El principi i (gairebé) final del ‘Dark Universe’ d’Universal El principi i (gairebé) final del ‘Dark Universe’ d’Universal
Els monstres clàssics treuen el nas de nou (o no) El principi i (gairebé) final del ‘Dark Universe’ d’Universal

Dràcula, l’Home Llop, la Mòmia, el monstre de Frankenstein, l’home invisible, La criatura del llac negre, el Fantasma de l’òpera o el Dr. Jekyll i Mr. Hyde són monstres mítics a la literatura i al cinema. Des de principis del segle XX el cinema no va poder evitar crear històries al voltant d’aquests personatges. Universal i la Hammer van ser dels primers a creuar universos fent servir aquests monstres en pel·lícules des dels anys 20, amb Lon Chaney al paper de Fantasma de l’òpera (1925). Lon Chaney, prèviament havia interpretat el Geperut de Notre-Damme, també per Universal i serà conegut com l’home de les mil cares perquè gairebé literalment podia transformar la cara amb maquillatge i actuació, i aconseguia desaparèixer en el paper.

Els anys 30 veurien a Bela Lugosi com Dràcula i a Boris Karloff com el monstre de Frankenstein, tots dos al 1931. El 1932 ens portaria a Karloff interpretant al sacerdot egipci Imhotep a La Mòmia i a Claude Reins com un científic que ha descobert la fórmula de la invisibilitat a L’home invisible. El 1935 rebria La nòvia de Frankenstein i L’Home llop a Londres. Lon Chaney interpretaria el paper de l’home llop a la pel·lícula homònima al 1941. Aquest any també es va produir el primer cross-over amb Frankenstein meets the Wolfman.  I al 1944 i 1945 es van ajuntar amb el Dràcula de Lugosi i Karloff interpretant un doctor molt perillós a House of Frankenstein i House of Dracula.  Durant els anys 40, 50 i 60 hi hauria un degoteig de pel·lícules d’Universal sobre aquests personatges, incloent variacions amb dones en el paper del monstres, crossovers de diferents monstres, com ja hem vist i fins i tot el duet còmic d’Abbott i Costello protagonitzant comèdies de terror amb Frankenstein, Dr. Jekyll o l’Home invisible com antagonistes.

Durant els anys 70, Universal no va estrenar tants films basats en aquestes propietats intel·lectuals ja que productores com Hammer, a Gran Bretanya, amb Christopher Lee, li feien una forta competència. John Badham, al 1979, estrenaria  Dràcula, amb Frank Langella i, curiositat, l’única banda sonora per un monstre d’Universal composta per John Williams. Els anys 80 van veure com John Landis revolucionava el concepte de l’home llop, amb una altra revolució en maquillatge per part de Rick Baker, a Un home llop a Londres (1981). Però, quant a la resta de monstres clàssics, la quantitat va davallar molt fins a ser gairebé inexistent. De fet, al 1987 Tristar estrenaria La brigada antimonstre, que aglomerava Dràcula, el monstre de Frankenstein, la Mòmia, l’Home llop i la criatura del llac negre i els enfrontava contra un grup de nens seguint les passes del mateix Van Helsing. I al 1992, Columbia estrenava la celebrada Dràcula, de Bram Stoker, dirigida per Francis Ford Coppola i més fidel a la novel·la original.

Al 1999, Universal estrenava La Mòmia, dirigida per Stephen Sommers i que era més una pel·lícula d’aventures com Indiana Jones que no pas de terror clàssic. Però va ser un èxit, amb 2 seqüeles al 2001 i 2008. Al 2010, Benicio del Toro es ficava a les soles de Lon Chaney per Universal a L’Home Llop, amb un petit fracàs de taquilla. I al 2013, amb l’estrena de Dràcula, immortal, Universal donava per reiniciat el seu Univers compartit, arran de l’èxit de Los Vengadores de Marvel. La pel·lícula d’època medieval protagonitzada per Luke Evans va ser, també, un petit fracàs de taquilla i Universal tampoc va tornar a esmentar que era part de l’univers compartit. Al 2014 Universal tornava a dir que tiraven endavant amb el que anomenarien Dark Universe i amb els guionistes Alex Kurtzman i Peter Morgan com els caps. Al 2015 anunciaven La Mòmia, protagonitzada per Tom Cruise i amb Russell Crowe com a Dr. Jekyll i Mr.Hyde fent el paper de Nick Furia a l’univers Marvel. Al 2016, en ple rodatge de La Mòmia, que dirigia Kurtzman, van anunciar La nòvia de Frankenstein, que dirigiria Bill Condon i anunciaven a Javier Bardem com Frankenstein i Johnny Depp com l’home invisible.

Al juny d’aquest any s’estrenava la pel·lícula de Cruise amb Sophia Boutella com la princesa Ammanet, que torna per conquerir el món i venjar-se per la momificació viva. El film va patir dures crítiques, com mostra el seu 16% a Rottentomatoes. Però, tot i les crítiques, la pel·lícula va aconseguir fer una bona taquilla i Universal va expressar que continuaven endavant amb el Dark Universe. I, especialment, amb La nòvia de Frankenstein de Bill Condon i que potser protagonitzaria Angelina Jolie com la xicota reanimada del monstre de Frankenstein, que, com hem dit, potser interpretaria Javier Bardem. Però, el 5 d’octubre Universal va detenir la pre-producció de la pel·lícula de Condon per treballar el guió, tot i que sembla que, literalment, la pel·lícula no arribarà a la data d’estrena al 2019.

I, per si no semblava encara que el Dark Universe està en un perill seriós, recentment, Alex Kurtzman i Peter Morgan abandonaven el projecte per complet. Tot i així, Universal no ha confirmat en cap moment que el Dark Universe estigui acabat. Fins i tot quan van parar la pre-producció de La nòvia de Frankenstein, en cap moment van dir que era indefinit, sinó que volien continuar treballant el guió. Tot sembla indicar que l’Univers Compartit on hem de poder veure el Dr. Jekyll de Crowe compartir pantalla amb el Frankenstein de Bardem i l’Home invisible de Depp, no arribarà a bon port, però mai se sap.

Jonathan Guillén Ros

Jonathan Guillén Ros Universos compartits

Amant del cinema i cineasta des dels 16 anys, ha dirigit 9 curtmetratges, realitzat més de 50 vídeos professionals en diversos àmbits i també ha estat supervisor de FX per a 5 curtmetratges i 2 llargmetratges. A més, va estudiar periodisme i és un apassionat de tot tipus de cinema, tant per les pròpies pel·lícules com per la gent que hi treballa. Des dels 23 anys ha estat compaginant el seu treball com a cineasta amb el treball en el camp del Màrqueting Online, experiència que li ha donat una perspectiva molt àmplia sobre quin contingut posar i com posar-lo per atreure visites i lectors.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*