La cacera de bruixes a la Filmoteca La cacera de bruixes a la Filmoteca
Cinc pel·lícules recordaran una de les èpoques més fosques de Hollywood La cacera de bruixes a la Filmoteca

Cacera de bruixes

El 1947 el Comitè d’Activitats Antiamericanes va començar els interrogatoris que perseguien detectar i denunciar qualsevol sospita d’infiltració del comunisme en el si de Hollywood. Una operació repressora que, en plena guerra freda, va crear un clima de delacions i fins i tot detencions, com la dels Deu de Hollywood, directors i guionistes que es van negar a declarar sobre la seva afiliació política, tot i que després algun se’n va desdir. El senador republicà Joseph McCarthy va prosseguir aquesta persecució que va donar lloc a llistes negres de professionals obligats a l’atur, l’exili o la subcontractació sota pseudònim. Aquestes pràctiques censores van enrarir com mai la indústria de Hollywood, amb una metafòrica caça de bruixes que el dramaturg Arthur Miller va simbolitzar en l’obra Les bruixes de Salem.

El maccarthisme va truncar carreres de grans professionals que es van haver d’enfrontar a detencions i a l’ostracisme, i va despertar un dimoni encara més pervers, el de la delació. Tal com va dir Orson Welles, “l’esquerra nord-americana es va trair per tal de salvar les seves piscines”.

Elia Kazan, exmilitant del Partit Comunista, va ser un dels testimonis cridats a declarar i va acabar delatant el passat comunista d’altres professionals. Aquesta actitud el va rehabilitar professionalment al mateix temps que era demonitzat pels seus excamarades i el seu film La ley del silencio no deixa de ser una apologia de la delació emmarcada en les màfies portuàries de Nova York. L’estigma de delator va perseguir Kazan al llarg de la resta de la seva carrera i molts dels seus companys van manifestar el seu rebuig negant-li l’aplaudiment quan l’Acadèmia de Hollywood li va atorgar l’Oscar honorífic el 1998.

ON THE WATERFRONT, Marlon Brando, 1954

 

A aquest títol, que és testimoni directe d’un moment polèmic i convuls de la fàbrica de somnis, afegim quatre pel·lícules que recreen alguns dels capítols i protagonistes més destacats de la cacera de bruixes: Trumbo, biopic del guionista, un dels Deu de Hollywood que va ser represaliat pel maccarthisme; la reconstrucció de les declaracions dels professionals cinematogràfics davant del Comitè d’Activitats Antiamericanes que va fer Irwin Winkler a Caza de brujas; una de les primeres produccions que va denunciar sense embuts i des de dins la caça de bruixes, La tapadora, realitzada per alguns dels que en van ser afectats, com el director Martin Ritt; i el debut en la direcció de George Clooney, Buenas noches y buena suerte, centrat en un dels màxims oponents al maccarthisme i responsable del seu declivi, el periodista de la CBS Edgar R. Murrow.

Redacció

Redacció El cinèfil

'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a l’univers del cinema en tota la seva amplitud. El Cinèfil sigui una revista de cinema en xarxa i en català. Ens agrada definir-nos com una revista en xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. Ah, i tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*