Una pèssima notícia: Disney compra la Fox Una pèssima notícia: Disney compra la Fox
Tot el que implica aquesta transacció més rellevant del cinema contemporani Una pèssima notícia: Disney compra la Fox

Em vaig quedar garratibat quan ho vaig llegir: la Disney Enterprises ha comprat el 60% de les divisions de cinema i televisió de la 20th Century Fox Film Corporation i ha pagat al seu propietari Robert Murdoch 52.400 milions de dòlars, uns 44.500 milions d’euros. Absorbeix també tots els seus deutes, 13.700 milions de dòlars.

Sabeu què representa aquesta xifra? Com que jo em perdo quan he d’imaginar-me més de 1.000 euros, he consultat documents oficials i m’he trobat que els ingressos totals de la Generalitat de Catalunya del 2017 són de 34.029.707,2 euros, gairebé el 60% d’aquesta transacció. A primera vista ja es veu el pes específic d’aquesta compravenda no només sobre el sector cinematogràfic sinó sobre l’economia nord-americana en general. La Disney Enterprises ha consolidat la seva condició com un dels més importants grups de pressió, de lobby indiscutible, de potent oligopoli.

Però no són aquestes xifres les que m’han deixat de pedra. Gastar-se tants milions només vol dir que aquí hi ha un extraordinari negoci. La part pèssima de la notícia és l’escandalós control que tindrà la Disney de la indústria mundial de la comunicació i això és pèssim.

Disney s’ha quedat la producció de pel·lícules i la biblioteca de tots els films existents de la Fox que podrà comercialitzar en els seus canals de pagament, especialment en el que crearà molt aviat per fer la competència a Netflix i similars. El futur immediat del cinema està aquí.

Penseu que la Fox (creada el 1904) és la major que ha tingut més prestigi de totes i que va ser batejada com la productora de directors en contraposició a la Metro Golwyn Mayer que era la productora de les estrelles. Era de la Fox directors com Elia Kazan, Joseph L. Mankiewicz, Henry Hathaway, James Cameron, Cecil B. de Mille, Robert Wise, Ridley Scott, John Ford, Rouben Mamoulian, Howard Hawks, etc. o pel·lícules com la primera trilogia de Star Wars, Alien, Carta a tres esposas, Las uvas de la ira, Cleopatra, Los diez mandamientos, Solo en casa, Pinky, Avatar, X- Men o els Simpsons i Modern family en TV. Tot això ara va a parar a la Disney.

Disney Fox Movie Franchise-List

A més, en el tracte hi entren canals temàtics com el National Geographic Magazine, Sky, de negocis i esports d’arreu del món. La Fox va anar canviant amb el temps però encara conservava la Fox Searchlight dedicada al cinema d’autor (Birdman, El nacimiento de una nación, A Bigger Splash, Soñadores, Hitchcock, etc.) o la companyia d’animació Blue Sky (Ice Age, Horton, Ferdinand, Rio, Epic, Robots, etc.). No entren en el tracte els canals informatius com Fox News Channel, Fox Business Network, FS1, FS2 y Big Ten Network…  Queda clar que un dels resultats de la compra és eliminar la competència directa.

Què passarà ara? La Disney s’ha especialitzat en el cinema familiar, fins i tot és la gran potència de parcs temàtics com a destí final dels seus films. De fet, les seves pel·lícules són com grans spots publicitaris de franquícies que venen de tot. La nova Fox quines pel·lícules farà? Un director, James Mangold ha declarat que la Disney pot acabar amb les pel·lícules per a adults que feia la Fox, “perquè no es poden vendre ninotets”.

Amb aquesta compra es redueix la competència i la Disney pot eliminar la diversitat artística i cultural (sense comptar la política o sociològica que sempre hi ha darrera qualsevol film) i que exigim als productes culturals. El gran poder del cinema és la seva pluralitat de pensament. A escala mundial i tenint en compte el seu poder això afecta de ple l’exhibició encara que no la controli directament. En té tant que pot acaparar les pantalles i no deixar lloc per l’exhibició de pel·lícules de la, cada vegada, més petita competència. Encara que es negui, segueix existint l’anomenada política de lots, tu em llogues un súper èxit però també m’has de llogar un saldo.

Aquesta compra consolida a la Disney com l’estudi més poderós del Hollywood actual, es a dir l’estudi més poderós del món. El 2006 van comprar Pixar, el 2009 Marvel i el 2012 Lucasfilm. Pensant en l’immediat futur, podran competir ara amb molt avantatge en el terreny de la televisió en streaming amb rivals com Netflix, HBO i Amazon. Per acabar, el valor de la Disney després de comprar la Fox és avui dia de 147 bilions de dòlars (125.109 bilions d’euros). Penso que no cal dir res més. És una notícia pèssima.

Àngel Comas

Àngel Comas Sense crispetes

Històriador i expert en cinema des de fa molts anys, l'Àngel Comas ha publicat un munt de llibres sobre cine i, entre d'altres programa el Cicle de Cinema d'Autor de Sant Cugat. Els seus articles són propis d'algú amb experiència que va al cine i no menja crispetes.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*