seu acte, és convidada a passar un temps al regne de Lune.

baron humbert von gikkingen cat returns

Calcifer – Howl’s Moving Castle (2004)

Calcifer és un dimoni de foc que està vinculat a Howl per un contracte, però originàriament va ser un estel que va caure i Howl el va atrapar abans de caure a terra i extingir-se. És un ésser molt poderós, amb una gran quantitat d’habilitats màgiques, però no pot anar més enllà del territori del seu amo. Apareix com una flama en forma de llàgrima de color taronja-vermell, amb rostre i dues petites llengües que utilitza com a braços.

El film narra la història de Sophie, una jove sobre la qual pesa una horrible maledicció que li confereix l’aspecte d’una anciana. Per això decideix demanar ajuda al mag Howl, que viu en un castell ambulant, però Howl també té problemes i necessita l’ajuda de la noia.

calcifer howl's

Ponyo – Ponyo on the Cliff by the Sea (2008)

Aquest personatge compleix tots els requisits com per ser un dels millors, ja que és adorable, aporta màgia a l’estudi, està totalment integrat a la natura i el voldràs trobar al mar, l’oceà o qualsevol indret aquàtic camí de casa, i és un poderós ésser femení. Es tracta d’una petita nena peix que aspira a ser humana combinant tots els requisits esmentats. És evident que la seva incursió acaba enlluernant a tothom.

És una adaptació lliure del llibre de The Little Mermaid i se centra en la història de Sosuke, un nen de 5 anys que es troba amb una petita princesa peix que vol ser humana.

ponyo

Kaguya – The Tale of Princess Kaguya (2013)

Aquesta cinta torna a explorar una història sobre la reialesa tradicional nipona, introduint noves idees que esdevenen interessants tan narrativament com en termes tècnics d’animació, ja que predominen els blancs, les línies fetes a mà i els colors aquarel·les, donant la sensació de ser abstracte i menys majestuosa, però brillant alhora. Està basada en un conte popular japonès anònim del segle IX: El tallador de bambú.  Comença quan una parella de vells camperols troben a una nena diminuta dins una planta de bambú i decideixen adoptar-la com si fos la seva filla. Ràpidament creix i esdevé una dona bella que és pretesa per molts homes, fins i tot l’emperador, però ella els rebutja a tots perquè assegura que prové de la Lluna i ha de tornar allà.

És un personatge senzill, que emana alegria, transmet naturalesa i ajuda a fer brillant aquesta adaptació.

kaguya hime no monogatari

 

Ylenia Cañadas

Ylenia Cañadas Cap de continguts d'El Cinèfil

Biòloga genetista de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica en diversos mitjans de comunicació. També és fundadora i redactora cap de la revista online El Almanaque de McFly, on ha realitzat la cobertura de diversos festivals de cinema a nivell nacional i esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges i Jurat de la Crítica a TerrorMolins. De tant en tant col·labora fent ressenyes de locals per a Google. Entre les seves aficions destaquen les muntanyes russes, la fotografia, les manualitats i, per suposat, el cinema, especialment els gèneres de terror i animació.

  • Arnau Serra

    12 de setembre de 2016 #1 Author

    En el meu cas, Porco Rosso és la que més ha anat calant en mi al llarg dels anys. Només esmentar que tot i que Takahata va estar al càrrec de la direcció en tant Heidi com Marco, en Miyazaki també es va encarregar dels “layout” i de la continuïtat d’aquests dos animes.

    Molt malament no haver inclòs El Castell al cel dins del rànquing! Em sembla molt més icònica que Haru o Pompoko. També m’ha estranyat que no hàgiu escrit els títols de les pel·lícules en català.

    Respon

    • Ylenia Cañadas

      Ylenia Cañadas

      12 de setembre de 2016 #2 Author

      Gràcies per l’aportació. El cert és que també em vaig fixar en esmentar personatges no tan coneguts per mirar de treure una mica de tot. Els títols de les pel·lícules sempre els posem en versió original, ja que normalment no es troben traduïts al català.

      Respon

      • Arnau Serra

        13 de setembre de 2016 #3 Author

        El títol original d’aquestes pel·lícules és en japonès, no en anglès. I en català s’han emès (tant al cinema, o publicat en mitjans físic) El meu veí Totoro, La tomba de les lluernes, El viatge de Chihiro, El castell ambulant i La Ponyo al penya-segat amb aquests títols 😉

        Respon

        • Ylenia Cañadas

          Ylenia Cañadas

          17 de setembre de 2016 #4 Author

          Em volia referir que el criteri utilitzat sempre és en anglès, per a no tenir molta varietat i posar uns en japonès altres en català, i d’altres el rus per exemple. De totes maneres, gràcies per l’apunt.

          Respon

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*